6.5.2015 - Přístavní skepse: rival Bratislava

Zdroj: Hodonínský deník
Ročník a číslo: 105
Strana: 1
Autor: Petr Turek

Povodí Moravy i ministerstvo průmyslu čeká na investorem předložený projekt. Teprve poté se jím bude resort vážně zabývat.

Hodonín – Nejen optimistické, ale také skeptické hlasy zaznívají v reakci na plánovaný obchodní přístav a překladiště. S kapacitou milion kontejnerů ročně má vyrůst v hodonínské místní části Nesyt. Projekt má spojit lodní, železniční a silniční dopravu a dát práci více než tisícovce lidí. Někteří jej však označují za chiméru či utopii. "Je to fantasmagorie, stejně jako kanál Odra–Dunaj–Labe. V tomto případě se jedná o nebezpečnou hru s lidskou blbostí. Jde o to získat peníze na cokoliv," myslí si generální ředitel společnosti Metrans, jednoho z největších operátorů kombinované dopravy ve středovýchodní Evropě, Jiří Samek. Odkázal přitom na vládní slib milionu překládaných kontejnerů na terminálu v Bohumíně, který iniciátoři ambiciózně plánovali na přelomu století. Dodnes tam nic nestojí.

Na další sporný bod záměru upozornil vedoucí redaktor Železničního magazínu Petr Kadeřávek. Problém by podle něj mohla být nedaleká konkurence, a to již existující přístav v Bratislavě. "V případě využití říční dopravy pro region jižní Moravy nemůže být hodonínská alternativa ekonomicky životaschopná," tvrdí Kadeřávek. Obtíž představuje také obchvat Hodonína, s jehož výstavbou stát zatím nepočítá. Firma totiž mimo jiné od něj své plány pro silniční přepravu odvozuje. O stavu obchvatu dokonce minulý týden hejtman Michal Hašek jednal s generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Janem Kroupou.

V obslužnosti nové centrum počítá také se splavněním Moravy pod Hodonínem, což by znamenalo i úpravu jezů. Ty ale Ředitelství vodních cest ČR ani ministerstvo dopravy neplánuje. "Prověřované jsou podmínky pro prodloužení splavnosti pro rekreační lodě parametrů Baťova kanálu z Hodonína do Mikulčic, které by zvýšení jezu vyžadovalo. Tam jsou práce na úrovni vyhledávací studie a jejich uskutečnění do roku 2020 je nereálné," uvedl mluvčí ředitelství vodních cest Jan Bukovský. Řešení by ale podle něj nebylo v rozporu s možným splavněním pro velké nákladní lodě. Resort plánuje v blízké době zadat studii proveditelnosti propojení Dunaje, Odry a Labe, která se bude zabývat i úsekem od Hodonína k Dunaji.

Pokračování na str. 2

Viz anketa str. 3 Přístavní skepse: rival Bratislava

Dokončení ze str. 1

Hodonínská radnice se v memorandu zavázala, že společně s firmou připraví žádost na ministerstvo obchodu a průmyslu, aby v katastru města vyhlásilo Strategicky významnou průmyslovou zónu pro Českou republiku. "Jelikož investor dosud nepředložil ministerstvu svůj projekt, je předčasné způsoby podpory nyní detailněji rozvádět," uvedl mluvčí ministerstva František Kotrba. Zároveň doplnil, že resort průmyslu a obchodu projekty tohoto typu vítá a obzvlášť v regionech, které se dlouhodobě potýkají s vyšší mírou nezaměstnanosti. "Až investor svůj projekt předloží, může se spolehnout, že se jím bude naše ministerstvo velmi vážně zabývat," dodal Kotrba.

terminál nesyt a investor: DOE Europe (vznik září 2012) a multimodální logistické centrum: překladiště pro silniční, vodní, železniční dopravu (s možností návaznosti dopravy letecké v Holíči)


Počet zhlédnutí: 1 789

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

10 °C