Zpravodajství
30.3.2016 - Za industriálními památkami regionu
Zdroj: Moravskoslezský deník
Ročník a číslo: 74
Strana: 70
Autor: redakce
Téměř dvě desítky industriálních atraktivit Moravskoslezského kraje, zahrnující nejen památky průmyslové revoluce, ale také vojenské nebo zemědělské objekty, spojuje virtuální techno trasa. Turisté se při jejím absolvování dozvědí o tradicí hornictví, hutnictví, železniční dopravy i automobilového průmyslu, seznámí se s hasičskou technikou, pivovarnictvím, vojenskou a zemědělskou historií. Trasa tak představuje různorodý pohled na průmyslové dědictví nejen typické pro tento region, ale i památky z období průmyslové revoluce, artefakty mnohem starší i mladší.
Vzhledem k tomu, že je Moravskoslezský kraj protkán hustou sítí cyklotras a jednotlivé objekty leží přímo v jejich těsné blízkosti, je možné absolvovat návštěvu i na kole.
Železniční muzeum moravskoslezské
Bylo založeno v červnu 2012 a je umístěno v historickém objektu výpravní budovy železniční stanice Ostrava střed. Výpravní budova byla postavena v 19. století. Muzejní prostory se nacházejí v 1. patře budovy.
Expozice historických motocyklů Moravskoslezského kraje
Stálá výstava na Výstavišti Černá louka, v pavilonu C, provoz byl zahájen v listopadu 2015.
Trojhalí Karolina
Unikátní lokalita v Moravskoslezském kraji i v celé střední Evropě. Jde o kulturní památku, která svým moderním využitím vytváří kombinaci ostravského průmyslového dědictví. Budovy Trojhalí jsou spojnicí mezi centrem Ostravy a Dolní oblastí Vítkovice.
Svět techniky v Dolních Vítkovicích
Místo, kde věda je hrou a zábava pro celou rodinu.
GONG - Multifunkční centrum
Jeden ze tří stěžejních objektů v Dolních Vítkovicích - PLYNOJEM postavený v roce 1924, který dříve sloužil k jímání vysokopecního plynu, byl přestavěn a proměnil se v unikátní multifunkční centrum, které nemá v Evropě obdoby. Multifunkční centrum, aula GONG, slouží k pořádání kongresů, výstav, vzdělávacích akcí, divadelních představení a společenských akcí.
Vodní mlýn Wesselsky
Jádrem rozsáhlého areálu v Loučkách u Oder je budova mlýna ze 16. století s funkční mlýnskou technologií, která je ojedinělá mlýnským složením s mlecími kameny. Na mlýnskou technologii navazuje obnovená transmise pro přenos síly z vodního kola na stroje v hospodářství. Pozoruhodný je vodní náhon k mlýnu v délce 2,72 km a kamenná lednice, v níž stojí dřevěné mlýnské kolo o průměru 3,60 metru.
Hasičské muzeum města Ostravy
Samotnou expozici hasičského muzea tvoří sedm částí, které vytváří nejen náhled do historie hasičství, ale také ukázky současné techniky, pracoviště Integrovaného bezpečnostního centra, modelových situací, spolupráce integrovaného záchranného systému a ukázky záchranných prací ve výšce a nad volnou hloubkou. Ve vzájemném spojení vytváří tyto expozice obraz širokého spektra oblastí, které s hasiči souvisí.
Kosárna v Karlovicích
V dřevěném objektu bývalé kosárny, založeném pravděpodobně v 17. století, se nachází v širokém okolí ojedinělé muzeum. Roubený patrový dům, který byl do dnešní podoby upraven v letech 1754 a 1922, je úzce spjat se železářskou historií obce. V Kosárně se od roku 1725 vyráběly kosy, dráty a jiné zemědělské nářadí. Dnes je k vidění v přízemí byt - výměnek, skládající se z ložnice a obývacího pokoje, v 1. patře pánský myslivecký pokoj spojený s pracovnou a kuchyně. Ve 2. patře objektu je instalována lesnická expozice o pěstování a ochraně lesa a historii lesnictví. Ve stodole vedle kosárny je expozice zemědělského nářadí a náčiní názorně doplňující představu o životě a práci na vesnici v minulosti.
Vagonářské muzeum ve Studénce
Expozice sídlící v zámku mapuje vznik a vývoj našich železnic i dopravní prostředky do konce 19. století s pohyblivými maketami vláčků. Podrobně je zde zaznamenána historie vývoje výroby ve Vagónce Studénka od roku 1900 až po současnost. Zpracováním historických materiálů je vagonářské muzeum ojedinělým evropským unikátem.
Areál čs. opevnění Hlučín-Darkovičky
Pevnostní areál, který je součástí Slezského zemského muzea v Opavě, je velmi cennou prezentací jedinečného pevnostního systému Československa vzniklého v letech 1935 až 1938. Tvoří jej pět objektů různého druhu a stupně odolnosti. Jedná se o vojensko-technickou památku, kde návštěvníci mohou poznávat významnou součást historie první poloviny 20. století.
Pevnost (pěchotní srub) MO S-5 "Na Trati" u Bohumína
Jedinečná dvoupodlažní pevnost sestává ze dvou částí spojených tunelem pod náspem původně železniční trati, dnes silnice. Ve výzbroji měla dva kanony, čtyři těžké kulomety vzoru, jeden lehký a jeden těžký kulomet ve zvonech a tři lehké kulomety v pomocných střílnách.
Pivovar Radegast v Nošovicích
Od roku 1999 je pivovar Radegast součástí největší pivovarské firmy v České republice. V pivovaru, který je nejmladším a nejmodernějším pivovarem v České republice, se vaří pivo od roku 1970.
Technické muzeum Tatra Kopřivnice
Ve zcela výjimečném muzeu je zachycena téměř stopadesátiletá historie automobilky Tatra od doby, kdy byl roku 1897 vyroben první automobil v Rakousko-Uhersku, nazvaný Präsident.
Úzkokolejná dráha Třemešná – Osoblaha
Dráha na Osoblažsku se stavěla v dobách rakousko-uherského mocnářství a do provozu byla uvedena v roce 1898.
Areál Dolních Vítkovic
Dolní Vítkovice se nachází v bezprostřední blízkosti centra Ostravy. Vysoké pece a jejich technologická součást sousedí s areálem bývalého Dolu Hlubina a takto unikátně na jenom místě podchycuje technologický tok uhlí – koks – železo.
Landek Park – Hornické muzeum OKD
Největší hornické muzeum v České republice s nejširší nabídkou doplňkových služeb nabízí svým návštěvníkům celodenní výlet mezi památkami v přírodě.
Důl Michal
Historie tohoto bývalého kamenouhelného dolu sahá až do roku 1843, kdy začal rakouský stát hloubit v Michálkovicích u Ostravy dvě důlní jámy. Jedna z nich, takzvaná Michálkovická jáma č. 3, pak byla přejmenována po zesnulém c. k. dvorním radovi Michaelu Laierovi na jámu Michal. Zásadní vliv na podobu tohoto po stavební i technické stránce mimořádně hodnotného areálu pak měla přestavba dokončená v roce 1915, která byla realizována podle projektu významného architekta Františka Fialy.