19.5.2015 - Místa, kde nás nejvíc trápí kamiony

Zdroj: Region Krnovské noviny
Ročník a číslo: 20
Strana: 10
Autor: redakce

Kamiony projíždějící centrem, to je noční můra obcí a měst. Lidi trápí výfukové plyny, hluk, četnost projíždějících vozů, třeba i otřesy v domcích okolo silnic, parkující kamiony na nevhodných místech. Mnohá města, například Bruntál či Krnov, se nemohou dočkat výstavby obchvatu. Ten ale nejde udělat v každé obci, a tak se místní snaží vybojovat si trochu větší míru bezpečí třeba semafory, zvýšenými přechody, omezením rychlosti a dalším dopravním značením.

Klimkovice: šest set až tisíc kamionů denně

Ostrava – Město Ostrava má tu nevýhodu, že leží v tětivě dálničního oblouku. Pro kamiony je tak projíždění městem místo po dálnici výhodné hned z několika důvodů; ujedou kratší trasu, vyhnou se placení mýta a riziku, že je zváží dynamická váha. Klimkovicemi tak denně projede až tisíc kamionů. Ve slabší dny se jich na místní komunikaci pohybuje "jen" šest set. Loňská tragická nehoda dvou kamionů a osobního automobilu opět rozvířila několikaletou diskusi o bezpečnosti na silnicích v obci. Na komunikacích se konečně objevily zpomalující vyvýšené přechody a nové semafory. Město plánuje i pořízení speciální elektronické značky k vymístění kamionů z obce, spolufinancování přislíbilo i ministerstvo dopravy. Na vstupech do města i v nebezpečných zatáčkách je devět radarů. Řidiči i přesto po přechodech v obcích projíždějí průměrnou rychlostí 75 kilometrů v hodině. (pin)

Bič na šoféry? Poslanci jsou pro

Jablunkovsko – Pryč jsou časy, kdy lidé v Jablunkově nemohli přejít kvůli kamionům silnici. Jejich trápení skončilo před sedmi lety – s otevřením silničního obchvatu. Těžká vozidla však stále ztěžují život lidem v nedalekém Bukovci. Často jde o šoféry z Polska, kteří si tudy zkracují trasy a objíždějí mýto. O problému v malé obci se před časem mluvilo i ve sněmovně. To když poslanci schvalovali návrh novely zákona o pozemních komunikacích, jehož předkladatelem je jablunkovský senátor Petr Gawlas. Sankce pro šoféry, kteří si zkracují cestu nejen přes Bukovec, má být až 20 tisíc korun.

Pro návrh bylo 149 poslanců, optimistický scénář hovořil o tom, že zákon by letos mohl vstoupit v platnost. "Bukovci by samozřejmě pomohlo, kdyby se sankce pro tyto řidiče zvýšily. Ty současné jsou neúčinné. Obci by se ulevilo, kdyby na ně byla nějaká páka," potvrdil místostarosta Bukovce Josef Byrtus. Podle něj se polským šoférům riziko jednoduše ekonomicky vyplatí, což novela změní. Kritický je zejména úsek cesty ve směru od Křížové k novému Hotelu Kempa. Po hrůzostrašné nehodě z loňského listopadu, kdy se pod přetíženým kamionem, naloženým dřevem, utrhla krajnice a část nákladu se vysypala na novou, ještě nezkolaudovanou bukoveckou cyklostezku, se v úseku častěji objevují policejní hlídky. (lew)

Centrum Dětmarovic dusí doprava

Dětmarovice – Chceme silnici, která nás zbaví aut v centru obce, zní stále více z Dětmarovic. Obcí vede spojnice Bohumín – Karviná – Český Těšín – Polsko, či Slovensko. "Je spočítáno, že v pracovních dnech projede centrem obce během 24 hodin přes deset tisíc vozidel," přibližuje každodenní realitu starosta obce Ladislav Rosman. Proto už před lety radnice oslovila dobrovolníky, kteří ráno před nástupem dětí do školy a odpoledne po jejím skončení hlídkují i silnic a dohlížejí na to, aby děti bezpečně přešly silnici. Loni pak obec nechala nainstalovat dva semafory, které regulují dopravu v centru obce a na jejím okraji, v části Koukolná.

