10.6.2016 - Ťok nechá posoudit projekt obřího kanálu

Zdroj: Právo
Ročník a číslo: 136
Strana: 18
Autor: Jiří Novotný

Stavbu kanálu Dunaj–Odra– Labe (DOL), který by propojil Česko s významnými námořními přístavy, dlouhodobě prosazuje prezident Miloš Zeman. Teď by se měl tento projekt konečně dočkat seriózního posouzení.

Ministerstvo dopravy (MD) v pátek oznámilo, že v otevřeném zadávacím řízení vybralo zpracovatele studie proveditelnosti obřího kanálu. Bude jím společnost Sdružení DOL, tvořená firmami Vodní cesty, Sweco Hydroprojekt a Aquatis. Jak MD upřesnilo, cena studie proveditelnosti bude bez DPH 22,3 miliónu korun. Proti původně odhadované ceně se tak uspoří téměř tři milióny.

Vyžádalo by si to až 400 miliard Kč

Úkolem sdružení DOL bude posoudit jednotlivé varianty stavby a vytvořit mapu všech možných alternativ, vyhodnotit význam této vodní cesty pro dopravu v ČR a její napojení na námořní přístavy. Zhodnocena musí být i rizika celého projektu a jeho dopad na životní prostředí. "Studie ukáže, jaké přínosy a náklady by stavba z odborného hlediska měla. Teprve pokud studie pro některou z možných variant vyjde příznivě, mohou se dělat další kroky," zdůraznil ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Zadáním studie začíná ministerstvo dopravy plnit úkol podpory tohoto projektu, k němuž se hnutí ANO, ČSSD a KDU-ČSL zavázaly v koaliční smlouvě. To však ještě neznamená, že projekt DOL, který by si na nákladech vyžádal kolem 400 miliard korun, se někdy bude skutečně realizovat.

Sobotka preferuje trať pro rychlovlaky

Přednost před projektem DOL má vládou prosazovaná stavba vysokorychlostní železniční trati Brno–Praha–Drážďany–Berlín. "Evropa začíná být stále více propojena rychlou železnicí a vybudování vysokorychlostní trati je pro Česko jedinou šancí, jak se na tuto síť napojit. Navíc v případě společného postupu s Německem bude velká šance získat výraznou část potřebných finančních prostředků na tuto trať z fondů Evropské unie. Dá se to realizovat mnohem dříve než kanál DOL," řekl už dříve Právu premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).

Projekt kanálu má řadu odpůrců nejen z řad ekologů, ale i obcí. Jeho předpokládaná trasa je totiž zanesena v územních plánech, a na Moravě tak blokuje rozsáhlá území, jež by jinak bylo možné využít pro stavbu bytů, nových silnic a tratí. Předchozí ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) proto v březnu 2014 oznámil, že chce prosadit zrušení územní ochrany nemalé části plánované trasy. Zeman to tehdy označil za naprosto nepřijatelný krok a Prachař raději od svého záměru rychle upustil.

Výstavbu DOL propagoval Zeman v minulých letech při návštěvě Evropského parlamentu i při dalších příležitostech. Spojence našel v tehdejším polském prezidentovi Bronislawu Komorowském, který myšlenku DOL jednoznačně podporoval. Ve Strategii rozvoje dopravy do roku 2020 má Polsko zakotvenu modernizaci Oderské vodní cesty a přípravu výstavby DOL na svém území. Splavnění Odry na polském území mezi Kędzierzynem-Koźle a Bohumínem v délce 50 kilometrů by mělo stát asi 2,7 miliardy zlotých (v přepočtu kolem 19 miliard korun).

---

Teprve pokud studie vyjde příznivě, mohou se pro stavbu vodní cesty Dunaj–Odra–Labe dělat další kroky Dan Ťok, ministr dopravy

Foto: Průplav Dunaj–Odra–Labe v systému vodních cest
PRÁVO-ti


Ťok nechá posoudit projekt obřího kanálu - Zvětąit
Velikost: 600 x 428 bodů - 129 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.
Počet zhlédnutí: 1 585

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

10 °C