Zpravodajství
1.3.2016 - Dálnici v Rakousku postaví firma z Valašského Meziříčí
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 51
Strana: 14
Autor: Viktor Chrast
Jedna z největších tuzemských společností zaměřených na dopravní stavby Alpine Bau CZ pomůže s dostavbou dálnice z Vídně k hranicím. Zatímco v Rakousku práce jedou naplno, dálniční úsek z české strany stále chybí.
VALAŠSKÉ MEZIŘÍČÍ Dálnice A5 směřující z Vídně k českým hranicím se v příštích letech natáhne o dalších více než dvacet kilometrů. A na její výstavbě se bude výrazně podílet společnost Alpine Bau CZ sídlící ve Valašském Meziříčí. Firma uspěla ve veřejné soutěži vypsané rakouským ředitelstvím dálnic jako člen sdružení vedeného společností Hochtief Infrastructure GmbH Niederlassung Austria. Zakázka přijde na zhruba 48 milionů eur, tedy asi 1,3 miliardy korun. Podíl Alpine činí padesát procent.
"Prozatím jde o naši největší letošní zakázku a jednu z nejprestižnějších v dějinách firmy," poznamenala mluvčí firmy Jitka Hamanová. První řidiči by se mohli po novém úseku dálnice projet v prosinci příštího roku. "Úplné dokončení stavby je na programu v létě 2018," doplnila Hamanová. Firma v České republice působí od roku 1992 a zaměstnává přes 400 lidí. Zaměřuje se na silniční, železniční, vodohospodářské i inženýrské stavby. V minulosti se podílela například na budování dálnice D1 mezi Kroměříží a Říkovicemi, stavěla také u Bohumína nebo silnici I/57 ze Vsetína do Bystřičky.
V Rakousku se nyní postará o výstavbu hlavní trasy dvouproudé dálnice v délce 6,6 kilometrů od Walterskirchenu do Poysbrunnu. Zajistí také vznik napojení v Poysbrunnu včetně vybudování okružní křižovatky, přeložky krajských cest, výstavbu jedenácti mostů i účelových cest.
Cestu brzdí chybějící územní plán Jihomoravského kraje
Rakouská strana hodlá v příštích letech dostavět i zbývající asi desetikilometrový úsek k hraničnímu přechodu Drasenhofen/Mikulov.
Naopak dostavba dálnice D52 z české strany vázne. Z Brna se po ní zatím řidiči dostanou pouze do Pohořelic, a to přesto, že česká a rakouská vláda podepsaly už v roce 2009 vzájemnou dohodu o propojení někdejší rychlostní silnice R52 s dálnicí A5. Dosud proto šoféry na staré silnici poblíž hranic často zdržují zácpy.
"Nejhorší to bývá v pátek večer a také přes léto, kdy lidé míří auty k moři. Pokud se podaří dálnici dostavět, určitě díky ní zrychlíme," podotkl Petr Matuštík, jednatel slavkovské firmy Autotransport Matuštík. Její nákladní auta využívají mikulovský hraniční přechod v průměru třikrát týdně při cestách do Rakouska a Itálie. Vyváží do nich mimo jiné elektroniku nebo náhradní díly do automobilů. Konkrétní trasu českého úseku dálnice, která povede mezi Novomlýnskými nádržemi a pod Pálavou, před několika týdny schválili zastupitelé Jihomoravského kraje. Její výstavbu, která zahrnuje i obchvat Mikulova, však brzdí neexistující zásady územního rozvoje kraje, tedy v podstatě územní plán. Ten má být schválen nejdříve ve druhé polovině letošního roku. Pokud se to skutečně podaří, chce ministerstvo dopravy začít stavět léta diskutovanou dálnici co nejdříve. "Je to naše priorita," potvrdil ministr Dan Ťok.
---
"U hranic to bývá nejhorší v pátek večer a přes léto. Pokud se podaří dálnici dostavět, určitě díky ní zrychlíme." Petr Matuštík, autodopravce
48 milionů eur (1,3 miliardy korun) je objem celé zakázky, podíl Alpine činí 50 procent.
6,6 kilometru měří chystaná trasa dálnice mezi obcemi Walterskirchen a Poysbrunn.
O autorovi: Viktor Chrást, redaktor MF DNES