Zpravodajství
24.3.2015 - Obchvat už má termíny
Zdroj: Karvinský deník
Ročník a číslo: 70
Strana: 1
Autor: Tomáš Januszek
Tranzitní doprava by se Karviné měla vyhnout už za pět let, v roce 2020.
Karviná – Příští rok stavební povolení, další rok vypsání výběrového řízení a v roce 2018 zahájení stavby. Hotovo by mělo být o dva roky později. Jihozápadní silniční obchvat Karviné je sice stále jen na papíře, ale už zná oficiální termíny. K nahlédnutí jsou na webových stránkách Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Možná i třicet let od prvních debat o trase následovalo dlouhé ticho, až se přešlo ke konkrétním slovům a činům. A dnes existují oficiální data, která – snad – dávají naději, že se město tranzitní silnice konečně dočká. "Se stavbou obchvatu Karviné se počítá. Centrální komise, ve které zasedají zástupci ministerstva dopravy, Státního fondu dopravní infrastruktury a státních investorů, záměr stavby schválila," potvrdil před časem Deníku mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.
A že nejde jen o data na webových stránkách ŘSD, aktuálně Deníku potvrdil i primátor Karviné Tomáš Hanzel. "Přípravy stavby obchvatu běží i u nás od loňska naplno. Ředitelství silnic a dálnic pomáháme nejen s výkupy pro stát, ale ulehčíme jim práci i tím, že některé pozemky převezmeme my sami, dojednáváme v současnosti podmínky," přiblížil momentální administrativu spojenou s přípravami stavby.
Tři kilometry dlouhý úsek silnice vede jako prodloužená Nádražní ulice, mezi železniční tratí a jezerem v parku Boženy Němcové, pak přes řeku a za Darkovským mostem se napojí na stávající silnici vedoucí do Českého Těšína. Silnice, která přijde na zhruba půl miliardy korun, bude dvoupruhová (podél jezera v parku bude několik set metrů čtyřpruhová) a jezdit se po ní má osmdesátikilometrovou rychlostí. Obchvat je o kilometr kratší než současná trasa přes město.
Jak připomíná primátor, město obchvat rozhodně potřebuje. "Uleví od náporu tranzitní dopravy centrem města, kudy v současnosti projede až 20 tisíc aut denně, a přitom nezatíží jiné lokality ve městě. Navíc ideálně umožní napojení zóny Nové Pole na silnice směrem na Polsko i Slovensko a do budoucna pomůže taky zóně Barbora," dodal Tomáš Hanzel.
Na obchvat čekají i další
Zatím v nedohlednu je silniční obchvat Havířova. Přípravy sice pokračují, ale žádný konkrétní termín zatím neexistuje. Mimo Havířov by auta ve směru od Ostravy měla jezdit po stávající Orlovské ulici a poté přes Prostřední Suchou k Životicím a do Těrlicka, kde se uvažuje o tunelu, který by dopravu vyvedl směrem k Třanovicím.
Podobně "ve hvězdách" je obchvat Orlové, o kterém se sice již několik let mluví, ale konkrétní informace zatím nejsou žádné. Jen tiše mohou závidět Bohumínu a Českému Těšínu, kde obchvaty už dopravu z města vyvedly.