Město Bohumín

14.8.2017 - Operátorka linky 112 znalá italštiny pomohla cizincům v nouzi na D1

Zdroj: Moravskoslezský deník
Ročník a číslo: 187
Strana: 4
Autor: Břetislav Lapisz

S nezvyklým problémem se obrátil v pátek před 17. hodinou na tísňovou linku 112 italsky mluvící turista. Na dálnici D1 píchl kolo u své dodávky a jeho pobočka pojišťovny dlouhé hodiny neposílala požadovanou pomoc. Ostrava – Na krajském operačním a informačním středisku Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje shodou okolností sloužila operátorka ovládající italštinu. "Ta zjistila, že manželský pár stojí u sjezdu z dálnice D1 na 357. kilometru ve směru do Bohumína, vůz je řádně označen, problémem je defekt na pneumatice a více než pět hodin marného čekání na pomoc," upřesnil okolnosti zastupující mluvčí moravskoslezských hasičů Jakub Kozák.

Operátorkou linky 112 Integrovaného bezpečnostního centra v Ostravě, která v pátek italským manželům pomohla, byla Denisa Rennerová. "Zpočátku jsem byla telefonátem trochu překvapena. Ten Ital, co volal, byl zpočátku zase zaskočen tím, že mu někdo rozumí a odpovídá v jeho řeči. Anglicky totiž neuměl. Vysvětlil mi, co se jim stalo. V pátek bylo strašné vedro a oni čekali na dálnici několik hodin. Takže jsem začala rychle jednat," přiblížila okolnosti případu čtyřicetiletá operátorka tísňové linky 112. Italsky se naučila v době, kdy tam pracovala jako "au-pair". Pak znalost jazyka prohlubovala i samostudiem u nás. "Ke státnicím jsem se tak nějak nedostala. Z angličtiny státnici mám, abych si ji udělala i z italštiny, k tomu jsem se nakonec nedostala. Myslím si ale, že i tuto řeč ovládám poměrně slušně. Když u nás zazvoní telefon a ozve se italština, kolegyně mě hned povolají," pokračuje Denisa Rennerová.

Po vysvětlení italského motoristy začala obvolávat pojišťovnu, asistenční službu, která odtahuje motoristy z dálnice, policii a zůstávala ve spojení i s italskými manželi. "Italové v té chvíli spoléhali na mě, tak jsem dělala vše, co bylo možné. Ptala jsem se jich, jestli nepotřebují třeba pití, pomoc zdravotníků, a poslala jsem na místo i dálniční policisty. Nakonec to všechno dobře dopadlo a pomoc dorazila," komentuje úspěšný konec své "italské šichty" Denisa Rennerová. O den později jí italský manželský pár zavolal znovu a poděkoval za pomoc. "To je to největší uznání. Pro mě to znamená, že si knížku s italskými slovíčky a gramatikou budu otevírat teď ještě častěji, abych dostala do hlavy i další slovíčka a oprášila i ta stará," říká sympatická operátorka tísňové linky, která v sobotu v 6.30 hodin nastoupila na svou další službu na tísňové lince.



    Městský úřad