30.1.2015 - Bonatrans přesvědčil francouzské dráhy, vyrábí i pro rychlovlaky TGV

Zdroj: Hospodářské noviny
Ročník a číslo: 21
Strana: 17
Autor: Kristýna Greplová

Německo, Indie a k tomu příprava dalších investičních akcí, odpovídá Jakub Weimann, generální ředitel bohumínské společnosti Bonatrans, na otázku, co ho teď nejvíc zaměstnává. Firma vyrábějící kola, nápravy a celá dvojkolí na železnici letos investuje další stamiliony do svého rozvoje. "V Bohumíně, kde sídlí větší část společnosti, letos bude Bonatrans investovat zhruba 400 milionů korun," řekl HN Weimann. Zhruba třetina investic půjde do nových technologií na výrobu a opracování náprav železničních vozů. V souvislosti s investicemi plánuje Bonatrans během letoška přijmout asi stovku nových zaměstnanců.

Ve výrobě kol a železničních dvojkolí je Bonatrans Group už největší v Evropě, díky loňské akvizici německé společnosti Gutehoffnungshütte Radsatz (GHH) se skupina zařadila mezi nejvýznamnější světové výrobce. "Koupě GHH byla výhodná hned v několika směrech. V Německu vyrábí dvojkolí, ovšem zaměřuje se na díly pro tramvaje a městskou dopravu. U našich klíčových zákazníků se doplňujeme. Navíc nám umožní lepší přístup k německému a švýcarskému trhu, kde je nejsilnější," vysvětluje Weimann. Přestože je akvizice už dokončená, v rámci nové skupiny GHH Bonatrans Group se ještě dolaďuje společné fungování obou podniků. "Teď co nejvíc sjednocujeme obchod a inženýring, žádné přesouvání provozů a stěhování výroby ale neplánujeme. Firmy ve skupině fungují jako sesterské podniky. Produkcí se doplňujeme, vůči zákazníkům fungujeme jako jedna skupina," podotýká Weimann.

Nová GHH Bonatrans Group má společný roční obrat na úrovni 300 milionů eur (přes osm miliard korun). Bohumínský Bonatrans má poslední auditované výsledky z roku 2013, kdy utržil 5,6 miliardy korun s čistým ziskem 667 milionů. Za rok 2014 podle Weimanna tržby i hospodářský výsledek podniku vzrostly zhruba o 10 procent. Kromě nové sestry má Bonatrans v Německu taky největší zákazníky - celkem tvoří kontrakty pro západní sousedy asi 10-15 procent bohumínských tržeb. "Není to vysoké číslo, protože se snažíme být rozkročení hodně doširoka. Mít obchody rozložené, nebýt závislí na jednom teritoriu nebo jednom zákazníkovi," uvádí ředitel Weimann. Produkce Bonatransu jde z 95 procent na export, z Bohumína se za rok vyveze 180 tisíc kol a dalších dílů železničních vozů. "Pravidelně dodáváme zhruba do 80 zemí světa," doplňuje Weimann.

Konstrukce na zakázku Zhruba 60 procent tržeb Bonatransu tvoří výroba kol a náprav jako náhradních dílů pro světové železnice, zbylých 40 procent jsou součásti podvozků nových vagonů a pohonných jednotek. "To jsou pro nás nejzajímavější projekty, protože zhruba polovinu z nich i sami navrhujeme a konstruujeme. Dostaneme jen zadání jako rychlost a další parametry, zbytek je na nás," popisuje Weimann. Železniční dvojkolí - tedy kola spojená s nápravou, připomínající obří činky - vyrábí v Bonatransu jak pro nákladní přepravu na železnici, tak pro vozy určené k domotná pravě pasažérů. "Taková dvojkolí jsou mnohem složitější, mají i převodovku, brzdné kotouče. Vyrábíme je i pro francouzské rychlovlaky TGV," vypočítává Weimann.

Expanduje i v Indii Francouzské dráhy SNCF patřily loni mezi největší zákazníky Bonatransu. "Podařilo se nám tam postupně prosadit v posledních dvou letech, takže teď jsme jejich největšími dodavateli," říká Weimann mann s tím, že loni firma uspěla i v tendru italských drah a z větší části nahradí italské dodavatele. Zároveň teď Bonatrans, který ovládá podnikatelka Jitka Cechlová Komárková, poroste i na opačném konci světa. "Letos dokončíme stavbu továrny v Indii, což je investice celkem za 600 milionů korun," přibližuje Weimann. Sedmdesátka zaměstnanců tam bude dokončovat a montovat dvojkolí pro vagony metra a železnici. "Metro v Dillí, s nímž spolupracujeme dlouhodobě, je dnes už třetí největší na světě, takže se vyplatí mít výrobu na místě," dodává Jakub Weimann. Indie se na tržbách Bonatransu podílí zhruba pěti až třinácti procenty.

5,6 mld. korun utržil Bonatrans v roce 2013. Loni tržby narostly zhruba o desetinu.


Počet zhlédnutí: 2 572

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

28 °C