30.5.2018 - Splavnění Odry přesáhne 40 miliard korun

Zdroj: Právo
Ročník a číslo: 124
Strana: 10
Autor: Pavel Karban

Případné splavnění řeky Odry do Ostravy vyjde podle ministerstva dopravy (MD) na 42,9 miliardy korun. Vyplývá to ze studie proveditelnosti vod ního koridoru Dunaj–Odra–Labe (DOL), kterou MD vypracovávalo dva roky.

Podle Luďka Sosny, ředitele odboru strategie MD, je na trase mezi Přerovem a státní hranicí navrženo sedm variantních tras. Potvrdil, že co se týče Moravskoslezského kraje, tam se nejvíce debatuje o dvou bodech: meandrech Odry u Bohumína a chráněné krajinné oblasti (CHKO) Poodří. "Jedna věc je místo přechodu do Polska, my jsme v rámci studie navrhli tzv. levostrannou variantu, která umožnuje kratší obejití těch oderských meandrů. Čekáme na reakci polské strany, zda to pro ně bude přijatelné, či nikoli," nastínil včera v průběhu bohumínské debaty Oderské fórum, která se splavněním Odry zabývala.

"A co se týče prostoru kolem Jistebníku a CHKO Poodří, tam se snažíme tu trasu uhnout tak, abychom s ní nezasahovali do těch prvních dvou nejcitlivějších zón z hlediska ochrany přírody a krajiny, a byli vysunuti do třetí, respektive čtvrté. Nelze to vyřešit tak, že bychom ten prostor obešli úplně," prohlásil Sosna.

Jan Klečka, ředitel Správy CHKO Poodří uvedl, že studie nevyhodnotila původní variantu kudy měl kanál Poodřím vést, okolo jistebnických rybníků, jako nejlepší. "Tato varianta by měla na Poodří výrazný negativní vliv, který není kompenzovatelný," řekl s tím, že teď se v podstatě pracuje s jedinou variantou. A tou je ta, která je vedena dále od oderské nivy.

"Více ve svazích, a to jsou zase plavební mosty, tunely. Tohle je řešení, které je technicky zpracovatelné, byť ekonomická analýza nám předložena nebyla," poukázal Klečka a dodal, že Správa CHKO bude nyní vše okolo stavby kanálu DOL sledovat. "A když budeme požádáni o stanovisko, tak to odborně posoudíme a vydáme oficiální stanovisko." Veškeré plány na stavbu vodního koridoru může zhatit Polsko, pokud "nedotáhne" vodu k hranicím s Českem. Polská strana navíc v současnosti staví u Racibórze suchý poldr, který s průchodem plavebního kanálu nepočítá. "Pokud by se na stavbě vodního koridoru oba státy dohodly, tak by to řešení muselo být upraveno," potvrdil ředitel odboru strategie MD Sosna.

Součástí Oderského fóra bylo i představení projektu ODRA OK, který připravilo Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje spolu s polským partnerem GAPP (Górnośląska Agencja Promocji Przedsiębiorczości). "V rámci projektu jsme zpracovali rozvojovou studii využití splavněné Odry z polského města Kędzierzyn-Koźle přes Ostravu až do Mošnova," sdělil projektový manažer sdružení Pavel Santarius. Ze studie například vyplývá, že splavnění Odry by mohlo přinést přes 600 nových pracovních míst na obou stranách hranice, především v ubytovacích, stravovacích či dopravních službách, nebo že výnosy z cestovního ruchu by měly ročně představovat až 16 miliónů eur.


Počet zhlédnutí: 1 996

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

10 °C