Zpravodajství
31.10.2016 - Na silnice a železnici půjdou miliardy
Zdroj: Právo
Ročník a číslo: 254
Strana: 15
Autor: Pavel Karban
Téměř osm miliard korun by měl v příštím roce investovat Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) do 23 dopravních staveb v Moravskoslezském kraji. Předpokládá to alespoň jeho návrh rozpočtu pro rok 2017.
O stavby se podělí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a společnost Advanced World Transport (AWT). Ta má opravit železniční trať Milotice nad Opavou–Vrbno pod Pradědem. ŘSD bude mít na starost 11 staveb za 5,401 miliardy, z toho na šesti už "dělá" minimálně od letošního roku a příští rok v nich bude pokračovat. Jedná se o modernizaci úseků na D 48 mezi Rybím a Rychalticemi a Rychalticemi a Frýdkem-Místkem a stavby na silnici I/11 v úsecích Nebory–Oldřichovice, Oldřichovice–Bystřice, severní obchvat Opavy a Ostrava Prodloužená Rudná–hranice okresu Opava.
Nově pak má ŘSD v roce 2017 zahájit stavbu obchvatu FrýdkuMístku a s tím související připojení Frýdku-Místku na D 48, obchvat Krnova na silnici I/57, stavbu silnice I/58 mezi Příborem a Skotnicí a stavbu silnice I/68 v úseku Třanovice–Nebory. Za nově zahajované stavby by měl stát zaplatit celkem více než 10 miliard korun, nicméně SFDI počítá s tím, že příští rok do nich investuje "jen" 2,95 miliardy. "Konečná cena bude u těchto staveb známa až na základě výsledků veřejné soutěže," upozornil mluvčí ŘSD Jan Studecký.
Také SŽDC má v investičním plánu na příští rok zapsáno 11 staveb v kraji, SFDI na ně má vyčleněno 2,270 miliardy. Jedná se například o dokončení optimalizace tratě Bystřice nad Olší–Český Těšín, rekonstrukci kunčické dopravny, tzv. zhlaví, ve stanici Ostrava-Vítkovice s novým napojením vlečky a revitalizace trati Opava východ–Olomouc hlavní nádraží. "Účelem stavby je především zvýšení rychlosti na trati až do 120 kilometrů za hodinu, zvýšení bezpečnosti a komfortu pro cestující," nastínila mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.
Z nově zahajovaných investičních akcí na železnici v roce 2017 zmínila mimo jiné výstavbu zastávky Havířov nemocnice, zavedení evropského vlakového zabezpečovacího systému, tzv. ETCS, na trati Mosty u Jablunkova–Dětmarovice, rekonstrukci zabezpečovacího zařízení ve stanici Bohumín a optimalizaci trati Český Těšín–Dětmarovice. Ta si v příštím roce vyžádá 1,550 miliardy, což je vůbec nejvíce peněz ze všech dopravních staveb v kraji. "Právě probíhá soutěž na zhotovitele, do stavby spadají železniční stanice Louky nad Olší, Karviná, Dětmarovice, zastávka Chotěbuz a odbočky Chotěbuz a Koukolná," nastínila mluvčí SŽDC. Podle Terezie Bezkočkové ze SFDI připravuje ministerstvo dopravy na severu Moravy a ve Slezsku i další dopravní stavby, ty však nejsou zatím do seznamu plánovaných staveb pro příští rok zahrnuty.
---
Návrh státního rozpočtu počítá s osmi miliardami na 23 dopravních staveb v kraji