Zpravodajství
18.4.2015 - Kdysi skvosty měst, dnes jejich ostuda
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 91
Strana: 3
Autor: Pavel Švec
Na některých českých nádražích by turista ze Západu utrpěl kulturní šok. Dokonce i velká a bohatá města hyzdí stanice hrůzy.
Koleje se ve východní části Bavorska klikatí mezi nevelkými políčky, aby obloukem překonaly statní hranici a dorazily do české Aše. Zde čeká německé cestující kulturní šok. Nádražní budova připomíná spíš ruinu. "Neinvestovalo se do ní od jejího postavení, a proto je stav takový, jaký je. Nejhorší je to s částí, kde bývala restaurace. Tam už bude nutná demolice," popisuje místostarosta města Pavel Klepáček, podle něhož nejde jen o budovu, ale i o zarostlé a zpustlé okolí. Naštěstí vlaky zatím z Aše do bavorského Selbu nejezdí, ale už v prosinci by se mohla trať po letech znovu otevřít. I proto by se mělo ašské nádraží brzy opravit. A s ním dalších zhruba čtyřicet po celé zemi. Plánuje to budoucí vlastník – Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).
Padesát tisíc vodáků bez toalet V jihočeském Boršově nad Vltavou stojí klasické vesnické nádraží. V něčem je však výjimečné. Za tři letní měsíce zde odbaví na 50 tisíc cestujících, převážně vodáků. "Asi před rokem alespoň opravili střechu výpravní budovy. Tristní však je, že tu nejsou ani záchody," stěžuje si starosta Jan Zeman. I Boršov patří mezi čtyřicítku vybraných nádražních budov, které čeká modernizace nejdříve. "Vybrána byla nádraží, jejichž stavební a provozní stav vyžaduje rekonstrukci neodkladně, a současně jsou k dispozici již dříve vypracované projekty," vysvětluje mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Nepůjde jen o malé stanice. Na seznamu je třeba hlavní nádraží v Plzni, Hradci Králové, Mladé Boleslavi či Českých Budějovicích. "Ta budova je ve velmi špatném stavu. Byla postavena v roce 1908 a od té doby žádnou zásadní obnovou neprošla," upozorňuje primátor Českých Budějovic Jiří Svoboda.
V podobné "kondici" je mnoho českých železničních stanic, některá nádraží jsou skutečnými stanicemi hrůzy. Třeba to v Karlových Varech. Ohyzdnější bránu do nejslavnějšího lázeňského města v zemi si snad ani nelze představit. Kdysi na místě takzvaného Horního nádraží stála výstavná budova hodná významu západočeských lázní. Tu však na sklonku války srovnal se zemí americký nálet. Chátrající poválečná hala bude mít brzy podobný osud. Místo ní tu má stát zcela nový prosklený terminál. V ruinu se časem proměnila také část původně malebného nádraží Plzeň Jižní předměstí. Drsný zážitek nabízí návštěva nádraží v Jihlavě. I ty projdou rekonstrukcí v prvním sledu.
Modernizace se však netýká jen budov, ale i okolí a peronů. Například nádražní budova v Přelouči už je částečně opravena. Ještě by si zasloužila novou fasádu. Horší je to u kolejí. Gymnastika na nástupišti "Nastoupit do rychlíku na prvním nástupišti znamená pro starší občany předvést slušný gymnastický výkon. V ostudném stavu je i podchod, který je i kvůli zatékání vody v nebezpečném a zdraví ohrožujícím stavu," kvituje plán SŽDC starostka Přelouče Irena Burešová. Podle mluvčí ČD Kateřiny Šubové sice není každé z uvedené čtyřicítky přímo na spadnutí, ale většina z nich významné úpravy potřebuje, aby vyhovovala představám o moderním cestování.
Historické výpravní budovy často stále odpovídají době svého vzniku. Železnice kdysi bývala jediným pořádným spojením se světem, a nádraží se proto stala skutečnými branami do měst. Z toho vycházela i jejich podoba. Byly v nich rozlehlé restaurace, jídelny a velkorysé zázemí pro cestující. Tyto prostory jsou dnes často opuštěné a oprýskané. Toalety a různá zákoutí dokonce až odpudivé, což potvrdí každý, kdo si někdy došel na záchod v Mladé Boleslavi nebo Turnově. "Vlakové nádraží mají dnes podobnou funkci jako letiště. Už se v nich nevysedává po restauracích. Cestující tam maximálně navštíví trafiku, koupí si kávu a co nejdříve odjíždí. Téměř nikdo se tam nezdržuje," vysvětluje autor návrhu moderního karlovarského nádraží architekt Petr Franta.
Česká nádraží odrážejí vývoj architektury. Klasicistní domy postupně nahrazovaly historizující slohy, secese a posléze nedekorativní funkcionalismus. Zhruba čtyřicet výpravních budov, které České dráhy SŽDC předají, je dokonce památkově chráněno. Z poválečných budov zřejmě nejvíce zaujal takzvaný bruselský styl viděný třeba ve Vítkovicích, Bílině či Havířově. Zrovna posledně jmenovaná stavba je však v akutním ohrožení. Pro dráhy je příliš velká, a proto ji chtějí zbourat.
---
Fakta
Nádraží, která se opraví v první etapě
Praha
Praha-Smíchov
Středočeský kraj
Beroun
Mladá Boleslav hl. n.
Nymburk
Rakovník
Úvaly
Jihočeský kraj
Boršov nad Vltavou
České Budějovice hl. n.
České Velenice
Písek hl. n.
Strakonice
Veselí nad Lužnicí
Plzeňský kraj
Horažďovice předměstí
Klatovy
Nýřany
Plzeň hl. n.
Plzeň Jižní předměstí
Tachov
Karlovarský kraj
Aš
Františkovy Lázně
Cheb
Chodov
Sokolov
Ústecký kraj
Bílina
Louny
Lovosice
Most
Liberecký kraj
Turnov
Královéhradecký kraj
Hradec Králové hl. n.
Náchod
Pardubický kraj
Přelouč
Vysočina
Horní Cerekev
Jihlava město
Křižanov
Jihomoravský kraj
Ivančice
Vyškov
Zlínský kraj
Vsetín
Olomoucký kraj
Prostějov místní nádraží
Přerov
Moravskoslezský kraj
Bohumín
Foto: Chtělo by to opravit Nádraží v Mladé Boleslavi patří k těm vůbec nejzanedbanějším v Česku.
Foto: František Vlček, MAFRA
Foto: Horní nádraží v Karlových Varech Budova je v tak žalostném stavu, že už se s její opravou nepočítá. Po demolici má na jejím místě vyrůst moderní prosklená hala (vizualizace vpravo). Z původní stavby zůstane jen litinový přístřešek (vlevo), jen se trochu posune.
Foto: Lukáš Kuběna, MAFRA / Petr Franta