Město Bohumín

15.2.2018 - Smíchov jako moderní terminál

Zdroj: Lidové noviny
Ročník a číslo: 39
Strana: 15
Autor: Adriena Binková

Nádraží žijí. Denně jimi projdou tisíce lidí. A pro mnohé návštěvníky jsou vlaková nádraží prvním místem, které z daného města uvidí. Čekárny a nástupiště neplní jen praktickou funkci. Jsou také prostorem setkávání a odehrávají se tu nejrůznější příběhy. Cestování vlakem totiž stále více nabývá na oblibě. LN proto ve spolupráci se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) přinášejí seriál, který nádraží mapuje. Týkat se bude míst, která prošla nebo procházejí rekonstrukcí. Dnes jsou na řadě: PRAHA-SMÍCHOV A ZLIČÍN
Nádraží čeká největší oprava za 70 let * Změní se komerční prostor, část areálu ustoupí developerovi

PRAHA Jedním ze tří nejvytíženějších pražských nádraží je to smíchovské, denně ho využívají tisíce lidí. Více než šedesátiletá výpravní budova však už dávno neodpovídá požadavkům dnešní doby a potřebuje zásadní rekonstrukci. Ta by měla začít příští rok, během přibližně dvou let se nádraží promění v moderní terminál.

Dnešní výpravní budově na Smíchově předcházela původní nádražní budova, která ve své době patřila k poměrně zajímavým stavbám, a to zejména díky originálnímu dispozičnímu řešení. Smíchov si jako konečné nádraží pro svou dráhu z Plzně do Prahy vybrala společnost Česká západní dráha, která zde také vybudovala v letech 1862 až 1863 potřebné zázemí pro zajištění provozu i pro cestující.

Dominantou byla výpravní budova, kterou architekt Ignác Řechka navrhl jako jednopatrový podélný trakt ukončený na obou koncích dvoupatrovými nárožními pavilony. Originálním řešením bylo umístění chodby vedoucí z vestibulu k čekárnám nikoli do podélné osy budovy, ale podél uliční fronty. Tím se docílilo jednak větších rozměrů čekáren, jednak dobrého denního osvětlení chodby.

Další novinkou, která předběhla dobu, bylo nesymetrické umístění vestibulu s jízdenkovými pokladnami a podejem zavazadel do levé poloviny středního traktu. Díky tomu mohl dvorní čekárnu i veškeré prostory pro cestující včetně restaurace a záchodů soustředit vpravo do vestibulu. V tomto stavu vydržela budova s drobnými úpravami na konci 19. století až do 50. let 20. století. V letech 1949 až 1956 ji v rámci

přestavby celé stanice nahradili novostavbou. Ústředním prvkem nové výpravní budovy navržené ve slohu pozdního funkcionalismu učinili architekti podélně situovanou odjezdovou halu s průčelím výrazně členěným svislými okenními pásy. Ukončili ji třípatrovým traktem restaurace a provozních nocležen. Na druhé straně navazuje na odjezdovou halu jednopatrové křídlo provozní části. Současný technický stav výpravní budovy nevyhovuje dnešním požadavkům a náklady na její provoz a údržbu jsou proto neúměrně vysoké. Fasáda objektu je kvůli působení povětrnostních vlivů a stáří nevyhovující a je nutná její oprava a zateplení. Je také potřeba provést kompletní rekonstrukci vnitřních prostor budovy, které v současnosti nezajišťují potřebný komfort pro cestující.

"Půjde o nejrozsáhlejší rekonstrukci výpravní budovy od roku 1952. Po ní dojde k navýšení úspor energie, dispozičním změnám a zlepšení pracovního a klientského komfortu," uvedl ředitel Správy osobních nádraží Praha Lukáš Fořt. Rekonstrukce se dotkne celého objektu osobního nádraží, tedy jeho střední části i obou jeho křídel. Zahájení je plánované na rok 2019, ukončení se předpokládá na konci roku 2020.

Pošta bude jen v přízemí

Již v loňském roce SŽDC vyměnilo okna a dveře na celém objektu výpravní budovy. Během rekonstrukce se mimo jiné přestaví místní pobočka pošty, která je nyní dvoupatrová. Nově bude veškerý poštovní provoz pouze v přízemí. V rámci třetí etapy rekonstrukce se také změní komerční prostory v odjezdové hale. Snahou správce nádraží je rozšířit restauraci o prostor rychlého stravování food court. Hledá se také vhodný prostor pro supermarket. Část zrekonstruované administrativní části obsadí zaměstnanci SŽDC, kteří se sem přestěhují z dosavadních prostor v areálu smíchovského nádraží. Ty postupně ustupují připravovanému developerskému projektu v místě bývalého nákladového nádraží.

Na opravu výpravní budovy naváže rekonstrukce kolejiště a jednotlivých nástupišť i prodloužení podchodů. V rámci této akce se plánuje demolice části severního křídla výpravní budovy. Do nově zbudované části, která bude splňovat konstrukční a statické požadavky, bude umístěna technologie potřebná pro provoz stanice Praha-Smíchov. Další z koordinovaných akcí bude i revitalizace území Smíchovského nádraží – dopravní terminál, která počítá se zbudováním nové pěší lávky s eskalátory, která propojí prostory stanice Praha-Smíchov s ulicí Dobříšská, kde je plánováno vybudování nového centra pro bydlení, kanceláře a obchody.

