Město Bohumín

16.12.2015 - Hlavní třída a chybějící staré památníky

Zdroj: Karvinský deník
Ročník a číslo: 292
Strana: 5
Autor: Boleslav Navrátil

Z centra města by se měla stát klidová zóna a místo pro setkávání a kulturu

Historie

Začátkem letošního prosince byla dokončena generální rekonstrukce části ostravské ulice 28. října přiléhající k Masarykovu náměstí. Je zde nová, pevná a mimořádně kvalitní dlažba. Najdete zde alej okrasných javorů, lavičky, stojany na kola, dokonce i pítko. Je tu – pro Ostravu – nezvyklý památník: stylizovaná tramvajová zastávka připomínající, že právě tudy jezdila tramvaj do Bohumína a Karviné. Je to vskutku působivý artefakt, který chodci nezůstává nepovšimnut. Je připomínkou, že i na jiných místech města podobné věci chybí, například bývalá kašna na náměstí nebo socha T. G. Masaryka.

Hlavní ulice

Opravená ulice není příliš stará, vznikla až v roce 1842, kdy byl na východní straně náměstí zbourán jeden dům a na západní straně dva domy. Vznikl tak nový a mnohem průchodnější dopravní tah z Antonínova náměstí (dnes Smetanovo), přes Hlavní náměstí (Masarykovo) k mostu přes Ostravici. Tuto funkci dosud plnila uzoučká ulice Velká, kde se dva formanské vozy nevyhnuly. Radikální dopravní změnu si vyžádal průmyslový rozmach města. Během krátké doby se z nové Hlavní ulice (správně ostravsky Hauptstrasse) stala nejrušnější městská obchodní tepna. Což se ještě umocnilo tím, že tudy od roku 1896 vedla tramvajová doprava. Zpočátku tahaly vagony malé parní lokomotivy, které ale nesnesitelně kouřily a vypouštěly jiskry, takže si lidé stěžovali. V roce 1901 zde začaly jezdit tramvaje elektrické. Doprava samozřejmě přispívala k tomu, že náměstí i Hlavní ulice se hemžily množstvím lidí, zejména tedy kupujících, na náměstí se odbývaly největší trhy v regionu, kam přijížděli prodejci až z Horních Uher (ze Slovenska), z Haliče a Polska. To byly zlaté časy pro centrum, protože dnes už to není tak skvělé místo, řada obchodů je prázdná, hlavní nákupy se odbývají v Karolině. Radní z magistrátu i z městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz doufají, že se do dokonale opravené ulice obchodníci zase vrátí. Otázka ale je, zda je tak důležité, aby bylo centrum Ostravy přeplněno lidmi jako na začátku 20. století. Město by mělo spíš podpořit, aby tato pěší zóna byla hlavně klidová oblast, místo pro setkávání lidí, pro kulturu.

Kašna a Masaryk

Stylizovaná tramvajová zastávka v opravené ulici 28. října připomíná, že i jiné památníky by se měly dostat na své místo. Například známá kašna, která byla z náměstí odstraněna v šedesátých letech minulého století, by se měla – podobně jako se to stalo v případě morového sloupu a sochy svatého Floriána – na náměstí vrátit. Její novější litinová verze s nymfou a lucernou byla postavena v roce 1900. Původně se mělo za to, že toto umělecké dílo odlili mistři slevači ve Frýdlantských železárnách, ale Jiří Geisler, který tehdy pracoval pro firmu Tchas, zjistil, že byla vyrobena ve firmě Akciová společnost železárny Blansko. Podobná kašna z Blanska stojí v Uherském Hradišti, ale třeba také v Příboře. Ta ostravská vážila 1,1 tuny, vysoká byla 3,35 metru a město za ni zaplatilo 1248 rakouských korun. V Blansku odlévají uměleckou litinu dodnes a novou kašnu by zde dokázali vyrobit. S touto možností byla seznámena řada radních na magistrátu, kteří se pro takovou myšlenku nadchli. Problémem nové kašny se zabývali také architekti firmy RAW, kteří se podíleli na urbanistice města. Jenže poslední komunální volby změnily na radnicích politickou sestavu a myšlenka postavit na náměstí novou kašnu utichla. Je to velká škoda, ta kašna tam skutečně patří. K tomu je ještě potřeba připomenout, že při návštěvě prezidenta republiky T. G. Masaryka v Ostravě v roce 1924 byl učiněn slib, že na náměstí bude postavena jeho socha. Slavnostně daný slib splněn nebyl, interiérová busta před Starou radnicí je jen nedůstojným řešením. Opravené náměstí i ulice by si tyto umělecké detaily zasloužily.


Foto: Deník/Pavel Sonnek
Foto: PAMÁTNÁ ZASTÁVKA. Na rekonstruované ulici 28. října stojí sloupek s historickou tramvajovou zastávkou. Je to připomínka toho, že zde jezdily tramvaje, mimo jiné také do Bohumína a Karviné.


Hlavní třída a chybějící staré památníky - Zvětąit
Velikost: 280 x 414 bodů - 70 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.

    Městský úřad