Dětmarovickým se ale blýská na lepší časy. V plánu je nová silnice, která má vést od dálnice u Bohumína přes neobydlené území a vyvést tranzitní dopravu z bohumínské části Skřečoň mimo Dolní Lutyni a hlavně se vyhnout Dětmarovicím. Projekt je z roku 2008, ale před nedávnem se zejména zásluhou starostů Bohumína, Dolní Lutyně, Dětmarovic a Karviné dostal opět na stůl úředníků ministerstva dopravy. Mají ovšem jednu výhradu: projekt ve své původní podobě je příliš drahý a musí se najít levnější řešení. Starosta Dětmarovic je přesvědčen, že se dá najít levnější varianta, kterou bude stát ochoten financovat. "Budeme se scházet s projektanty a hledat řešení, abychom to vymysleli," říká Rosman. Kdy by se po nové silnici mohla projet první auta, si dnes nikdo netroufne odhadnout.

Podobný problém, i když možná ne tak akutní, je obchvat Havířova, kudy také denně projedou desetitisíce aut. Také představitelé Havířova, Horní Suché a Těrlicka už roky jednají s ministerskými úředníky a projekt, který je součástí tzv. slezského silničního kříže, posunují pomalými kroky kupředu. (toj)

Krnov chce kamiony na jednom parkovišti

Krnov – Město Krnov odkoupilo od Českých drah pozemek u hlavního nádraží za 1,3 milionu korun. Jde o bývalé autobusové nádraží v Mikulášské ulici, které dnes funguje jako parkoviště pro kamiony. Koupí pozemku chtělo město předejít případnému zrušení parkoviště kamionů.

Kamiony totiž nesmějí v Krnově parkovat nikde jinde, aby neobtěžovaly hlukem a výfukovými plyny občany po celém městě. Krnov se zvýšené dopravě brání třeba dopravním omezením na výpadovce do Polska. Přes krnovský hraniční přechod dnes smí projíždět do Polska pouze auta do 3,5 tuny. "Podmínkou města, aby řidiči mohli jezdit přes Krnov do Polska bez omezení tonáže, je výstavba obchvatu. Pustit kamiony po současné výpadovce po úzké Petrovické ulici není možné, proto je pro nákladní dopravu obchvat nezbytný," vysvětlil na setkání s krnovskými občany Martin Dostál ze Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57, jak stavba obchvatu za dvě miliardy pomůže Krnovu s těžkou nákladní tranzitní dopravou. (frk)

Hradec nad Moravicí: marné čekání na obchvat

Hradec nad Moravicí – Zámecké město nedaleko Opavy dlouho řeší velké dopravní problémy. Vzhledem k tomu, že Hradec nad Moravicí leží na silnici I/57, která spojuje Opavu, potažmo Opavsko, s dálnicí, projedou zde denně tisíce aut. A to nikoliv pouze ta osobní, ale i nemalé množství nákladních. Studie, která byla vypracována přibližně před dvěma lety, odhalila, že lokalitou u městského úřadu projede 10 500 vozidel za den. Když bychom situaci porovnali s rokem 2010, zjistili bychom, že došlo k výraznému zhoršení. Neměřilo se pouze v centru města, ale třeba také na jeho konci ve směru na místní část Kajlovec.

Za čtyřiadvacet hodin zde projelo sedm tisíc vozidel. Doplňme ještě, že popisujeme stav, jaký nastal při opravách silnice v okolí Vrchů. Vozidla z dálnice u Fulneku sem tedy nemířila v takové intenzitě jako nyní. Předpokládá se, že pokud v Hradci bude doprava i nadále houstnout, v roce 2030 by centrem města mohlo projet až 15 tisíc vozidel denně. V minulosti už byly vyprojektovány dvě verze obchvatu za několik stovek tisíc korun. Realizace je však zatím v nedohlednu. Nepočítá se s tím, že by Ředitelství silnic a dálnic v blízké budoucnosti uvolnilo potřebné finance, aby se věci okolo obchvatu mohly dát do pohybu. (dus)

Mosty na D47: opravovat se začne na konci května

Ostrava – Dálniční přiváděče jsou v havarijním stavu. Vady se na šest let starých mostech objevily v polovině loňského roku. Na jejich příčinách se Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nemůže s Eurovií shodnout. Od konce loňského roku na ně smí vjíždět jen vozidla do 3,5 tuny, a to třicetikilometrovou rychlostí. Začátkem ledna Eurovia odmítla udělat nutné opravy za vlastní peníze. ŘSD je ale chce po firmě vymáhat zpětně poté, co mosty samo opraví.

V průběhu plánovaných oprav budou oba mosty zcela uzavřeny. Se započetím oprav se čekalo na konec mistrovství světa v ledním hokeji. Mosty by měly začít fungovat bez omezení během letních prázdnin. Náklady na opravu obou mostů ministerstvo dopravy předběžně vyčíslilo na částku do 20 milionů korun. Úhradu nákladů bude následně požadovat po stavební společnosti Eurovia. (pin)


Počet zhlédnutí: 2 324

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

20 °C