Zpravodajství
12.1.2015 - Kvůli kolejím na letiště přišli o spoje
Zdroj: Právo
Ročník a číslo: 9
Strana: 13
Autor: Jiří Tomaškovič
Katastrofa. Tak hovoří o prosincových změnách ve vlakových řádech lidé z Hladkých Životic a okolních obcí na Novojičínsku. Přišli o devět spojů, v dopoledních hodinách nezastavuje na trati z Přerova do Ostravy v Hladkých Životicích osm hodin jediný osobní vlak. Nahradily je sice tři autobusy, to ale podle místních nestačí. "Je to katastrofa. Poslední vlak u nás zastavuje před sedmou hodinou ráno a další pak až před třetí odpoledne. Lidé si hodně moc stěžují," popsala situaci starostka Hladkých Životic Irena Ravčuková (SNK – Za naši obec krásnější). O připravovaných změnách se v obci dověděli v polovině loňského roku. "V červnu nám přišel oznamující dopis z krajského úřadu. Z něj jsme s hrůzou zjistili, co nás čeká. Okamžitě jsme svolali schůzku starostů okolních obcí a vyvolali jednání s Krajským úřadem. Jediné, čeho se nám ale podařilo dosáhnout, bylo zhuštění plánované náhradní autobusové dopravy," popsala starostka.
Nová organizace dopravy na trati z Prahy do Bohumína byla podle mluvčí Krajského úřadu v Ostravě Petry Špornové uskutečněna zejména z důvodu zprovoznění nového kolejového napojení letiště Leoše Janáčka v Mošnově. Dalším důvodem byl požadavek kraje, aby ve Studénce a Suchdolu na Odrou zastavovaly všechny rychlíky. "Na trati z Hladkých Životic do Ostravy a zpět jezdí čtrnáct přímých vlaků a je zajištěno dalších deset spojení s garantovaným přestupem v železniční stanici Suchdol nad Odrou nebo Studénka na linky veřejné osobní dopravy. Uváděná osmihodinová proluka je zajištěna třemi spoji veřejné linkové osobní dopravy," popsala stav Špornová a dodala, že přímé vlaky zabezpečují zejména ranní a odpolední špičku.
Podle obyvatel Hladkých Životic to ale není dobré řešení. "Ano, místo vlaků jezdí od 9 do 13 autobusy. Ty ale zdaleka nemohou vlak nahradit například při přepravě kol, kočárků a objemnějších předmětů. Zrušení vlaků způsobilo komplikace také lidem, kteří pracují v okolí. Nemají se jak dostat z práce, studenti ze vzdálenějších škol musí jet rychlíkem do Studénky a poté zpět, což je stojí o 40 korun více," přiblížil například Jiří Šubčík. Stížnosti na nedostatek spojů se kupí jak na Krajském úřadě v Ostravě, tak i v kancelářích Českých drah (ČD).
"Několik stížností, včetně Hladkých Životic, na nový jízdní řád a trať 270 jsme zaznamenali. České dráhy realizují regionální dopravu přes tuto obec dle objednávky Krajského úřadu Moravskoslezského kraje, který se na nové variantě dohodl s ministerstvem dopravy, které u ČD objednává rychlíkovou dopravu. Díky této nové variantě dopravy je lepší spojení především ze Suchdolu nad Odrou směr Ostrava a naopak. Zastávka Jeseník nad Odrou je obsloužena čtyřmi páry vlaků z Hranic na Moravě do Suchdolu nad Odrou a naopak, v Hladkých Životicích zůstalo zachováno osm párů vlaků ze čtrnácti," sdělila mluvčí ČD Kateřina Šubová. To ale Hladkoživotickým nestačí. "Uděláme maximum pro to, aby se situace v příštích letech změnila. Není to dobré řešení. Doufám, že se nám podaří situaci změnit," řekla starostka Ravčuková.
Foto: Dlouhých osm hodin nezastavuje v Hladkých Životicích osobní vlak. Rychlíky stanicí projíždějí. Ve výřezu smutný povzdech Chybí tu vlaky.
Foto PRÁVO – Jiří Tomaškovič