Město Bohumín

2.8.2017 - Vybrán poradce pro dostavbu dálnice D 4

Zdroj: Právo
Ročník a číslo: 177
Strana: 17
Autor: Jiří Novotný

Urychlit váznoucí dálniční výstavbu mají v Česku pomoci také soukromí investoři prostřednictvím modelu PPP. Ministerstvo dopravy (MD) nyní vybralo poradce pro dostavbu tímto modelem chybějících 32 kilometrů dálnice D 4 mezi Milínem na Příbramsku a Miroticemi na Písecku. "Poradcem bude sdružení společností White & Case, Obermeyer Helika a České spořitelny. Dalšími účastníky zadávacího řízení byla konsorcia vedená společnostmi PricewaterhouseCoopers, Deloitte a EEIP," sdělilo včera v tiskové zprávě MD. Vítězné sdružení dostane za své poradenské služby 26 miliónů korun. "Proti původním předpokladům se nám tedy podaří ušetřit přes 50 miliónů. Vybraný uchazeč nám dostatečně vysvětlil, proč byla jeho nabídková cena stanovena tak nízko," uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Předchozí soutěž ÚOHS zrušil

Ministr ujistil, že v zadávacím řízení na poradce byly plně reflektovány předchozí výtky Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), na jejichž základě v roce 2003 sešlo. bylo původní zadávací řízení na poradce loni zrušeno. "Pokud vše půjde podle plánu, dostavba D 4 bude moci být zahájena ve druhé polovině roku 2019. Kromě ní koncesionář zajistí také následný provoz a údržbu dálnice. Bude tak mít sám zájem na tom, aby stavba byla co nejkvalitnější, " je přesvědčen Ťok. Sdružení White & Case, Obermeyer Helika a České spořitelny se významnou měrou podílelo na loňském úspěšném uzavření koncesionářské smlouvy pro projekt PPP na stavbu obchvatu Bratislavy. Pro roli poradce mu tedy nechybějí potřebné zkušenosti. "Uzavření koncesionářské smlouvy pro dostavbu dálnice D 4 lze očekávat na přelomu let 2018 a 2019. Podobně jako u dalších otevřených soutěží ale harmonogram může ovlivnit postup účastníků zadávacího řízení na poradce i samotného koncesionáře," upozorňuje Ťok.

Vyvarovat se chyb z minulosti

Výstavba pak potrvá zhruba pět let. Po jejím dokončení se koncesionář bude 25 let o daný úsek starat a náležitě ho udržovat. Vynaložené finanční prostředky mu stát včetně přiměřeného zisku bude vracet z mýtného. Po uhrazení celé smluvně dohodnuté sumy převezme úsek mezi Milínem a Miroticemi do svého vlastnictví. Vyvarovat se ovšem ministerstvo dopravy musí chyb z minulosti. Před lety totiž nevyšel vůbec první pokus využít v Česku model PPP. Vláda Miloše Zemana v roce 2002 rozhodla, že dálnici D 47 (Lipník nad Bečvou– Ostrava–Bohumín) vybuduje zmíněným modelem izraelská firma Housing & Construction. Uzavřená smlouva byla ale pro stát krajně nevýhodná a následující vláda Vladimíra Špidly ji proto v březnu 2003 vypověděla. O levnější vybudování D 47, později přejmenované na D 1, se pak jako investor postaralo Ředitelství silnic a dálnic.

Stát však musel Izraelce za zrušení smlouvy odškodnit částkou 600 miliónů korun. První úseky D 4 byly u Prahy zprůjezdněny již v šedesátých letech minulého století. Z její 84 kilometrů dlouhé plánované trasy je zatím hotovo jen 47 kilometrů a dalších pět se staví. Na dotaz Práva, jestli se pro dálniční výstavbu modelem PPP chystají i další projekty, odpověděl mluvčí MD Tomáš Neřold: "V tuto chvíli je podstatné dotáhnout PPP zdárně do konce na D 4. Pokud se tento způsob osvědčí, není vyloučen obdobný postup i pro dostavbu dálnice D7 mezi Slaným a průmyslovou zónou Triangle u Žatce. O tom ale už bude rozhodovat nová vláda."

Co je model PPP PPP (Public Private Partnerships) je obecně užívanou zkratkou pro partnerství veřejného a soukromého sektoru při budování infrastruktury. Ve výstavbě dálnic se tento model už léta úspěšně uplatňuje zejména ve Velké Británii a Francii. Zadavatelem je vždy veřejný subjekt, který přesně stanoví, co od projektu očekává. Na základě soutěže je vybrán koncesionář, jenž za své peníze stavbu zrealizuje. Provozuje a udržuje ji pak tak dlouho, než mu veřejný subjekt splatí vynaložené finanční prostředky a vyplatí smluvně dohodnutý zisk. Poté stavba přejde do rukou daného veřejného subjektu, tedy v případě dálnice státu. (jn)

Foto:


Vybrán poradce pro dostavbu dálnice D 4 - Zvětąit
Velikost: 750 x 503 bodů - 101 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.

    Městský úřad