Zpravodajství
4.11.2015 - Břehy Olše má spojit lávka. Ale není jasné kdy
Zdroj: Karvinský deník
Ročník a číslo: 257
Strana: 1 a 2
Autor: Tomáš Januszek
Citovaný: Lumír Macura - místostarosta Bohumína
Přípravy běží už skoro deset let. Problémem je polský pozemek na české straně.
Bohumín – Bude někdy možné přejít či přejet na bicyklu z českého břehu Olše na ten polský a samozřejmě naopak? Otázka, kterou si veřejnost klade už mnoho let.
Odpověď na ni zní: "Ano, pracuje se na tom." Ovšem kdy to bude reálně možné, dnes nikdo říct neumí. Plány na znovuspojení českého a polského břehu řeky Olše v Bohumíně-Kopytově, těsně před soutokem s Odrou, jsou staré desítky let. Před druhou světovou válkou tam lávka stála, německá vojska ji však během válečných let strhla. Pozdější železobetonový most postavený německými vojáky se nedochoval.
Aktuálně už má stavba územní rozhodnutí, ale zatím ne stavební povolení. "Nemůže ho získat proto, že v řece je pozemek, který je sice na české straně, ale patří Polsku. Takže si dopisujeme s polskými právníky a úředníky a snažíme se situaci vyřešit," řekla Deníku projektová manažerka bohumínské radnice Věra Vzatková. Další problém je skutečnost, že téměř 200metrová lávka má stát v ochranném pásmu, které blokuje stát kvůli uvažované stavbě vodního kanálu Dunaj – Odra – Labe. "Také proto máme v územním rozhodnutí podmínku, že stavba je pouze na 15 let," dodala.
Všichni z Bohumína i polské obce Gorzyce, kdo se na přípravách projektu podílejí, doufají, že se žádný kanál stavět nebude, a tudíž lávka (bude-li někdy stát) vydrží déle.
Pokračování na straně 2
Břehy Olše má spojit lávka...
Pokračování ze strany 1
Místostarosta Bohumína Lumír Macura odhaduje,že do dvou let by se snad začít stavět mohlo.
"Problémy tam jsou, ale pomalu se posunujeme vpřed. Už se třeba v Kopytově buduje cesta, která vede přímo k lávce. Jakmile se nám podaří získat stavební povolení, budeme žádat o dotace z operačního programu Česko-polské spolupráce, který by měl být vypsán na období let 2014 až 2020," řekl Macura.
Dotace je podmínkou stavby. Bez evropských peněz se stavět nebude. "Bylo by to příliš drahé. Odhadované náklady jsou jeden milion eur," řekla Věra Vzatková.