Zpravodajství
19.1.2016 - Zfušovanou D47 čeká oprava. Jde o miliardy
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 15
Strana: 8
Autor: Jan Sůra
Ředitelství silnic a dálnic začalo vybírat projektanty na velkou rekonstrukci. Není jasné, kdo ji zaplatí.
PRAHA
Namísto stotřicítky se tu musí řidiči ploužit na řadě míst maximálně osmdesátkou. Vozovka se tak vlní, že jet rychleji by bylo nebezpečné. V náspu už našli stavbaři například gumy od aut nebo vyhozené vany – jinými slovy skládku.
Pomník zfušovaných dopravních staveb, dálnice D47 (oficiálně D1, ale stále se častěji používá dřívější název), čeká velká rekonstrukce. Na kolik vyjde, není ještě jasné. Ani to, kdo ji zaplatí.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vypsalo soutěž na projektantskou firmu, která má státu přinést projekt, jak nejkritičtější úsek napříč Ostravou opravit. "Půjde o kompletní rekonstrukci, aby v budoucnu nedocházelo k podobným problémům jako dosud," vysvětlil mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
ŘSD odhadlo hodnotu projekční zakázky na 40 milionů korun. Vítězná firma musí udělat důkladný průzkum, co je s dálnicí špatně, a navrhnout řešení. Zakázka se týká celého průjezdu Ostravou – od sjezdu na Rudnou až po Bohumín. Projekt má být hotový do konce roku, příští rok by se mohlo začít stavět.
Samotná cena rekonstrukce není ještě známa. Odborníci, kteří se už dříve podíleli na odhalování důvodů, proč se dálnice začala vlnit, ale mluví až o miliardách. Záleží totiž na tom, co vše najdou v dálnici při dalších sondách do jejího tělesa.
Už v minulosti průzkumné sondy ukázaly, že dálnice nestojí rozhodně jen na odvalu z těžební činnosti, jak požadovali projektanti, ale v podstatě na smetišti. I loni se při posledních vrtech a zahájené rekonstrukci některých částí našly v tělese dálnice například kousky dřeva, nebo dokonce i pneumatiky či vana. Právě takový materiál má být důvodem, proč se dálnice vlní.
ŘSD zatím nechalo opravit nejhorší úseky, především některé mosty. Na kompletní rekonstrukci ale dálnice stále čeká. "Jsou to opravy, které neřeší celý problém, ale umožní alespoň určitou sjízdnost," vysvětlil Rýdl.
Spor o dálnici D47 se táhne už pět let, když se začala dálnice poprvé vlnit. Dálnici stavěla firma ODS – Dopravní stavby Ostrava, kterou později koupila společnost Eurovia. Ta chyby odmítá, ŘSD proto firmu zažalovalo a začala arbitráž. ŘSD chce mít připravený projekt na rekonstrukci do chvíle, než rozhodne arbitráž o tom, kdo ji má zaplatit.
"Náš postoj k problematice dálnice D47 zůstává neměnný. Jelikož jsme se s investorem již dříve v několika zásadních bodech této komplikované problematiky neshodli, musí rozhodnout arbitrážní soud. Kdy a jak arbitrážní soud rozhodne, je plně v kompetenci tohoto soudu," řekla mluvčí Eurovie Iveta Štočková.
Případ se na první pohled zdá jasný – dálnice je nekvalitní a platit by měl dodavatel. Jenže Eurovia má i jiné trumfy, zastupuje ji advokát Radek Pokorný, který současně sedí ve vedení rozhodčího soudu při hospodářské a agrární komoře.
Stejný soud už nedávno nečekaně rozhodl proti státním Českým drahám ve sporu o lokomotivy pozdě dodané Škodou Transportation, kde se na první pohled zdálo logické, že by měl platit dodavatel za zpoždění.
Už teď je přitom jasné, že za stavbu zřejmě nebude nikdo trestně odpovědný. Deník Právo informoval, že celou kauzu v prosinci odložilo Vrchní státní zastupitelství v Olomouci. Sněmovna dokonce vytvořila i speciální komisi k D47, ta se však ani jednou nesešla.
Kromě sporů o kvalitu běží ještě několik sporů se stavebními firmami o valorizaci ceny, ty zatím ve všech případech vyhrál stát. Prohrál naopak ve sporu o pozdě zaplacené faktury.
---
40 milionů korun bude stát projekt na opravu D47. Vlastní hodnota opravy může jít do miliard.
Foto: K Ostravě Problém ostravské části D1, známé pod dřívějším označením D47, spočívá v tom, že se vlní nejen krajinou, ale i nahoru a dolů.
O autorovi: Jan Sůra, redaktor MF DNES