Město Bohumín

26.5.2016 - Modernizace nádraží: pomůže převod na stát?

Zdroj: Moravskoslezský deník
Ročník a číslo: 123
Strana: 1
Autor: Petr Jiříček

Deník sleduje
Slibované výtahy na hlavním nádraží stále nestojí, jsou ale v plánu. Stejně jako rozsáhlá rekonstrukce trati, vybudování muzeí či rozšíření parkoviště.

Ostrava – Loňská prohlášení dodala lidem naději, že by ostravské hlavní nádraží mohlo už letos působit útulněji a cestujícím nabídnout větší komfort. Po roce je ale téměř vše při starém. Ostravský primátor Tomáš Macura (ANO) loni v červnu přislíbil do roka výstavbu šesti až osmi výtahů v nádražní budově. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zase pro loňský rok avizovala výměnu oken a výmalbu nevzhledných nadchodů, a pro rok letošní výstavbu výtahů i k nástupištím. Větší úpravy interiéru však nebyly možné, protože nádražní budovu vlastnily České dráhy (ČD), zatímco nadchody a nástupiště prostřednictvím SŽDC stát.


JAK TO BUDE S VÝTAHY?

Zatím se ale i ze slíbených změn realizovalo minimum: bylo vymalováno a vyměněna okna pouze v pravém nadchodu, který vede k 1. a 2. nástupišti. "Tento nadchod je opět poničen a budeme jej malovat znovu.

Nadchod ke 4. a 5. nástupišti ve směru na Frýdlant máme v plánu malovat také, ale okna zde vyměněna nebudou. Oba nadchody chceme mít vymalované do 14. června," sdělil Marek Illiaš z tiskového oddělení SŽDC.

Problematická je situace také s výtahy, není však vyloučeno, že v tomto roce skutečně budou. "Letos jsme vypsali soutěž, ale bohužel se nikdo nepřihlásil, takže jsme ji museli zrušit. V těchto dnech vyhlásíme novou zakázku a v případě, že bude vysoutěžena, začali bychom se stavbou výtahů v nadchodech ještě letos," doplnil.

Pokračování na straně 3
Pokračování ze strany 1

REKONSTRUKCE TRATĚ

Podle ostravského radního pro dopravu Lukáše Semeráka (Ostravak) město v řádech několika měsíců věří v zajištění bezbariérového přístupu také v nádražní hale. "Opakovaně iniciujeme u SŽDC rekonstrukci stávajících nástupišť i nádražní budovy. Pevně věřím, že se jí dočkáme," doplnil Semerák.

SŽDC masivnější rekonstrukci skutečně slibuje, avšak reálně až za čtyři roky, navíc v železničním koridoru, ne v budově.
"V současné době je modernizace uzlu jednou z připravovaných akcí, u které se zvažuje využití evropských dotací. Probíhá zpracování studie proveditelnosti, která řeší technické možnosti a ekonomický přínos. Pokud nedojde k žádným komplikacím během přípravy, očekáváme zahájení stavby vzhledem k obvyklým lhůtám v roce 2020," informoval tiskový mluvčí SŽDC s tím, že výsledky studie proveditelnosti by měly být přibližně do dvou měsíců.

Podle informací Deníku by investice za více než pět miliard korun měla zajistit rozsáhlou rekonstrukci celého železničního uzlu kolem hlavního nádraží – jihozápadně ke svinovskému nádraží, severovýchodně do Bohumína.


PŘEVOD NÁDRAŽÍ NA STÁT

Nádražní budova se však v dohledné době proměny nedočká. Rozsáhlejší rekonstrukci dlouho bránily vlastnické tahanice. Těm je ale konec. Řídící výbor ČD včera potvrdil převod většiny tuzemských nádraží a souvisejícího majetku na stát. "Fakticky budou nádraží ve vlastnictví SŽDC od 1. srpna, v seznamu majetku, který byl převeden, je také ostravské hlavní nádraží," řekl Deníku mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

VĚTŠÍ PARKOVIŠTĚ, DVĚ MUZEA

Zda se díky tomu nádražní budova dočká cestujícími tolik kýžené rekonstrukce, ukáže čas. Ostrava má ale smělé plány.
"Z hlavního nádraží chceme postupně dobudovat atraktivní dopravní uzel s komfortní možností přestupu.
Plánujeme rozšíření parkovacích míst a otevření dvou muzeí – hasičské a dopravní techniky. Bude také vybudováno zázemí pro řidiče a dojde zde k ukončení linek z Hlučínska," nastínil chystané změny radní Lukáš Semerák.



    Městský úřad