Zpravodajství
8.11.2016 - Ze škol mizí učitelé-muži. Důvod? Nízký plat
Zdroj: Moravskoslezský deník
Ročník a číslo: 261
Strana: 1
Autor: Hana porebská
Muži mají v českých školách čím dál menší zastoupení. Platí to i pro Ostravu?
Ostrava – Podle údajů ministerstva školství v základních školách je čtrnáct procent učitelů-můžů, ve středních a vyšších odborných školách a na konzervatořích mají zhruba třetinový podíl. Jaká je situace v ostravských školách? Dva muži, dva učitelé, Wichterlovo gymnázium v Ostravě-Porubě. Jeden ředitel a jeden jeho zástupce. Model, který mezi ostravskými a krajskými školami často nenajdete. Oba se ve školství pohybují více než patnáct let. Jak mužský element v pedagogickém sboru vnímají? Existuje vůbec nějaký "mustr" na vyvážený kolektiv učitelů?
"Pohyb vyučujících je u nás v poslední době minimální. Pokud ovšem nového učitele přijímáme, je prioritou vždy kvalita, odbornost a morálně volní vlastnosti, nikoli pohlaví. Je ovšem pravda, že při následném přidělování úvazků se snažíme vycházet z individuálních kvalit jednotlivých učitelů a například ženy-tělocvikářky skutečně mají často lepší vztah k pohybovým cvičením vhodným spíše pro dívky. Není to ovšem pravidlem," vysvětluje ředitel Wichterlova gymnázia Jan Netolička. "Je důležité mít chlapy, ale stejně tak mít správné složení sboru staří a mladí – přesněji životní zkušenost versus aktivní mládí," dodává zástupce ředitele Wichterlova gymnázia Antonín Balnar.
PEDAGOGICKÝ SBOR PŮL NA PŮL?
Žádný extrém není dobrý a toto pravidlo platí ve všech oblastech. "Je vždy lepší mít pracovní kolektiv vyvážený, je ovšem nesmysl snažit se hnát za každou cenu za čísly jen proto, abychom dosáhli stejného zastoupení mužů a žen. Mnohem důležitější jsou opravdu vlastnosti a kvality učitele," říká Jan Netolička.
ROZHODUJÍ PENÍZE
Když učitel musí mít ještě druhé zaměstnání, aby uživil rodinu, není se co divit, že se mladí lidé do učitelství nehrnou.
Pokračování na straně 3 Ze škol mizí učitelé-muži...
Pokračování ze strany 1
Modelujme situaci: Mladý kantor okolo třicítky má ženu na mateřské. Příjmy rodiny nepokryjí její základní nároky. A tak si tento mladý učitel najde druhé zaměstnání. Tři čtyři roky to takto vydrží, ale nelze to do nekonečna. Svobodní mladí kantoři to tolik neřeší, žijí u rodičů, kteří je sponzorují. Třicátníci už ale většinou zakládají vlastní rodiny, učitelováním je neuživí, a tak školy většinou opouštějí. "Zaplaťme učitele tak jako ostatní vysokoškoláky a zájem o tuto profesi výrazně stoupne. A s tím i kvalita a počet mužů ve školství," míní zástupce ředitele Wichterlova gymnázia Antonín Balnar.
"Peníze hrají velkou roli – a nejde jen o současnou výši platů, ale zejména o možný platový a kariérní postup, který školství nabízí jen minimální. Je tedy asi přirozené, že zejména muži, kterým je blízké tradiční rozdělení rolí, dávají přednost lépe placeným profesím, kde navíc mají motivaci v podobě budování kariéry," říká Jan Netolička a dodává: "Pokud se nebudeme bavit o penězích – což v podstatě skoro nejde –, je to snad tisíckrát omílaná společenská prestiž učitelského povolání. "Onen prvorepublikový učitel je v mých očích natolik atraktivní model, že by mnoho mužů přitáhl."
UČITEL, NEBO UČITELKA? V ČEM JE ROZDÍL?
"Nerad zjednodušuji a bagatelizuji něco, o čem byly napsány stovky publikací a na co vlastně ani jednoznačná odpověď neexistuje. Řekněme, že statisticky mají ženy a muži sklony k některým vzorcům chování, stejně jako žáci mají statisticky sklony vnímat muže jinak než ženu. Veškerá statistika však končí na konkrétních případech, kde se jasně ukáže, jak je každý člověk výjimečný. Pro mě bude vždy existovat pouze rozdíl mezi dobrým a špatným učitelem, nikoli mezi učitelem a učitelkou," říká Jan Netolička.
Malá sonda Deníku: kolik mužů učí ve vybraných školách v kraji? t ZŠ Sekaniny Ostrava-Poruba – 28 členů pedagogického sboru – z toho 3 muži – školu vede ředitelka t 1st International School of Ostrava – mezinárodní gymnázium, s. r. o. – 35 členů pedagogického sboru – z toho 12 mužů – školu vede ředitel t Wichterlovo gymnázium, Ostrava-Poruba – 47 členů pedagogického sboru – z toho 13 mužů – školu vede ředitel t Biskupské gymnázium, Ostrava-Poruba – 27 členů pedagogického sboru – z toho 8 mužů – školu vede ředitelka t Obchodní akademie a Vyšší odborná škola sociální, Ostrava-Mariánské Hory, 41 členů pedagogického sboru – z toho 8 mužů – školu vede ředitelka t Základní škola T. G. Masaryka, Krmelín – 10 členů pedagogického sboru – z toho 1 muž, školu vede ředitel t Střední škola, Bohumín, – 39 členů pedagogického sboru – z toho 12 mužů – školu vede ředitelka