22.7.2015 - Dokonalé jízdní řády? Ne. "Dopravní systém těžce dýchá," říká expert

Zdroj: Magazín Mladé fronty Dnes
Ročník a číslo: 169
Strana: 2
Autor: Jaroslav Hubený

Termín zaslání připomínek k vlakovým jízdním řádům na území Pardubického kraje skončil už minulý týden. Včera se na pardubickém nádraží uskutečnilo jejich veřejné projednávání.

Obce z Orlickoústecka moc spokojené nejsou.

PARDUBICE
Železniční jízdní řády budou od prosince 2015 opět jiné. Obce i jednotliví cestující dostali šanci je připomínkovat - nejprve písemně, včera i osobně.

"Přišlo celkem 45 podnětů. Od jednotlivců jsme je brali jako informativní, hlavně přihlížíme k připomínkám obcí," řekl technolog železniční dopravy Krajského úřadu Jiří Pálka.

Podle něj dorazilo nejvíc stížností z Orlickoústecka, a to hlavně na zrušení ranního vlaku IC 542 Moravan, který je oblíbeným spojem cestujících z Orlickoústecka - řada lidí do něj také přestupuje z vlaku od Letohradska a Králicka.

"Ani já jsem nepochopil, proč ho České dráhy vypustily," řekl krajský úředník. Zástupce drah důvody také nezná, ale náhradou má podle něj být vlak EuroNight Bohemie 442 přijíždějící ze Slovenska, který by měl být spolehlivější než dosud.

"Prodlouží totiž svůj vyrovnávací pobyt v Bohumíně, kde ho doplní vnitrostátní skupina pěti moderních vozů," řekl obchodní ředitel pardubického regionálního centra ČD Tomáš Netolický.

Cestující z Králicka a Letohradska byli nespokojeni už s letošním železničním jízdním řádem, netěší je ani ten příští. Zástupcům obcí a měst se nepodařilo vrátit do hry spěšné vlaky, díky nimž se lidé rychleji dostali do krajského města i do Prahy.

Chybí například rychlý ranní spoj na trati Lichkov - Ústí nad Orlicí - Pardubice i zpáteční odpolední spoj. Ačkoli byla elektrifikace trati Letohrad - Lichkov dotovaná z evropských fondů a stála 1,9 miliardy korun, nebude tato trasa ani nadále patřičně využívána.

"Po elektrifikaci trati konečně začalo fungovat spojení do Pardubic tak, aby bylo rychlejší než autem. A teď se zase vracíme o pět či 15 let zpátky. Jestli je toto politické rozhodnutí, tak nám nezbývá nic jiného, než někde udělat politický tah," řekl místostarosta Králík Martin Hejkrlík, který se diví, proč se tedy trať vůbec elektrifikovala.

"Když zmizely přestupy v Letohradě a v Dolní Lipce, dostali jsme se za půldruhé hodiny či jen o něco málo víc do Pardubic. Teď budeme zase čtyřikrát přestupovat a všude 20 minut čekat. Lidé potom od cestování dráhou utečou," dodal Martin Hejkrlík. Pokud by na jeho slova došlo, pak neměla obrovská investice do této trati velký smysl.

"Až bude Evropská komise hodnotit výdaje do elektrifikace, může dojít k závěru, že byly skutečně zmařenou investicí, protože dnes není trať využitá, jak bylo původně v projektové dokumentaci zamýšleno a slibováno. Ale to je věc ministerstva dopravy," řekl zástupcům obcí Jiří Pálka.
Při jednání zazněla i stížnost na to, že v Ústí nad Orlicí chybí napojení večerního spoje do Letohradu od rychlíků z Brna a z Prahy.

Jak vyplývá ze složité přípravy železničních jízdních řádů i z reakcí na ni, jejich největší bolest spočívá v přehuštěnosti hlavní tratě.

"Pardubický kraj má to štěstí, ale zároveň i smůlu, že přes něj vede koridor Praha - Česká Třebová a dál na Ostravu. Tato trasa je přetížená kapacitně, to znamená, že na trať, na kterou se sotva vejde osobní doprava, se ještě dostává ta nákladní a do ní ještě komerční zájmy RegioJetu a Leo Expressu, které pro kraj nedělají veřejnou službu, nejsou navázané na integrovaný dopravní systém a neuznávají naše jízdní doklady. Když to přeženu, pro nás velký přínos nemají, ale zahušťují dopravu natolik, že regionální spoje jsou zpožďovány dálkovými vlaky, a tím je rozbíjen celý komplexní integrovaný dopravní systém," řekl Jiří Pálka.

Podle něj jsou v přípojových stanicích přestupní doby kolem pěti či šesti minut, a když je patnáctiminutové zpoždění, přípojové vlaky nemohou čekat.

"Koridor je přetížen a potom dopravní systém velmi těžce dýchá," uvedl Pálka.
Kompromisy, těžké hledání ideálních variant. I to patřilo k úternímu jednání nad návrhem jízdních řádů. Starosta Lichkova například požadoval posunutí spojů kvůli pracovníkům dojíždějícím do letohradského podniku OEZ.

Starosta Čeperky vychválil budoucí vynikající dopolední spoje z Pardubic na Hradec, ale požadoval zastavování odpoledního spoje směrem zpátky. Starosta Květné pak doufal, že prosadí zrušení značky "zastávka na znamení", ale příslib dostal jen pro případ, že zároveň dokáže na svém území zrušit aspoň jeden z přejezdů, které lokálky na Poličsku hodně zpomalují.

---

"Po elektrifikaci trati začalo fungovat spojení do Pardubic tak, aby bylo rychlejší než autem. A teď se zase vracíme o 15 let zpátky." Martin Hejkrlík, místostarosta Králík

O autorovi: Jaroslav Hubený, redaktor MF DNES

Mutace - Mladá fronta DNES - pardubický kraj


Počet zhlédnutí: 1 931

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

11 °C