Město Bohumín

27.5.2016 - Splavnění Odry by pomohlo regionu

Zdroj: Právo
Ročník a číslo: 124
Strana: 17
Autor: Pavel Karban

Moravskoslezský kraj i Opol -ské vojvodství mají zájem na splavnění Odry z polského města Kędzierzyn-Koźle až do Ostravy, případně Mošnova. Důvodem je zejména hospodářské oživení regionů na českopolském příhraničí.

Shodli se na tom účastníci českopolského setkání Oderské fórum – Forum Odrzańskie, zaměřeného na prodloužení Oderské vodní cesty od polského Koźle až do Ostravy.

O splavnění Odry do Ostravy se hovoří desítky let. Polsko chce dosáhnout splavnění Odry na IV. stupeň a připravuje přistoupení k Evropské dohodě o hlavních vnitrozemských vodních cestách mezinárodního významu. Polská část úseku Kędzierzyn-Koźle– Ostrava–Mošnov si podle Przemyslawa Zukowského z ministerstva mořského hospodářství a vnitrozemské plavby vyžádá investici 1,67 miliardy zlotých (zhruba 10,2 miliardy korun).

"Vodní doprava je nejekologičtější, nejlevnější a nejbezpečnější," míní opolský vojvoda Adrian Czubak. ČR momentálně chystá zpracování studie proveditelnosti pro kanál Dunaj–Odra–Labe. V jejím v rámci se mají samo statně posoudit i jednotlivé aktuální etapy a vybrat jedna ze dvou variant řešení obchvatů meandrů Odry v Bohumíně.

"V některých přístupech a krocích zaostáváme za Polskem, to by se mělo zásadně změnit," upozornil vládní zmocněnec pro Moravskoslezský, Ústecký a Karlovarský kraj Jiří Cienciala, který považuje splavnění Odry až do Mošnova za zásadní krok pro konkurenceschopnost nejen Moravskoslezského kraje.

S tím souhlasí Ladislav Mravec, generální manažer Národního strojírenského klastru, sdružujícího 73 firem. "Bez napojení Ostravy na vodní cestu nemůžeme udržet konkurenceschopnost našich firem. Ty umějí zkonstruovat obrovské výrobky, ale máme velké problémy s jejich přepravou, což by nám vodní cesta ulehčila," zdůraznil.

Odra je v současnosti splavná s určitými problémy od přístavu v polském Štětíně až po město Kędzierzyn-Koźle, které leží asi 50 kilometrů od hranic s ČR. Splavněním Odry až k mošnovskému letišti by se Oderská vodní cesta prodloužila o 90 kilometrů. Zastánci splavnění Odry tvrdí, že prodloužení Oderské vodní cesty přinese nová pracovní místa nejen při stavbě, ale i při jejím využívání. "Bude mít vliv na zvýšení konkurenceschopnosti místních firem, bude mít vodohospodářský význam a přispěje ke stabilizaci vodního režimu podél trasy. Může také odstranit problémy s nedostatkem vody, se kterým se v poslední době re gion potýká," poukázal náměstek moravskoslezského hejtmana Daniel Havlík (ČSSD), který potvrdil, že územní plán kraje s vodní cestou počítá.

Splavněním až k mošnovskému letišti by se Oderská vodní cesta prodloužila o 90 kilometrů

Mutace - Právo - severní Morava a Slezsko



    Městský úřad