Zpravodajství
17.6.2016 - Jízdenky i lejstra. Na nádražích budou úřady
Zdroj: Mostecký deník
Ročník a číslo: 142
Strana: 2
Autor: Jan Klička
U pokladny si koupíte jízdenku do vlaku, o kus dál pořídíte čerstvé pečivo, pak vyběhnete do prvního patra a tam si třeba podáte daňové přiznání nebo zaplatíte poplatek za psa. I takhle by to za pár let mělo vypadat na velké části vlakových nádraží v České republice.
Na konci července bude dokončen největší realitní přesun posledních let – převedení 1500 nádraží z Českých drah (ČD) na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). A nový majitel chce na nádražích zavést nové pořádky. Jak už Deník informoval, cílem generálního ředitele SŽDC Pavla Surého je postupně vystrnadit z nádraží herny a zastavárny a naopak nalákat běžné obchodníky.
Úplnou novinkou je pak plán, aby se na nádraží přestěhovaly některé úřady. "Už nás oslovili někteří hejtmani a další politici," potvrdil Deníku Pavel Surý. "Uvažujeme o tom, že by tam sídlily státní, krajské nebo obecní úřady, které v soukromých budovách platí velké nájmy a tady by je to vyšlo levněji," říká Surý. První jednání už proběhla s Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM). "Jednání se SŽDC jsme v této věci již zahájili a určitě budeme hledat možnosti úspor zejména u těch státních institucí, které v současnosti platí komerční nájem," potvrdila včera Deníku ředitelka ÚZSVM Kateřina Arajmu. Instituce, kterou řídí, teď různé levnější prostory pro státní úřady cíleně hledá. "Je to jednou z priorit našeho úřadu," zdůrazňuje Arajmu s tím, že proti loňsku se zatím podařilo ušetřit skoro 78 milionů korun ze státní kasy. A nové nádražní kanceláře by úsporu mohly ještě dál znásobit.
Obří převod budov na SŽDC má ryze praktické důvody. Jednak po kolejích dnes jezdí i soukromníci a ti chtějí rovný přístup do čekáren či pokladen. Ještě důležitější je ale fakt, že SŽDC lépe dosáhne na evropské peníze a může zrychlit opravy. Zatímco ČD mohly podle pravidel EU žádat o maximálně 40 procent dotace, SŽDC může nárokovat až 85 procent dotace na opravy budov. Už pro letošek chce nový majitel utratit půl miliardy na nejnutnější opravy, v dalších dvou třech letech další tři miliardy. Jako první na řadu přijde 60 nejvytíženějších nádraží, která odbaví 75 procent cestujících. Na nádražích se mimo jiné změní loga – z modrých tabulí zmizí bílý znak ČD. Nový bude i orientační systém. Hlášení se naopak nezmění a většina pokladních zůstane ve stejnokroji ČD.
---
Z 1500 nádraží, která se převádí na SŽDC , bude 60 budov prioritně opraveno. Určeny jsou na to tři miliardy korun. Mělo by jít například o nádraží Nymburk (1), nádraží Bohumín (2), nádraží Hradec Králové (3) nebo nádraží Františkovy Lázně (4).
Mezi prioritní by dále mohla být zařazena nádraží v krajských městech a dále např. stanice v Děčíně, Chebu, Liberci, Teplicích, Klatovech, Tachově, Rakovníku či Prostějově. Přesný seznam zatím SŽDC nechce zveřejnit.
České dráhy versus SŽDC . Jaký je v tom rozdíl?
České dráhy Náš národní vlakový dopravce. Vlastní a provozuje vlakové soupravy, což představuje asi 2100 lokomotiv a 2300 osobních vozů. Průměrné stáří je asi 20 let. I do budoucna ČD zůstane část nemovitostí kolem drah. Stát si u ČD objednává dálkovou dopravu, kraje regionální. V budoucnu se do dálkové dopravy zapojí i soukromí dopravci. Do skupiny patří i ČD Cargo – firma zajišťující nákladní dopravu.
15 000 zaměstnanců
Jde hlavně o profese: strojvedoucí, vlakvedoucí, pokladní, posunovači atd.
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC)
Vznikla v roce 2003 po oddělení od ČD . SŽDC spravuje koleje a staví tratě. Je investorem a mimo jiné sestavuje jízdní řád. Díky vzniku nezávislé SŽDC může na kolejích existovat konkurence a jezdí po nich soukromí dopravci (např. RegioJet, Leo Express či Arriva). Jde hlavně o profese: výpravčí, výhybkáři, pochůzkáři, hradlaři, hláskaři, opraváři trolejí apod.
17 500 zaměstnanců
České koleje v číslech
V ČR je nyní 2832 nádraží a zastávek
Denně je u nás vypraveno 6899 osobních vlaků (jen ČD )
V Česku je 9458 km tratí
Z toho 4409 km tratí je vedeno jako regionálních
100 tisíc lidí denně odbaví v Praze – Hlavním nádraží (nejvytíženější v ČR )
17 jízd vlakem ročně v průměru absolvuje každý Čech, jde o jedno z největších čísel v EU
Zdroj: sždc, čd, deník, čtk foto: deník infografika: deník/david valenta