Město Bohumín

19.10.2015 - České a slezské dráhy zbouraly hranici

Zdroj: Právo
Ročník a číslo: 244
Strana: 13
Autor: Pavel Karban

Na obnovení regionálních vlakových spojů přes česko-polskou hranici se dohodli zástupci Českých drah (ČD) a společnost Koleje Slezské (KS), jejichž zřizovatelem je Slezské vojvodství.

Vlaky, které dosud končily v Českém Těšíně a Chalupkach, budou nově zajíždět až do polského Cieszyna, respektive Bohumína. V případě vlakových spojení přes přechod Český Těšín–Cieszyn se jedná o obnovení provozu po sedmi letech, na přechodu Bohumín–Chalupki po čtyřech letech. Pravidelné příhraniční spojení bude platit od nového jízdního řádu, ten bude platit od 13. prosince.

Na trase Bohumín–Chalupki– Racibórz, případně Rybnik–Katowice budou jezdit polské elektrické jednotky EN 57, mezi Frýdkem-Místkem, Českým Těšínem a Cieszynem budou jezdit vlaky ČD typu Regionova. "Čtyři páry vlaků z Chalupek pojedou do Bohumína, to jsou vlaky, které jsou natažené až z Katowic, a šest párů vlaků pojede denně mezi Frýdkem-Místkem a Cieszynem," sdělil ředitel Krajského centra osobní dopravy ČD Miroslav Klich.

Dodal, že z Bohumína budou mít cestující návazné spoje směr Praha, Brno, Slovensko. "Cestující zaplatí z Chalupek do Bohumína 16 nebo poloviční jízdné osm korun. A co je zcela nové, polští cestující mohou své tarifní slevy, skupinové nebo celodenní jízdenky využívat na území Moravskoslezského kraje. A totéž opačně, naši cestující, kteří mají celodenní jízdenky nebo skupinové síťové jízdenky se slevou, je budou moci používat u vlaků Kolejí Slezských po celém území Slezského vojvodství," nastínil Klich.

Představitelé měst, kterých se změna dotkne, na obou stranách hranice si nové spojení pochvalují. "Každé spojení je přínos, dostane lidi z jedné strany hranice na druhé. Český Těšín těží z toho, že je velkým tranzitním železničním uzlem a velká část cestujících, kteří využívají rychlíková spojení po ČR, je právě z Polska," poukázal českotěšínský starosta Vít Slováček (KDU-ČSL), který má za to, že spojení bude přínosem i pro obyvatele obou měst na hranici.

Jeho kolega, starosta Cieszyna Ryszard Macura, uvedl, že spoji budou moci Poláci jezdit za turistikou do Česka a Češi zase budou moci navštěvovat Beskydy v Polsku. Počítá však s tím, že jde jen o první krok. "Plánujeme spojení z Těšína přes Holešov do Katovic a myslíme na spojení z Těšína do Bielska-Bialé a z Bielska-Bialé na Krakov," připojil Macura. V KS, potažmo ve Slezském vojvodství vidí náměstek moravskoslezského hejtmana Daniel Havlík (ČSSD) spolehlivého partnera. To, že by mohla dohoda skončit krachem, stejně jako loni s jiným polským dopravcem, který slib jezdit mezi Krakovem a Ostravou nesplnil, si nemyslí.

"Věřím, že to vyjde. Je to jiný partner, který má zajištěno stabilní financování, navíc nejde o tak velký rozsah dopravní obslužnosti, která byla garantována v minulém roce," upozornil. Kraj prý nebude muset za nové spoje platit nic navíc. To potvrdil i vicemaršálek Slezského vojvodství Stanislav Dąbrova. Ujistil, že vojvodství má na vlaky vyčleněné prostředky nejen pro příští rok. Přejíždění polských vlaků do Bohumína považuje za otevření okna do světa.

"Bohumín je důležitý železniční uzel. Nepředpokládáme, že se bude jednat pouze o krátké turistické výlety do Moravskoslezského kraje, ale dál do České republiky a celé Evropy. Podobně tomu bude, předpokládám, i u občanů České republiky, kteří se z Bohumína dostanou do Katowic, odkud jsou přípoje na vlaky všemi směry," uzavřel.

---

Pravidelné příhraniční spojení bude platit od 13. prosince



    Městský úřad