9.6.2016 - Moderní terminály i vředy měst. Nádraží v kraji mají rozdílné osudy

Zdroj: Moravskoslezský deník
Ročník a číslo: 135
Strana: 7
Autor: Petr Jiříček

Vlaková nádraží v Moravskoslezském kraji jsou jako nebe a dudy – řada stanic prošla v nedávných letech modernizací, jsou zde ale i chátrající nádraží, u kterých se o tom dlouhé roky jen mluví – a sliby se stále opakují.

Jak je to v našem kraji

Moravskoslezský kraj – Situace je mnohdy dvojbarevná i v rámci jednotlivých měst. Zatímco ústřední nádraží měst bývají jejich chloubami, menší stanice jsou pro ostudu. Neplatí to ale bezvýhradně. Důkazem budiž krajské město. V Ostravě se stále čeká na zásadnější přestavbu hlavního nádraží, které je vstupní bránou do centra, naopak Svinov, který je ovšem největším nádražím v Moravskoslezském kraji, se jen blyští. V roce 2006 byla dokončena jeho generální rekonstrukce za téměř 600 milionů korun, což se v průběhu let výrazně projevilo na jeho frekventovanosti. V roce 2008 byla dokončena také čtyřletá proměna nádraží Opava východ, odkud loni začaly jezdit první přímé spoje do Prahy. Naproti tomu Opava západ chátrá.

MODERNÍ STANICE

Radostí překypují obyvatelé a cestující využívající nádraží ve Frýdlantu nad Ostravicí, kam každoročně zavítají desetitisíce turistů. Prozatím poslední zmodernizované nádraží v kraji nalezneme v Třinci. Po opravě bylo slavnostně otevřeno teprve koncem května a líbí se také náměstkovi hejtmana pro dopravu Danielu Havlíkovi. "Z těch nedávno zrekonstruovaných bych vyzdvihl zejména nádraží v Třinci, ale třeba i ve Frenštátě nebo Novém Jičíně," poukázal Daniel Havlík na skutečnost, že posledně jmenovaná stanice byla v loňském roce vyhlášena nejkrásnějším nádražím v zemi. Generální proměnou prošlo sice už před více než deseti lety, ale další punc krásy mu dodala i předloňská oprava zdí a nový nátěr. "Všechno to jsou dnes moderní nádraží s dobrou možností parkování. Pokud bych se ještě vrátil k Třinci, jsou zde sice nějaké problémy s prvním peronem, ale Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nám v minulém týdnu přislíbila i jeho rekonstrukci," doplnil náměstek hejtmana.

REKONSTRUKCE? NEJISTÁ

Řada dalších větších nádraží v kraji je na tom ale zcela opačně. Lidé nejsou spokojeni zejména se vzhledem ostravského hlavního nádraží či s havířovským nádražím, postaveným v bruselském stylu. Zatímco další přestavbě ostravského přestupního terminálu dlouho bránily tahanice mezi Českými dráhami a státem, v Havířově několikrát "zasáhli" památkáři a modernizaci nevzhledného nádraží zastavili. "Přichystané dotace z evropských fondů na rekonstrukci havířovského nádraží jsme proto museli vrátit, takže teď je vše vlastně na mrtvém bodě. Je třeba si ale uvědomit fakt, že to nádraží svou velikostí a zázemím už absolutně neodpovídá současným požadavkům a provozu," sdělil Daniel Havlík s upřímností sobě vlastní a mimo jiné hlavní nádraží v Ostravě neváhal označit za vřed města a přestupní místo, které už je dávno za zenitem. "Je to vstupní brána do města, proto bych si přál, aby brzy dostalo lesk, jaký získal třeba Svinov. Razantní změnu potřebuje i nádraží ve Vítkovicích," dodal.

KTERÁ JSOU V ŠEDESÁTCE?

Už před několika týdny – v souvislosti s převodem nádražních budov na stát – mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold informoval Deník o tom, že jen v první vlně bude opravena přibližně šedesátka stanic v zemi, konkrétní nádraží však nejmenoval. Mělo by se to však týkat například Bohumína. Naopak v případě ostravského hlavního nádraží se prozatím nic nemění, a budova by tak měla letos dostat pouze bezbariérový přístup v podobě několika výtahů v nádražní budově i na nástupištích a do roku 2020 by zde měla začít rozsáhlá rekonstrukce celé železniční trati mezi Svinovem a Bohumínem. Na brzký jásot to nevypadá ani v Karviné, kde stále probíhá vyvlastňovací řízení ohledně okolních pozemků podél trati, a proto se rekonstrukce nástupišť a podchodu či vznik výtahů odkládá. "Nelze proto dodržet plánovaná data příprav a realizace," řekl v uplynulém týdnu mluvčí SŽDC Karvinskému deníku s tím, že žádné termíny teď není schopen sdělit.


Počet zhlédnutí: 1 745

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

10 °C