Zpravodajství
16.6.2015 - Tanec je nejkrásnější forma pohybu
Zdroj: Karvinsko
Ročník a číslo: 24
Strana: 5
Autor: Richard Kutěj
Tanečnice, trenérka a organizátorka tanečních akcí Barbora Guzdková říká:
Bohumín – Tančit začala, když jí byly čtyři roky. Dnes se Barbora Guzdková z Bohumína svému největšímu koníčku věnuje profesionálně. Pořádá taneční soutěže, trénuje, tančí a stojí také za jednou z největších letošních tanečních akcí v České republice, kterou bylo nedávné tuzemské mistrovství v artových disciplínách, konané v Bohumíně.
- Teď už máte dostatečný odstup. Jak se tedy vám, bohumínským pořadatelům, tuhle velkou akci podařilo zvládnout?
Vždy, když nějakou takovou akci chystám, tak se nejvíce těším na to, až si tuto otázku budu moct položit, a ještě lepší pocit mám, když si na ni mohu odpovědět, že se akce povedla, což v případě MČR ART určitě říci mohu. Všichni tanečníci byli s úrovní akce velmi spokojeni.
- Vy ale také sama tančíte a trénujete. Co a v kolika letech vás vlastně k tančení přivedlo a co je tím hlavním důvodem, že jste si zvolila právě tento koníček a věnujete mu tolik energie a času?
Do tanečního souboru Radost a Impuls jsem začala chodit ve čtyřech letech a od té doby jsem prošla dlouhou cestou, na které jsem získávala cenné zkušenosti: prvně jako tanečnice, později trenérka, choreografka a dnes organizátorka tanečních soutěží. V každém případě je to láska k tanci jako k vyjadřovacímu prostředku, estetickému pohybu a transformace hudby do pohybu, co mě u tance tak pevně drží.
- Moderní taneční scéna určitě nemá daleko k divadlu a dalším druhům umění, kde spolu musí hrát více složek najednou, hudbou počínaje, image a výkony samotných tanečníků konče. Kde neustále berete inspiraci, aby konečné vystoupení bylo nejen na patřičné úrovni, ale také originální a něčím své?
Upřímně, odkud na mě vyskočí inspirace, to nikdy nevím. Někdy je to kniha, jindy zase obyčejný rozhovor dvou cizích lidí v tramvaji. Vždy je ale zapotřebí s tou prvotní myšlenkou dále pracovat právě proto, aby to nebylo klišé a dostalo to nový rozměr.
- Mezi královské disciplíny v tanečních soutěžích patří především velké formace. Jak dlouho trvá secvičit velký kolektiv tanečníků a co je na tom všem nejnáročnější?
Připravit takovou formaci, aby byla v "kondici", v jaké ji pak vidí porota na mistrovství republiky, trvá minimálně čtyři měsíce. U nás v klubu formace chystáme ještě déle, a to proto, že není vždy jednoduché mít všechny tanečníky na sále. To je asi to nejnáročnější :)
- Je asi logické, že o tanec má zájem především dívčí část naší populace. Přesto... pociťuje taneční scéna něco jako nedostatek kluků i dospělých tanečníků? A pokud ano, čím byste "pány kluky" k tanci přilákala vy sama?
Kluků tanečníků není málo, ale ty, kteří se pro tanec rozhodli, najdete spíše v hiphopu než v artových disciplínách. Mám mezi nimi spoustu kamarádů, a když spolu o tanci mluvíme, tak mi vždy říkají, že je mrzí, že s artem nezačali, protože dnes by se jim líbilo ho umět lépe. Takže pokud nalákat, tak jednoznačně tím, že balet nebo art celkově je základní technikou všech tanců a je to výchozí bod pro všechny taneční styly.
- A závěrem vás jako trenérku, tanečnici, ale i propagátorku moderního tance a autorku mnoha článků požádám o vzkaz pro rodiče, kteří zvažují, zda své dítě k tanci rovněž povedou. Kdy je nejlepší začít a co všechno je pak čeká a nemine?
Tanec je nejkrásnější formou pohybu, a aby to šlo vidět, je za tím spousta práce nejen samotného dítěte a trenéra, ale i velká dávka trpělivosti ze strany rodičů. Čekají vás tréninky, disciplína, nervozita, ale taky radost, velký kolektiv a myslím si že nakonec i vášeň pro něco tak krásného, jako je tanec.
---
vizitka Barbora Guzdková Narodila se v roce 1990 a v současnosti působí jako tanečnice, choreografka, manažerka marketingu České taneční organizace a organizátorka tanečních soutěží. Z tanců má nejraději jazz dance a také waacking, což je ženský streetový taneční styl. Když zrovna netančí, neorganizuje či netrénuje, je její nejoblíbenější relaxací četba knih.
Foto: