Zpravodajství
23.7.2015 - Studénku pronásleduje vlakové prokletí
Zdroj: Haló noviny
Ročník a číslo: 170
Strana: 2
Autor: cik
Dvě oběti na životech a 18 zraněných si vyžádala včerejší srážka vlaku s nákladním autem na železničním přejezdu u Studénky na Novojičínsku. Zranění několika lidí jsou natolik vážná, že jsou stále v ohrožení života. Kamion vjel podle železničářů na přejezd v době, kdy šly závory dolů. Do kamionu následně narazil vlak Pendolino jedoucí z Bohumína do Františkových Lázní - jde o jednu z páteřních tratí, spojující Prahu a Ostravu. Polský řidič seděl v době nárazu vlaku v kabině svého kamionu. Až po srážce z ní v šoku vystoupil.
Železniční přejezd je vybaven kamerovým systémem. Kamera zachytila jednak okamžik, kdy kamion na kolejiště vjel, zaznamenala i náraz vlaku, který mohl jet až 160 kilometrů v hodině. »Kamion na přejezd vjel v době, kdy už asi dvacet vteřin svítila červená světla. Když na koleje vjel, začaly závory zavírat,« uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský. Vůz pak zůstal uvězněný mezi nimi. Ptačinský dodal, že na záznamu, který viděl, pak řidič mezi závorami ještě popojíždí dopředu. »Ještě krátce před srážkou jednou popojede asi o metr a půl. Kabina se tak dostane mimo trasu vlaku,« řekl.
Řidič mohl prorazit
V dalším okamžiku narazil vlak do kamionu. »Ze záznamu během vteřiny zmizí téměř celé nákladní auto i s nákladem. Zůstane jen kabina řidiče. Ten ji krátce po srážce v šoku opustí,« uvedl Ptačinský. Řidič měl podle něj dostatek času, aby závory prorazil a z přejezdu odjel. »Závory jsou vyrobeny ze smrkového dřeva. Jsou konstruované tak, aby se daly prorazit,« řekl. Navíc jsou podle něj vybaveny i pojistkou. V okamžiku, kdy jsou proraženy, dostávají všechny vlaky na trati signál k zastavení.
Policie šoféra zadržela. Padesátiletý polský řidič je podezřelý z obecného ohrožení, doplnila mluvčí moravskoslezské policie Gabriela Holčáková. Jedná se o nejvážnější nehodu na železnici v České republice za posledních zhruba sedm let, ta před sedmi lety byla ještě tragičtější a stala se nedaleko místa tohoto neštěstí. V srpnu 2008 rovněž ve Studénce havaroval rychlík, který narazil do spadlé části mostní konstrukce. Tehdy na následky nehody zemřelo osm lidí, zraněných bylo sedm desítek. Po včerejší havárii, která se stala před osmou ráno, záchranáři rozvezli zraněné do nemocnic v Ostravě, Novém Jičíně a Bílovci. Lidé s nejvážnějšími zraněními jsou v traumacentru ostravské fakultní nemocnice.
Pomáhali psychologové
Železniční provoz na trati nahradily v úseku Hranice na Moravě -Ostrava autobusy. Přestoupit tak museli i členové vlády, která v opačném směru mířila ranním vlakem z Prahy do Ostravy na výjezdní zasedání. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) a někteří další ministři přijeli na místo tragédie, ocenili rychlý zásah záchranářů při neštěstí a vyjádřili soustrast obětem nehody. Prezident Miloš Zeman uvedl, že je v mysli s blízkými obětí neštěstí i se zraněnými. Soustrast vyjádřil i předseda ÚV KSČM Vojtěch Filip. »KSČM vyjadřuje upřímnou soustrast
Příbuzným obětí železničního neštěstí u Studénky a hlubokou účast se zraněnými,« uvedl. Pracovníci ostravského integrovaného centra vyčlenili telefonickou informační linku. »Lidé mohou telefonovat na číslo 950 739 941,« řekl mluvčí hasičů Petr Holub. Zde získají informace o svých příbuzných, zda byli zraněni, popřípadě v jaké nemocnici jsou. Psychologickou pomoc poskytli cestujícím a jejich blízkým vyškolení psychologové.
Škoda 160 milionů
Předseda představenstva drah Pavel Krtek uvedl, že ČD navezly vodu pro cestující do stanic a do služby mimořádně povolaly desítky zaměstnanců. Ti cestujícím pomáhali s přestupy na náhradní autobusy. Materiální škody dosahují téměř 160 milionů korun, z toho 150 milionů korun jsou na vlaku, uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Ptačinský doplnil, že škoda na majetku Správy železniční dopravní cesty, která vlastní koleje a nádraží, je kolem pěti milionů Kč. »Jak to naši lidé procházejí, tak objevují stále další a další drobnosti. Naposledy to, že je poničený výtah na nástupišti,« uvedl.