Zpravodajství
31.1.2015 - Negrelliho podíl na rozvoji našeho regionu
Zdroj: Karvinský deník
Ročník a číslo: 26
Strana: 5
Autor: Boleslav Navrátil
Krajané, kteří dobyli svět
Není pochyb o tom, že teprve vybudování železnice – Severní dráhy Ferdinandovy – přispělo k opravdovému průmyslovému rozvoji celého regionu. Velkou zásluhu na tom má světově proslulý inženýr Alois Negrelli. Projektoval mimo jiné řadu hlavních železničních drah v Čechách, na Moravě a ve Slezsku.
Nadaný stavitel
Narodil se 23. ledna 1799 v jihotyrolské vesnici Fiera di Primiero, která byla v té době součástí habsburské monarchie. Jako chlapec prošel různými školami, a protože byl velmi nadaný, získal stipendium císaře Františka Josefa I., takže mohl studovat na univerzitách v Benátkách, Padově a Insbrucku; zaměřil se na stavebnictví. Jako mladý inženýrský praktikant získal neplacené místo u zemské správy v Tyrolsku, kde se podílel na regulaci alpských toků a přeměně vratkých horských stezek na silnice. Poté studoval ve Vídni, kde se seznámil s profesorem Františkem Gerstnerem a jeho projektem koněspřežné dráhy z Českých Budějovic do Lince. Ale v té době se ještě železničním stavitelstvím zabývat nemínil, protože Gerstnerovu nabídku na zaměstnání odmítl.
Diplom inženýra získal v roce 1820. Přesídlil pak do Bregenzu ve Voralbersku, kde se podílel velmi úspěšně na regulaci Rýna. V roce 1832 přijal finančně výhodnou nabídku správy kantonu St. Gallen ve Švýcarsku, kde se stal inspektorem pro silniční a vodní stavby. Tam na sebe upozornil skvělým projektem kamenného mostu Münsterbrücke. Vybudoval přístav na Bodamském jezeře, navrhl projekty budov v St. Gallenu a pro kanton nový systém silnic. Vzhledem k tomu, že se Švýcarsko chystalo vybudovat železnici, navštívil Negrelli řadu evropských zemí a získal široký přehled o novinkách v pozemním stavitelství. Po návratu pak navrhl projekt železnice budoucí hlavní Švýcarské severní dráhy z Curychu do Basileje, ale také pro vedlejší tratě. Za svou práci získal v odborných kruzích vysoké ocenění a také čestné občanství Curychu.
Projekt železnice
Když se ale Švýcarsko dostalo do finančních problémů a omezilo stavbu železnic, přijal Negrelli nabídku společnosti Severní dráha císaře Ferdinanda stát se inspektorem pověřeným výstavbou trati Vídeň, Přerov, Bohumín a Bochnia. Opustil tedy Švýcarsko a zamířil do Vídně. V letech 1841 až 1942 byla pod jeho vedením postavena trať z Břeclavi až do Lipníka nad Bečvou. Mezitím Negrelli vyprojektoval další část trati do Moravské Ostravy, Bohumína a Osvětimi. Pro společnost rakouských státních drah navrhl trať Olomouc – Praha, jejíž součástí byl unikátní karlínský most. Dne 20. srpna 1845 dorazil první vlak do Prahy. Za tuto práci získal titul c. a k. rady, Praha a Olomouc mu udělily čestné občanství. V roce 1847 byl jmenován definitivním inspektorem rakouských státních drah.
V srpnu 1848 byl jmenován sekčním šéfem ministerstva a řídil stavby další železničních tratí. Na žádost maršála Radetzkého svolil nový císař František Josef I., aby byl Negrelli povolán do severní Itálie a vedl rekonstrukce silnic, mostů a železnic poničených při revolučních nepokojích. Tohoto úkolu se zhostil naprosto skvěle, navrhl zde řadu nových dopravních staveb, přičemž má zásluhu i na tom, že bylo zachráněno mnoho stavebních památek. Císař ho za tuto práci vyznamenal Řádem železné koruny III. stupně s nárokem na nobilitu – rodový znak. Negrelli byl povýšen do šlechtického stavu a přijal predikát Ritter von Moldelbe – rytíř od Vltavy a Labe. Učinil tak navzdory nátlaku, aby přijal název "von Custozza". Jeden čas byl u císařského dvora v nemilosti pro podezření ze sympatií k italským povstalcům.
Negrelli zastupoval Rakousko v mezinárodní komisi pro Suezský průplav, několikrát byl v Egyptě. Navrhl trasu i způsob výstavby tak, aby nemuselo být použito zdymadel. Egyptský král ho jmenoval hlavním inspektorem stavby. Jenže v té době geniální stavitel onemocněl a do Egypta se již nemohl vypravit. Jeho místo zaujal francouzský inženýr Ferdinand de Lesseps. Ve slavnostním projevu u příležitosti dokončení stavby průplavu Lesseps ani slovem nezmínil Negrelliho. S Ostravou je Negrelli spojen i jinak, jeho syn Ferdinand se oženil v Moravské Ostravě a vzal si dceru bývalého starosty města a majitele dolů Herrmanna Zwierziny Franzisku, takže se stal spoluvlastníkem tchánových dolů.
Foto: MORAVIA. Parní lokomotiva Moravia jezdila zpočátku na trati Vídeň – Přerov – Brno. Byla vyrobena v roce 1837 ve Stephensonových dílnách v Anglii. Byla v provozu pouze dvacet let.
Foto: PŘÍVOZ. Hlavní nádraží Moravské Ostravy bylo umístěno v Přívoze. Na snímku je jeho podoba z roku 1916, která se jen málo liší od novostavby z roku 1847.
Foto: ALOIS NEGRELLI. Stavební inženýr Alois Negrelli patřil v 19. století k nejvýznamnějším světovým stavitelům. Podílel se na budování železnic a je autorem projektu výstavby Suezského průplavu.
Snímky: archiv