7.8.2015 - Vlaková tragédie ve Studénce

Zdroj: Hasičské noviny
Ročník a číslo: 15
Strana: 1
Autor: redakce

Studénce na Novojičínsku v Moravskoslezském kraji už asi napořád zůstane cejch obce s železničním neštěstím. 8. srpna 2008 zde při pádu mostu do kolejiště rychlík narazil do mostní konstrukce a neštěstí si vyžádalo šest lidských životů a 67 zraněných. Ve středu 22. července letošního roku před osmou hodinou ranní tam lidé na kolejích umírali znovu – Pendolino jedoucí z Bohumína do Františkových Lázní smetlo kamion, který zůstal stát na přejezdu. Zemřeli tři lidé a osmnáct utrpělo různě vážná zranění. První velké neštěstí se ale ve Studénce stalo už v roce 1990 – 3. srpna tam rychlík z Ostravy do Prahy narazil na přejezdu ve Studénce do parního válce.

(pokračování na straně 2)

Vlaková tragédie ve Studénce má tři mrtvé

(pokračování ze strany 1)

Tehdy před 25 lety probíhaly na stejném přejezdu, který se stal místem tragédie letos, stavební úpravy – válec upravoval prostor mezi závorami a vjel do trasy vlaku v plné rychlosti. Při střetu se stavební stroj vzňal a řidič v něm uhořel. Několik vagonů vlaku vykolejilo a škoda se vyšplhala na několik milionů korun. Ve středu 22. července letošního roku se neštěstí stalo právě na tom místě jako před lety. Na vině byla opět lidská chyba. Poté, co byly zapnuty výstražné signalizace oznamující, že se blíží vlak, projela přejezdem ještě dvě auta a po půl minutě aktivního výstražného zařízení do kolejiště vjel i polský kamion, jehož řidič jel přes Studénku, aby se vyhnul placeným úsekům silnic. Když byl s kamionem uprostřed kolejiště, závory spadly. Řidič tragicky špatně vyhodnotil situaci a místo aby závoru prolomil, čímž by se jednak dostal z dosahu projíždějícího vlaku, jednak by se aktivovala bezpečnostní opatření a provoz na trati by se zastavil, popojel tak, aby kabina kamionu byla těsně před závorou mimo koleje a část s nákladem plechů zůstala na kolejích. V takové pozici zastavil a zůstal stát. Strojvedoucí Pendolina, které se k místu blížilo rychlostí 160 km/hod. okamžitě učinil všechna možná bezpečnostní opatření, stačilo to ale jenom na to, aby se rychlost vlaku během těch deseti sekund, které zbývaly do srážky, snížila na 142 km/hod, a v této rychlosti také do kamionu, stojícího na kolejích, narazil.

Vlak vozidlo roztrhl, porušena byla i palivová nádrž a kamion se vzňal. Náklad hliníkových plechů skončil v kabině strojvůdce, rozmačkal řídicí pult a celou technologii vlaku natlačil do prostoru s cestujícími. Vlak tlačil hořící kouli ještě půl kilometru, až do vlakové stanice Studénka, trosky vozidla byly tedy rozmetány na stovkách metrů. Požár se naštěstí nerozšířil na vlakovou soupravu a až na malá ohniska rychle uhasl. Při nárazu byl zdemolován prostor řízení a první vagon, ze kterého pak hasiči museli čtyři cestující vyprošťovat, z toho tři osoby musely být složitě vystříhány pomocí hydraulických nástrojů pro těžké vyprošťovací práce. Jednoho muže vytáhli z vraku již mrtvého, jeden zemřel ještě před transportem do nemocnice a třetí muž zemřel v nemocnici. V době uzávěrky je stále ještě jedna zraněná v umělém spánku. Poslední člověk byl z vlaku vyproštěn sedm minut po deváté hodině ranní. O zhruba stovku dalších cestujících z vlaku se postarali zdravotníci a policie, na místě zasahovali i členové posttraumatického intervenčního týmu HZS Moravskoslezského kraje a Záchranného útvaru HZS ČR z Hlučína s psycholožkou HZS, kteří se starali o osoby, které událost zasáhla ve formě akutní stresové poruchy.

Na místě zasahovalo kolem devadesáti hasičů ze šesti jednotek. Část návěsu, která zůstala u vraku lokomotivy, použili jako plošinu, ze které pracovali při vyprošťování zraněných. Situaci komplikovala skutečnost, že Pendolino je typ vlaku, se kterým hasiči z pohledu vyprošťování osob neměli zkušenosti, neexistovala možnost si podobnou situaci vyzkoušet. Strojvedoucí, kterému se už v minulosti jednou podařilo podobné havárii zabránit, tentokrát utrpěl zranění, které si vyžádalo amputaci nohy. Padesátiletý polský řidič kamionu byl v kabině oddělené po nárazu odmrštěn stranou a neutrpěl vážná zranění. Bylo mu sděleno obvinění za obecné ohrožení z nedbalosti, za což mu hrozí až deset let vězení, a České dráhy po něm budou vymáhat celou škodu, kterou si nehoda vyžádala. Prozatím byla vyčíslena na 160 milionů korun. Železniční přejezd ve Studénce je špičkově zabezpečen, rizikovými faktory jsou ale hustota provozu (denně zde projedou desítky vlaků) a lidská nedbalost. Po další tragické nehodě vedení obce zvažuje přemostění železničního koridoru pro silniční dopravu.


Počet zhlédnutí: 2 459

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

10 °C