Zpravodajství
12.2.2016 - Požár ochromil depo a tratě v Bohumíně
Zdroj: E15
Ročník a číslo: 2072
Strana: 2
Autor: Jan Šindelář
Po havárii se zastavila dálková i regionální doprava, vlaky musejí jezdit oklikou.
Po několika planých evakuacích kvůli anonymním telefonátům postihla železnici rána zcela reálná. V noci na včerejšek vyhořela v Bohumíně zánovní budova pro řízení tohoto důležitého uzlu na pomezí Moravy, Polska a Slovenska. Popelem lehly zabezpečovací a řídící technologie, škody se odhadují až na dvě stě milionů korun.
Dálková i regionální doprava proudící skrze Bohumín se tak fakticky zastavila, kalamitní omezení zřejmě potrvají řadu týdnů. Bohumín je přitom pro železnici důležitý i kvůli velkému depu, kde se udržují a přenocují soupravy. Depo se ocitlo bez proudu, a uvěznilo tak mimo jiné dvě pendolina Českých drah a jednu soupravu Leo Expressu. Dopravci se včera snažili vlaky z depa dostat za pomoci motorových lokomotiv, což nebylo kvůli ručnímu stavění výhybek jednoduché. Do depa nebude možné po řadu dní zajet, tudíž dráhy musejí řešit servis pendolin pouze v Praze. Kvůli uvězněným vlakům musely navíc na trasu pendolina mezi Ostravou a Prahou nasadit CityElefant a Railjet. Leo Express zase hledá pro svou soupravu nocleh ve stanicích kolem Ostravy. Dopravu cestujících z Bohumína včera řešil pomocí taxíků, plánuje nasadit autobusy. Bohumín se ocitl zcela bez vlakového provozu. Regionální vlaky jsou zatím nahrazovány autobusy, vlaky z Prahy na Slovensko a z Prahy do Varšavy jezdí odklonem přes Havířov, což je zpožďuje. Oklikou jezdí také expresy Varšava–Vídeň.
Správa železniční dopravní cesty v podvečer v Bohumíně alespoň uzamkla výhybky na pevno tak, aby mohly v omezené míře projíždět osobní vlaky. "Už jsme kontaktovali výrobce zabezpečovací techniky, aby dodal alespoň provizorní řešení v podobě kontejneru," uvedl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.
Na kontejner s technologiemi by se dočasně připojily okolní koleje. Definitivní uvedení do obvyklého stavu ale potrvá zhruba tři čtvrtě roku, neboť je třeba koupit zcela nové zabezpečovací zařízení. Příčina požáru zatím není známa, spekuluje se například o tom, že slaboproudé zařízení mohla zničit silnoproudá vlna.
Uvedení do obvyklého stavu potrvá zhruba tři čtvrtě roku. Je třeba koupit zcela nové zabezpečovací zařízení.