---

ŘEDITEL SON

V každé větší stanici má být bankomat a trafika.  Revitalizace nádražních budov má dvě roviny – jednak je to jejich samotná rekonstrukce do stavu odpovídajícímu 21. století a pak je neméně důležité komerčně oživit obnovené prostory, říká ředitel Správy osobních nádraží Praha Lukáš Fořt.

- LN V jakém stavu jsou obecně nádražní budovy na území Prahy?

Libeň byla zrekonstruovaná pro mistrovství světa v hokeji v roce 2004 a je v poměrně slušné kondici, jen se zamýšlíme nad mixem obchodních jednotek, Holešovice jsou sídlem Oblastního ředitelství Praha SŽDC, do budoucna budou s velkou pravděpodobností dotčeny velkým developerským projektem, který vznikne mezi stanicí a Vltavou. Dnes tam nemá smysl řešit nějakou komerci, je tam velmi malý počet cestujících. Ve Vysočanech očekáváme, že v dohledné době bude zahájena rekonstrukce trati se související demolicí výpravní budovy a výstavbou nové železniční stanice. Vršovice jsou opravené. Pak máme nádraží v okrajových částech, které se pomalu snažíme dát dohromady a které většinou nejsou v až tak špatném stavu.

- LN Daří se vám získávat nájemce i pro ta menší nádraží?

Dobrým příkladem mohou být Klánovice, kde je přímo v budově zastávky nově otevřená kavárna. Chceme se letos hodně zaměřit na komerční využití nádražních prostor, chceme například, aby na každém větším nádraží byl alespoň bankomat, nápojový automat případně kavárna, trafika či nějaké občerstvení. Chceme vytvořit určité standardy pro různě velké nádražní

budovy. bin

160 milionů korun by podle současných plánů měla stát rekonstrukce nádraží Praha-Smíchov. Začít by měla v roce 2019 a skončit za dva roky.

Plánovaný skvost nahradila provizorní budova

ADRIENA BINKOVÁ

PRAHA Na pražském Smíchově měly být původně dvě reprezentativní nádražní budovy. Počátkem 19. století sem totiž přišla Buštěhradská dráha a vybudovala si nádraží zcela oddělené. Plány na výstavbu honosné výpravní budovy však postupně skončily nejen kvůli nutné značné finanční investici. Původním záměrem Buštěhradské dráhy (dnešní trať Praha-Smíchov, severní nástupiště–Hostivice – Kladno) bylo vybudovat na Smíchově reprezentační osobní nádraží. Měla zde být velká výpravní i administrativní budova. Společnost počítala s tím, že se na financování projektu budou podílet i další dráhy, které smíchovské nádraží využívaly. Jelikož však nedošlo k dohodě a termín zahájení provozu se blížil, postavila Buštěhradská dráha v roce 1872 místo původně projektovaných budov poměrně velkou provizorní hrázděnou přízemní výpravní budovu. Provoz osobních vlaků na trati přes Pražský Semmering postupně uvadal, až se v roce 1879 zastavil úplně. Provizorní objekt začal sloužit pouze pro služební účely a byl stržen až v 80. letech minulého století. Zůstaly pouze dvě skladiště, po kterých za několik měsíců nezbudou ani stopy. Vše padne za oběť nového developerského projektu. To naštěstí neplatí o dalších nádražích na trase bývalé Buštěhradské dráhy, která v posledních letech zažívá svou renesanci. Zličín už v novém Jedním z těch nádraží na této trati, která už prošla opravou, je Praha Zličín. Objekt osobního nádraží Praha-Zličín byl v původním stavu z konce 19. století. Omítky byly znečištěné, kvůli stáří a působení povětrnostních vlivů lokálně poškozené. Otvorové výplně byly poškozené, netěsné a na konci své životnosti. Střešní krytina na hlavní budově byla ve špatném technickém stavu. Spodní část objektu trpěla vlhkostí spodní vody a odražené srážkové vody při dešti. Vybavení čekárny vykazovalo znaky opotřebovanosti. Opravu objektu SŽDC realizovala od srpna do listopadu 2017. Během tohoto období prošlo osobní nádraží kompletní opravou vnějšího pláště včetně výměny otvorových výplní, klempířských konstrukcí, zabezpečovacích prvků, elektroinstalace a oznamovacích zařízení. Součástí prací byla také instalace ochrany proti holubům, úprava vstupů do objektu, kompletně nová je i střešní krytina. Nezapomnělo se samozřejmě ani na revitalizaci prostor čekárny pro cestující.

---

Nádraží Bohumín a Ostrava Vítkovice vyjdou 1. března


Foto: Rekonstrukce se dotkne celého objektu osobního nádraží, tedy její střední části i obou jejích křídel
FOTO SŽDC


Foto: Oprava zličínského nádraží trvala od srpna do listopadu 2017
FOTO SŽDC


Smíchov jako moderní terminál - Zvětąit
Velikost: 500 x 283 bodů - 24 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.

    Městský úřad