Zpravodajství
24.6.2016 - Z historie staré štreky
Zdroj: Hranický deník
Ročník a číslo: 25
Strana: 12
Autor: Miroslav Černý
Podle údajů zachycených v kronikách a archivních záznamech bylo budování železniční tratě započaté v českých zemích v první polovině 19. století velmi složité. Nebylo zkušených stavbyvedoucích, dostatek součástek a vhodného materiálu, chyběl také potřebný počet dělníků.
Přes všechny tyto potíže se však tehdejšímu železničnímu stavitelství podařilo plánovanou část tzv. Severní dráhy císaře Ferdinanda na území dnešní Moravy vystavět a uvést do provozu. V roce 1842 už přijel po jednokolejné trati první vlak do Lipníku nad Bečvou, 1. května 1847 dorazil slavnostně ozdoben do Bohumína. Při realizaci tratě v úseku Drahotuše však došlo k velmi nepříznivé situaci. Pod viaduktem se začala k velkému překvapení propadat zemina, celá výstavba musela být přerušena a nikdy se už na tom místě nedokončila. Železniční společností opuštěná štreka (převzato z němčiny) se svahem pak sloužila jen malozemědělcům ke sklizni trávy a sena, mladým lidem k odpočinku a aktivnímu sportování. Ti zde velmi rádi v zimních měsících sáňkovali a lyžovali, někteří odvážní kluci si dokonce na vrcholu kopce při dostatku sněhu udělali můstek a z něj skákali do údolí. Na vhodném místě si pan Karel Medek postavil rodinný dům a zřídil malé hospodářství. Aby historie původní železniční tratě v drahotušském úseku neupadla v zapomnění, byla jedna ulice nacházející se v její těsné blízkosti pojmenována "Stará štreka".