Zpravodajství
28.8.2017 - Nová spojnice mimo obce? Příprava vázne
Zdroj: Karvinský deník
Ročník a číslo: 199
Strana: 1
Autor: Tomáš Januszek
Nová silnice je v nedohlednu. Stát bude znovu posuzovat, zda není moc drahá. Dětmarovice – Před pár lety už to vypadalo, že se konečně věci daly do pohybu a začne se se stavbou nové spojnice mezi Bohumínem a Karvinou, která by ulevila zejména lidem, již bydlí v Dětmarovicích přímo u cesty. V místech, kudy denně projede více než 10 tisíc aut. Silnice má vést z Bohumína do Karviné mimo obydlená území. Trasa je vytyčena, studie na papíře i v Zásadách rozvoje Moravskoslezského kraje. Jenže... Pracovní skupina, která měla pracovat na přípravách a již tvořili zástupci měst, která leží po trase, vznikla už v roce 2008. V roce 2014 se však pro nečinnost sama rozpustila.
"Stavbu cesty řešíme se státem doslova desetiletí. V roce 2011 se mluvilo o tom, že zhruba kolem roku 2017 by se spojka mezi Bohumínem a Karvinou mohla začít stavět. Šest let se tehdy zdálo jako dlouhá doba. Dnes je to bohužel tak, že obchvat není zahrnut ani ve vybraných stavbách z hlediska priorit. Je to trápení," říká starosta Dětmarovic Ladislav Rosman. U letecké mapy obce mi starosta ukazuje trasu, kudy má nová silnice vést. "Například tady v Koukolné jsme museli zredukovat plány a poté, co přemostíme řeku, se kousek za benzinkou napojíme na dnešní dvouproudovou silnici vedoucí do Karviné. V původní variantě se měla postavit nová cesta, která by se u Karviné napojila na obchvat, který se má začít stavět v nejbližších letech," říká Rosman.
STAVBA JE DRAHÁ
Důvod zpoždění je prostý. Ministerským úředníkům se zdá původní cena (skoro 3,5 miliardy korun) příliš vysoká a ekonomické posouzení stavby dopadlo špatně. "Dostali jsme úkol naplánovat vše tak, abychom ušetřili skoro miliardu. Připravili jsme proto levnější variantu," dodáva starosta Dětmarovic. Stát si dokonce v loňském roce nechal spočítat, kolik aut denně obcí projede. Výsledek je asi sedm a půl tisíce. Jenže sčítání, které si obec nechala udělat před pár lety, hlásí až 11 a půl tisíce aut. Než však úředníci ministerstva dopravy stihli posoudit, zda by úspornější mohla "projít" a dostat se do seznamu prioritních staveb, přišla nová metodika ekonomického posouzení.