Zpravodajství
19.4.2016 - Stavaři se těší na miliardy pro nádraží
Zdroj: Hospodářské noviny
Ročník a číslo: 75
Strana: 1
Autor: Petr Koděra, Lucie Stuchlíková
STÁT OPRAVÍ STOVKY ŽELEZNIČNÍCH STANIC
Během léta odstartuje historicky největší oprava chátrajících českých nádraží. Jako první z více než patnácti stovek budov přijde na řadu zhruba šedesátka nejvytíženějších stanic v krajských a okresních městech. Stát počítá s tím, že do jejich oprav nalije během následujících pěti let minimálně tři miliardy korun.
Už letos by se mělo prostavět zhruba půl miliardy, zajímavý byznys proto vyhlížejí klíčoví hráči ve stavebnictví a také developeři. "Dávají o sobě neformálně vědět. Ptají se na své šance uspět v soutěži," řekl v rozhovoru pro HN Pavel Surý, generální ředitel státní organizace Správa železniční dopravní cesty, která bude opravy zajišťovat a platit.
Chystané nádražní zakázky jsou pro stavaře důležité. Alespoň částečně jim mohou vynahradit výpadek příjmů, s nimiž počítali v příštích letech na stavbách dálnic. Na nich je však mnoho projektů ohroženo kvůli propadlým posudkům o dopadech na životní prostředí. Protože se zřejmě budou muset dělat znovu, hrozí u staveb zdržení až o několik let. "Vzhledem k tomu, že kvůli debaklu s posudky dopadů na životní prostředí nebude na českém trhu možné vysoutěžit ani zahájit téměř žádné infrastrukturní projekty, je logické, že peníze budou směřovat do oprav projektů či budov již stávajících. Na tuto eventualitu jsme připraveni," říká Vojtěch Kostiha ze společnosti Metrostav.
Zájem projevili i další velcí hráči – Strabag Rail nebo Geosan Group, podle jejíž mluvčí Vlasty Končelové jsou nové zakázky na železnici dokonce jedním z cílů firmy pro příští roky. O práci se navíc hlásí už i menší regionální firmy a také developeři, kteří sondují, kam by se daly nejlépe umístit prodejny jejich obchodních partnerů.
Dohady s Českými drahami o ceně
Správci kolejí se na rekonstrukci českých nádraží chystají už déle než rok. Sestavili kvůli tomu speciální tým desítek zaměstnanců, jenže dosud nemohli začít, protože jim drážní budovy stále nepatří. To by se mělo změnit k 1. červnu. Po několikaměsíčních průtazích a sporech o kupní cenu se nemovitosti převedou ze státní akciovky České dráhy za 3,3 miliardy. K definitivnímu převodu je nyní potřeba už jen souhlas řídicího výboru ČD, který zasedá ve čtvrtek. Podle zdrojů HN z okolí železnice však jde o formalitu, přestože odboráři ČD dlouho převod blokovali. Nádražní budovy pod drahami léta chátraly, protože firma neměla peníze na jejich opravy. Jako jeden z dopravců navíc neměla šanci získat na rekonstrukci vysoké dotace z Bruselu. Naopak státní správce kolejí počítá s tím, že evropské fondy proplatí až pětaosmdesát procent investic.
Správa zatím tají, kterých šedesát nádraží vybrala do první vlny oprav. Podle Surého na seznam dostaly "léta zanedbávané budovy, kterými prochází více než tři čtvrtiny tuzemských pasažérů". Podle informací HN jde například o stanici v Hradci Králové, Mladé Boleslavi, Bohumíně, Nymburku nebo na pražském Smíchově. Původně se počítalo s tím, že budou hotové do tří let, šéf správy kolejí Surý ale odhaduje dobu rekonstrukce na pět let. "Nejdřív musíte mít projekt a my ještě pořád nemáme od drah nic v rukou. Nevěřím, že by měly v šuplíku připravené desítky projektů na opravu nádraží, o kterých už několik let vědí, že o ně přijdou," říká Surý.
Opravy fasád a elektřiny
Letos tak začnou opravy hlavně tam, kde nebude potřeba stavební povolení a postačí obyčejné ohlášení stavby na příslušném úřadě. Půjde především o jednodušší zednické práce – opravy fasád, zateplení a nové rozvody elektřiny. Souběžně s opravami klíčových českých nádraží v první fázi budou správci kolejí připravovat i projekty pro druhou etapu, v níž se zrekonstruují stovky menších stanic. Kdy to bude a na kolik peněz tyto opravy vyjdou, zatím není jasné.
Generální ředitel Surý chce nádraží přestavět tak, aby se lépe využila jejich kapacita. Do nových prostor hodlá nalákat nejen obchodníky, ale na příznivý nájem i státní úřady. "Třeba v Říčanech u Prahy by měla zájem městská policie o služebnu. Je nám milejší smysluplný nájemce za méně peněz než třeba herny, s nimiž jsou problémy," říká Surý. Speciální přístup pak bude vyžadovat pražské hlavní nádraží. Správa železnic bude muset vyřešit, zda nechá budovu dál opravovat italskou firmu Grandi Stazioni, která ale neplní podmínky smluv s ČD a nestíhá včas opravy, k nimž se zavázala. Kontrakt vyprší letos na podzim, a přestože Italové stojí o jeho prodloužení, nemusí k němu dojít. "To bude tvrdý oříšek. Máme od ČD dokumenty, že to není spolehlivý partner," připouští Pavel Surý. Další osud budovy ale odmítá komentovat do doby, než bude patřit pod jím řízenou organizaci a začne s Italy jednat.
Rozhovor s Pavlem Surým, strana 6
---
60 stanic
z celkového počtu 1574 opraví správa kolejí v první vlně rekonstrukcí. Hotovo má být do pěti let.
3 mld. Kč
bude stát první etapa oprav. SŽDC počítá s tím, že až 85 procent nákladů se vrátí z Bruselu na evropských dotacích.
O autorovi: Petr Koděra, Lucie Stuchlíková, autori@economia.cz