15.1.2015 - Leo Express vloni snížil ztrátu

Zdroj: Lidové noviny
Ročník a číslo: 12
Strana: 20
Autor: Michal Pavec, Tomáš Plhoň

Soukromý železniční dopravce také zvýšil provozní zisk a získal lepší dohodu s bankami

PRAHA Byl to pro nás zlomový rok, říká o uplynulých dvanácti měsících Leoš Novotný. Jeho Leo Express na českých kolejích opět prodělal, ale ztrátu dokázal oproti roku 2013 alespoň srazit o čtvrtinu na 120 milionů korun. Šéf firmy se zároveň dohodl s bankami, že jeho podnikání podrží.

Leoš Novotný tvrdí, že mu při jednání s bankéři pomohl provozní zisk (před započtením daní, úroků a odpisů), kterého dopravce dosahuje od druhé poloviny roku 2013. Leo Express, působící hlavně na trati Praha–Ostrava, si před několika lety půjčil na své podnikání zhruba miliardu korun. Trnitá cesta "To, že jsme v provozním zisku a umíme z něj platit úroky a nějaké části splátek, je v prostředí, v jakém podnikáme, úspěch. Přesvědčili jsme naše banky o tom, že je i v jejich zájmu, aby nám prodloužily splatnost úvěrů. To se podařilo, ale cesta k tomu byla velmi trnitá," popsal pro Lidové noviny Novotný.

V loňském roce si dopravce v meziročním srovnání mírně polepšil. I díky nárůstu počtu cestujících o 90 tisíc (celkem téměř 890 tisíc) mu tržby podle předběžných čísel povyskočily na 165milionů korun (oproti 158 milionům v roce 2013). Celkově pak Leo Express v loňském roce prodělal 120 milionů korun, což je zhruba o čtvrtinu méně než v roce 2013. Auditované, a tedy zcela oficiální výsledky bude mít firma k dispozici až na konci dubna. Navzdory červeným číslům má soukromý dopravce podle svého šéfa a spolumajitele Leoše Novotného zajištěné dlouhodobé financování na řadu let dopředu a nemusí se bát předčasného konce svého podnikání. A věří v další rozvoj.

"Rok 2014 byl pro nás zlomový v tom, že jsme našli cestu, jak vystoupat snižováním ztrát k pozitivním hospodářským výsledkům. Přes nelegální politiku Českých drah, kterou žalujeme," připomíná Novotný spor soukromých dopravců na už zmíněné trati do Ostravy, který čeká na zahájení soudního líčení. Novotný spolu s Regio Jetem Radima Jančury dlouhodobě tvrdí, že státní dopravce jezdí nelegálně za podnákladové ceny, aby soukromou konkurenci z frekventované (a státem nedotované) trati vyřadil. Aby na 356 kilometrů dlouhé trati někdo mohl vydělávat, musel by podle výpočtů Leo Expressu v průměru dostat od každého cestujícího zhruba korunu za kilometr. Až pod Tatry Taková částka má firmě mimo jiné vydělat na další investice. Kromě trasy Praha–Ostrava vozí Leo Express už nyní pasažéry i na jižní Moravu do Starého Města, od prosince také na Slovensko.

Na trase Praha–Košice jeho vlaky přepravily v prvních dvou týdnech na 5,5 tisíce cestujících. Na lukrativní trať, zahrnující i zastávky v Tatrách, vypravuje Leo Express jeden spoj denně, který vyráží na noc z Košic a má konkurovat zejména autobusovým linkám, kterými se Slováci do Česka často dopravují. Loni zapojila firma do svého podnikání také autobusy. Na vlaky z Bohumína navazují silniční spoje zastavující v polskýchměstech Krakov, Gliwice a Katovice. V počátcích je také spolupráce s autobusovými dopravci v Česku. Leo Express funguje na české železnici od roku 2012, kdy na koleje poprvé vyjely jeho soupravy značky Stadler Flirt. Předsedou představenstva a majoritním akcionářem je Leoš Novotný.

V minulosti do společnosti majetkově vstoupili další dva investoři – Jakub Havrlant, bývalý šéf internetové firmy Allegro Group CZ, a finanční ředitel Leo Expressu Peter Köhler. Leoš Novotný je syn stejnojmenného bývalého majitele potravinářské skupiny Hamé. Leoš Novotný starší je v současnosti v dozorčí radě a zároveň Leo Express spolufinancoval.

FOTO MAFRA – RADEK KALHOUS / ZR


Leo Express vloni snížil ztrátu - Zvětąit
Velikost: 1 000 x 848 bodů - 334 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.
Počet zhlédnutí: 2 330

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

28 °C