Zpravodajství
24.9.2015 - Trh v osobní železniční dopravě se otevírá
Zdroj: Dopravní noviny
Ročník a číslo: 39
Strana: 3
Autor: redakce
Ministerstvo dopravy v současné době pokračuje podle vládou stanoveného harmonogramu v otevírání trhu v železniční dopravě na definovaných linkách. Do fáze otevírání obálek dospěla v září již linka Plzeň – Most, kde bylo pět nabídek, po jejichž otevření se jeví, že zajištění dopravy na základě soutěže bude ekonomicky výhodnější než stávající objednávka ze strany státu. Minulý týden to uvedl náměstek ministra dopravy Ing. Ladislav Němec.
ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA
Nabídky na provoz neelektrifikované linky na trati mezi Plzní a Mostem podaly České dráhy, RegioJet, Leo Express, GW Train Regio a společnost Arriva spadající pod německé Deutsche Bahn. Nejlevnější nabídku podala společnost GW Train Regio, která za kilometr jízdy žádá po státu dotaci necelých 75 Kč. Správnost výběrového řízení však vzápětí zpochybnily České dráhy, které podaly stížnost k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). "Protože vnímáme určité pochybnosti o správnosti zadání k nabídkovému řízení na tuto linku, spočívající především v kritériích, která podle nás neumožňují připravit uchazečům srovnatelné nabídky, obrátili jsme se v této věci na ÚOHS," řekl před dvěma týdny mluvčí drah Radek Joklík.
Vítěz výběrového řízení, které ministerstvo dopravy vypsalo v únoru, by měl začít s provozem od prosince příštího roku. "Skutečnost, že máme pět soutěžících, znamená, že i o tuto linku, která nepatří mezi nejvíce atraktivní, je zájem," řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Ministerská výběrová komise nabídky nyní posoudí, kdy úřad vyhlásí vítěze, zatím ale není známo.
Pokračování liberalizace bude nyní záležet na ÚOHS
"Jak bude tato první fáze liberalizace pokračovat, bude nyní záležet na ÚOHS, k němuž ČD podaly námitky proti zadávací dokumentaci. Další nabídková řízení mají určitá zpoždění, která byla vyvolaná opožděným přijetím OPD2. Jejich provázanost s tímto programem je však důležitá, neboť u soutěžených linek bude možné čerpat dotace na obnovu vozidel (viz 1. str.)," uvedl Ladislav Němec. Po trati Plzeň – Most plánuje ministerstvo vypsat výběrové řízení na dvojici linek z Liberce do Pardubic a do Ústí nad Labem. Následovat by měly trasy Praha – Ústí nad Labem – Děčín a Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb. Jako poslední přijde na řadu linka Ostrava – Krnov – Olomouc.
---
PŘEHLED OBJEDNÁVANÝCH LINEK DÁLKOVÉ DOPRAVY
Ex1 (Praha – Pardubice – Olomouc –) Ostrava – Polsko/Slovensko
Ex2 Praha – Pardubice – Olomouc – Luhačovice/Zlín/Slovensko
Ex3 Německo – Ústí nad Labem – Praha – Pardubice
– Brno – Rakousko/Slovensko
Ex4 Rakousko/Slovensko – Břeclav – Otrokovice
– Ostrava – Polsko
R5 Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb
R6 Praha – Plzeň – Cheb/Německo/Klatovy
R7 Praha – České Budějovice (–Rakousko)
R8 Brno – Ostrava – Bohumín
R9 Praha – Havlíčkův Brod – Brno/Jihlava
R10 Praha – Hradec Králové – Trutnov
R11 Brno – Jihlava – České Budějovice – Plzeň
R12 Brno – Olomouc (– Jeseník/Šumperk)
R13 Brno – Břeclav – Otrokovice – Olomouc
R14 Pardubice – Liberec
R15 Ústí nad Labem – Liberec
R16 Plzeň – Žatec – Chomutov – Most
R18 Praha – Pardubice – Česká Třebová – Olomouc –
Vsetín/Luhačovice/Veselí n. M.
R19 Praha – Pardubice – Česká Třebová – Brno
R20 Praha – Roudnice nad Labem – Ústí nad Labem – Děčín
R21 Praha – Mladá Boleslav – Turnov – Tanvald
R22 Kolín – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Rumburk
R23 Kolín – Ústí nad Labem
R24 Praha – Rakovník
R26 Praha – Beroun – Příbram – Písek – České Budějovice
R27 Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc/Jeseník
N28 vybrané vlaky noční dopravy
R29 Cheb – Německo