20.9.2016 - Ředitelství silnic a dálnic čelí miliardovým žalobám. Firmám platí se zpožděním

Zdroj: Hospodářské noviny
Ročník a číslo: 183
Strana: 5
Autor: Marek Pokorný

U soudů leží jako časovaná bomba desítky žalob stavebních firem na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Společnosti žalují státní podnik o miliardy korun, které jim podle nich dluží za neuhrazené práce nebo jako penále za to, že zaplatil pozdě.

Přehled staveb, kdy se firmy se správci dálnic soudí o nezaplacené práce či penále, získaly HN od ŘSD až po opakované žádosti podle zákona o svobodném přístupu k informacím. Z dodaného přehledu vyplývá, že jen v případě 12 největších žalob jde o sumu přesahující tři miliardy korun.

První rozhodl Městský soud v Praze předminulý týden. A potvrdil rozsudek Obvodního soudu pro Prahu 4, podle něhož má správce dálnic zaplatit společnosti Eurovia 34 milionů korun za to, že jí se zpožděním proplatil faktury za stavbu dvanáctikilometrového úseku dálnice D47 z Bohumína ke státním hranicím.

Samo ŘSD se k tomuto případu ani ostatním nechce příliš vyjadřovat. "Vzhledem k tomu, že spory stále probíhají, nevyjadřujeme se k meritu věci. Všechna jednání jsou veřejná, tudíž lze potřebné informace získat na příslušných jednáních jako veřejnost," uvedlo v odpovědi na zaslané otázky.


Přílišná valorizace: promlčeno

Paradoxní přitom je, že v řadě případů dlužily naopak uvedené firmy správcům silnic. Jenže ti zaspali s jejich vymáháním a dlužné peníze jsou promlčené. Takovým případem je i spor s uvedenou Eurovií. Ta si – jak ŘSD dodatečně zjistilo – nesprávně spočítala valorizaci u několika miliardových staveb.

Když se uzavírá zakázka na dodání stavby, její cena je uvedena v cenách, které v té době platí. Ty se poté zvýší podle toho, jaká je v následujících letech inflace ve stavebnictví. A v roce 2012 ŘSD zjistilo, že jen Eurovia by mu měla vrátit ve dvou případech 380 milionů.

ŘSD tedy vyvolalo arbitrážní řízení, jenže rozhodčí soud řekl, že většina sumy je promlčená. A přikázal, aby Eurovia vrátila pouze 37 milionů korun, tedy necelou desetinu. Sama Eurovia se ke sporům s ŘSD odmítá jakkoliv vyjadřovat. A to jak probíhajícím, tak již skončeným. "Jde o uzavřené záležitosti," sdělila mluvčí Iveta Štočková.

Mimochodem Eurovia nebyla jediná. Celkem firmy za doby předchozího vedení ŘSD naúčtovaly neoprávněné valorizace za více než miliardu.
"Šlo celkem o sedm staveb. Celkem zhotovitelé ŘSD vrátili na základě rozhodnutí rozhodčího soudu 294 milionů korun, promlčeno bylo 772 milionů," připustil mluvčí ŘSD Jan Studecký.


Nás se na to neptejte

Jak je možné, že ŘSD si špatně vypočítané valorizace nevšimlo při vyúčtování? Získat vysvětlení není možné. "Na to by muselo odpovědět vedení ŘSD z doby, kdy byly stavby realizovány. Špatně vypočtená valorizace byla účtována průběžně u jednotlivých položek," krčí rameny Studecký.

V době, kdy byly uvedené valorizace odsouhlaseny a proplaceny, vedl ŘSD Alfréd Brunclík. Ten ale zaslané otázky označil za příliš obecné. "Každá stavba/zakázka měla vlastní dokumentaci a v ní byly ty koeficienty a také tam byl konkrétní člověk, který za ně zodpovídal," vzkázal po svém mluvčím Kamilu Chalupovi. Žádost o doplnění a poznámku, že on sám jako ředitel nesl za uvedené odpovědnost, už nechal bez odpovědi.

Je pravda, že spory běží i opačným směrem. ŘSD zase žaluje firmy za nekvalitně provedené stavby. I zde je zřejmě nejčastějším protivníkem Eurovia – zejména kvůli vlnící se dálnici D47. Podle Studeckého jde v tomto případě o zhruba 2,5 miliardy korun. "Cena je orientační vzhledem k tomu, že zhotovitel některé z vytýkaných vad již odstranil na své náklady," řekl.

---

ŽALOBY NA ŘSD

1,266 miliardy korun Skupina firem v čele se Strabagem ŘSD odmítlo zaplatit za údajné vady při stavbě nového úseku D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Táborem. Řízení u soudu je zatím přerušeno.

288 milionů korun Skupina firem v čele se Strabagem Stejná čtveřice se soudí kvůli uvedené zakázce ještě jednou – tentokrát proto, že jim ŘSD nezaplatilo vícepráce, které si podle nich objednalo.

51 milionů korun Metrostav Firma tvrdí, že jí vznikly náklady, protože ŘSD při stavbě obchvatu Kolína nedodalo včas všechna stavební povolení a ona mimo jiné musela platit lidi a úvěr v bance.

37 milionů korun Eurovia Penále a pokuta za pozdní platbu faktur při stavbě D47 z Bohumína k polským hranicím. Městský soud v Praze pravomocně přiřkl 34 milionů korun a další takřka tři miliony na nákladech řízení.

31 milionů korun Skanska, Strabag, Eurovia Penále a pokuta za pozdě uhrazené faktury při stavbě silnice 1. třídy Březhrad–Opatovice.


Počet zhlédnutí: 1 640

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

19 °C