20.11.2015 - Vykolejený vlak: viníky stále hledají

Zdroj: Vyškovské noviny
Ročník a číslo: 47
Strana: 1
Autor: Alena Grycová

Středeční hlavní líčení u Okresního soudu ve Vyškově, který řešil případ vykolejeného vlaku u Topolan před čtyřmi lety, bylo odročené. Nedostavil se důležitý svědek.

Vyškov – Psal se červen 2011. Do vykolejení vlakové soupravy u Topolan zbývalo pár hodin. Tehdy motorovým vlakem z Ivanovic na Hané do Vyškova jelo asi deset lidí. A průvodčí Eva Švestková. "Když vlak projížděl úsekem u Topolan, cítila jsem vychýlení. Myslela jsem si, že jsme přes něco přejeli. Šla jsem za strojvedoucím, abych se zeptala, co se děje. Nevěděl. Při zpáteční cestě jsem z kabiny viděla vychýlenou vlnu. Když jsme ji přejeli, opět jsem cítila trhnutí. Informovala jsem o tom výpravčího," uvedla ve vysvětlení pro soud v září 2012.

Nejen její výpověď ve středu přečetl soudce Okresního soudu ve Vyškově Karel Menšík v hlavním líčení v případu vykolejených vagonů u Topolan. Na lavici obžalovaných usedlo pět zaměstnanců Správy železniční dopravní cesty: Oldřich Kárník, Vladimír Kuřátko, Jiří Štefan, Arnošt Matoušek a Milan Máca. Za nedbalostní obecné ohrožení jim hrozí až pět let vězení. Vrchní vyšetřovatel Josef Dvořák z Drážní inspekce poukázal na šetření po události, které zjistilo, že šrouby, jimiž jsou koleje připevněné k pražcům, byly uvolněné. A to v osmadevadesáti procentech.

Výměnu měl žádat

Muži svou vinu odmítají, místo prý kontrolovali dva dny před nehodou s tím, že tehdy šrouby uvolněné nebyly. Navíc traťmistr Kuřátko už dřív sdělil, že už od roku 1986 se vědělo o špatných svěrkách. Sám údajně několik let žádal o výměnu kolejí na dané trati. K tomu, jak dlouho mohla být poškozená, se dřív vyjádřil jeden ze soudních znalců. "Podle něj musela být ve špatném stavu už minimálně rok," připomněl ve středu soudce.

Přinejmenším však vykazovala poškození desítky hodin před nehodou, kdy někteří strojvedoucí hlásili, že jsou vidět nerovnosti. Správa železniční dopravní cesty zajistila prohlídku, žádná opatření ale neudělala. O tom svědčí i výpověď strojvedoucího Lubomíra Dobšíka ze srpna 2012. "Den před vykolejením jsem měl směnu, jel jsem rychlíkem z Brna do Bohumína. Výpravčí sdělila, že u Topolan je vybočená kolej. Byl se prý na ni podívat traťmistr a naznal, že situace není natolik závažná, aby si vyžádala snížení rychlosti," popsal tehdy Dobšík. Když se vracel zpět, stav byl stejný. Zaznamenal menší vybočení. "Žádné upozornění ale v úseku nebylo," dodal. Pětice obviněných nicméně poukazuje na nevyhovující technický stav některých vagonů, od nichž se prý ztratily průvodní listy.

Technický stav posuzoval soudní znalec Ivo Drahotský. "Vycházeli jsme z materiálů, které jsme získali od policie: tedy z dokumentace z místa nehody, z šetření Drážní inspekce i protokolu o komisionální prohlídce. Nezjistili jsme, že by se na nich nacházely závady, které by způsobily vykolejení," sdělil znalec. Obhájkyně mužů Jarmila Pospíšilová však připomněla, že dané typy podvozků můžou být při rychlostech nad osmdesát kilometrů v hodině nestabilní. Zejména při projíždění zatáčkou. Podle Drahotského k vlastnostem podvozků přihlédli. "Každý má své technické atributy. Musí ale odpovídat normám. Pokud by kolej byla v tom stavu, který odpovídá podmínkám pro technický provoz, pak by nemělo dojít k vykolejení," reagoval Drahotský. Na hlavním líčení nicméně chyběl důležitý svědek: vrchní vyšetřovatel nehody Dvořák. "Za účelem jeho předvolání se proto líčení odročuje na 14. prosince," zvolil další termín soudce Menšík.

Další důkazy

Právě tehdy pravděpodobně vystoupí i další dva svědci, na jejichž přítomnosti trvá Pospíšilová. "Nejenže mají zkušenost s vyšetřováním mimořádných událostí, jsou významnými odborníky a do mnoha otázek tudíž můžou vnést světlo, navíc událost šetřili," podotkla obhájkyně. Souprava vlaku s pětadvaceti vagony na uhlí měla v osudný den jet rychlostí pětaosmdesát kilometrů v hodině. Prvních šest vagonů včetně lokomotivy projelo přes zvlněné koleje bez problémů. Dalších třináct v zatáčce vykolejilo. Při nehodě, která se stala v neděli 5. června 2011, se poškodily také sloupy trakčního vedení a železnice v délce přibližně šedesáti metrů. Nikdo se nezranil. Škoda se vyšplhala na čtyři miliony sedm set tisíc korun.


Počet zhlédnutí: 1 884

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

11 °C