27.7.2015 - Kauza Studénka: máme mít strach z polských "kamioňáků"?

Zdroj: Karvinský deník
Ročník a číslo: 173
Strana: 10
Autor: Jaroslav Perdoch, Markéta Humplíková

Deník zjistil

Ostrava – Jací jsou polští řidiči kamionů? Tragická nehoda na železničním přejezdu ve Studénce, která si vyžádala tři lidské životy, rozvířila diskusi o kvalitě řidičů polských kamionů. Jeden z nich totiž neštěstí zavinil. Vjel na přejezd ve chvíli, kdy svítila červená, poté se spustily závory. Vzápětí do nákladního vozu ve velké rychlosti narazilo pendolino. Výsledkem jsou tři mrtví a více než deset zraněných.

Polští řidiči nemají mezi našimi motoristy zrovna nejlepší pověst, což se ukázalo v internetových diskusích pod články o nehodě. Navíc necelý den po této havárii další řidič polského kamionu způsobil těžkou nehodu na Karvinsku, když se na čtyřproudé silnici otáčel do protisměru. Narazil do něj motorkář, který nepřežil.

"Nemám o nich zrovna valné mínění. Mám pocit, že si s předpisy těžkou hlavu nedělají. Prostě udělají to, co je v dané chvíli pro ně nejvýhodnější. Nejvíce mě štve, když mimo dálnici jede několik polských kamionů za sebou. Nikoho mezi sebe nepustí, předjet se nedají, takže se za nimi člověk táhne řadu kilometrů," uvedl například Břetislav Malý.
Pokračování na straně 10

Kauza Studénka: máme mít strach z polských "kamioňáků"?
Pokračování ze strany 1

Ne každý je ale k polským "kamioňákům" tak přísný. "Řidiči kamionů jsou obecně pod velkým tlakem. Na cestách musí dodržovat termíny, na nakládání musí dojet ve stanovený čas a přitom se snaží dodržet povinné přestávky. Je to hodně stresu ze všech stran. Kamion je velký a na cestách je více vidět. Nehody s kamiony jsou o to větší a výraznější," uvedl profesionální řidič kamionu Martin Twrdý z Ostravy.

Polští řidiči kamionů jsou podle něj mnohdy ohleduplnější než ti čeští.
"Mně samotnému několikrát polští kolegové pomohli a poradili. Samozřejmě to závisí na konkrétním člověku a není možné paušalizovat, ale mé zkušenosti jsou pozitivní. Poláci obecně žijí ve všech částech světa, a jsou tak zvyklí pomáhat jak svým krajanům, tak všem ostatním," řekl Martin Twrdý s tím, že o polských řidičích se mluví také proto, že jsou hodně vidět.

"Je to daleko větší země s podstatně větším počtem dopravců. A my jsme jejich sousedé, takže je logické, že velká část těchto kamionů projíždí přes naše území," doplnil Martin Twrdý. Jeho slova potvrdil i ostravský dopravní psycholog Libor Eliášek. "Pracuji s profesionálními řidiči a nemyslím, že by mezi nimi byly vyhraněné negativní postoje vůči polským řidičům," uvedl Libor Eliášek. Podle něj nelze na základě několika vážných nehod, o kterých se psalo v médiích, usuzovat, že by polští řidiči představovali větší riziko než jiní motoristé. "Nelze paušalizovat, že by polští řidiči kamionů byli nebezpečnější než řidiči z jiných zemí,"řekl dopravní psychologa dodal: "Je ale pravda, že v povědomí veřejnosti přetrvávají, a společenské mínění tedy ovlivňují zejména tragické a výjimečné události, a zejména ty, které se staly v poslední době," narážel odborník na tragické nehody, které se staly ve Studénce a Karviné.

Zda jsou polští řidiči stejní, lepší či horší než jiní, nelze usuzovat ani na základě statistik dopravních přestupků. Ty totiž nejsou. "Statistickými daty přestupků polských řidičů nedisponujeme," vysvětlila mluvčí moravskoslezské policie Gabriela Holčáková.

---

K TÉMATU:

Moravskoslezští policisté v minulosti řešili několik vážných i kuriózních nehod polských kamionů, měli také co do činění s řidiči, kteří porušením předpisů způsobili velké komplikace.

Například o velkém štěstí mohli před časem hovořit otec a dospívající syn z Bohumína, kteří jen s lehkými zraněními vyvázli z hrůzostrašně vypadající nehody ve Skřečoni. Řidič polského kamionu v pravotočivé zatáčce nepřizpůsobil rychlost a s kamionem se převrátil. Při nehodě zasáhl a zcela zdemoloval osobní automobil jedoucí v protisměru. K údivu záchranářů osádka vozidla neutrpěla vážná poranění.

- O vzrušení se postaral řidič polského kamionu, kterému ujelo jeho vozidlo a z kopce pokračovalo směrem na hraniční přechod v Chotěbuzi. Řidič měl podle svých slov problémy s brzdami, proto zastavil. Když vylezl z kabiny, kamion se i přes zařazenou zpátečku a ruční brzdu rozjel. Polák ho nedohonil, skončil s odřenými koleny. Podle policejních měření vozidlo ujelo zhruba 500 metrů. Nikoho naštěstí nesrazilo, nevjelo do protisměru ani nespadlo z mostu přes rychlostní komunikaci R48. Na hraničním přechodu narazilo do stojícího tureckého kamionu.

- Obrovské dopravní komplikace způsobil v Ostravě polský kamion převážející nadměrný náklad. Na dálnici D1 v Ostravě­Přívoze narazil do mostní konstrukce. Kamion zůstal zaklíněn pod mostem. Dálnice byla v místě nehody několik hodin neprůjezdná. Expertům se podařilo válcový náklad vytáhnout až za pomoci speciální techniky. Jeho naložení trvalo další hodiny. Řidič překročil povolenou výšku i šířku nákladu, neměl ani potřebná povolení. (per)


Kauza Studénka: máme mít strach z polských
Velikost: 500 x 384 bodů - 100 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.
Počet zhlédnutí: 1 778

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

21 °C