Zpravodajství
13.11.2018 - Začaly opravy dálnice. Provizorní, na tři roky
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 264
Strana: 15
Autor: Daniel Štalmach
OSTRAVA - Na zúžení do jednoho pruhu si na několika místech budou muset v příštích měsících zvyknout řidiči jedoucí po ostravské dálnici D1. Ředitelství silnic a dálnic zde totiž začalo se sérií oprav v místech, kde se dálnice už dříve zvlnila.
"Dopravní policie nás už nějaký čas upozorňuje, že tady dochází ke vzniku rizika pro řidiče. A to my nemůžeme coby správce komunikace dopustit. Proto jsme zahájili sérii provizorních oprav," řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Slovo provizorní není v tomto případě náhodné. Opravy, které ŘSD na ostravském úseku D1 načalo, nejsou konečným řešením problematického zvlnění. Špatně postavenou dálnici, která se na několika místech zvlnila tak, že na nich musela být snížena rychlost jen na 60 kilometrů v hodině, řeší opravy pouze dočasně.
"Jde o opravy těch nejohroženějších úseků dálnice na Ostravsku," uvedl Rýdl. "Mají pomoci jen do doby, než se vyřeší soudní spory se zhotoviteli dálnice o to, kdo by měl nápravu stavu na zvlněných místech zaplatit." Spory, kdo zaplatí opravu dálnice, na níž musela být na některých místech snížena rychlost i na pouhých 60 kilometrů v hodině, se táhnou už několik let. ŘSD požaduje opravení dálnice po konsorciu firem, které dálnici stavěly, ty obvinění ze špatně provedené práce odmítají. Právě kvůli členům rozhodčího soudu se s provizorními opravami čekalo až doposud.
"Museli jsme čekat, než se zástupci soudu dostaví na místo osobně, aby si jej prohlédli, odfrézováním povrchu by totiž nevratně zmizela část důkazů," vysvětlil Rýdl. "Plán provizorních oprav máme připraven už několik let, nyní jej už jen provedeme." Na opravu pěti na sebe nenavazujících úseků dálnice o celkové délce zhruba šesti kilometrů, kde by následně mohla být zvýšena rychlost až na 110 kilometrů v hodině, má ŘSD připraveno 50 milionů korun. "Provizorní oprava spočívá pouze ve vyrovnání nerovností a položení nové vrstvy," popsal chystané opravy Jan Hlavatý, ředitel Úseku kontroly kvality ŘSD. "Kompletní řešení pak bude spočívat v celkovém odtěžení materiálů z náspů a navezení vhodných materiálů. V podstatě by šlo o novou stavbu dálnice, ale s tím můžeme začít až po skončení soudních sporů."
Celkově se postupně chystají opravy zvlněných úseků od dálniční křižovatky s Rudnou ulicí v Ostravě až po sjezd na Bohumín o osmnáct kilometrů dál. Soudních sporů se už uskutečnilo několik, v osmi z nich daly soudy částečně, nebo zcela za pravdu ŘSD. "Celkově jsme tak vysoudili okolo 368 milionů korun, ale šlo ve srovnání s hlavním problémem o podružnější spory," řekl Rýdl. V pěti dalších sporech vedených kvůli zvlnění dálnice jde o zhruba 4,2 miliardy korun. Právě za tuto částku by následně ŘSD mělo uvést dálnici do původně plánovaného stavu. V podstatě půjde o novou stavbu poškozených úseků.
ŘSD a konsorcium firem se po celou dobu přou o to, zda byl při stavbě náspů použit špatný materiál, který začal časem bobtnat. Podle společnosti Eurovia, která nyní za stavební firmy pře vede, ale šlo o materiál, který si ŘSD objednalo. "Naše stanovisko je stále stejné," poznamenala Iveta Štočková, tisková mluvčí Eurovie. ŘSD věří, že komplexní přestavba dálnice začne do tří let. Taková je i životnost stávajících oprav. To je ale možné jen v případě, že do té doby rozhodčí soud rozhodne o tom, kdo je za zvlnění dálnice zodpovědný.