Město Bohumín

20.11.2018 - Konec skákání aut po dálnici aneb Klid před bouří!

Zdroj: Týdeník Ostrava
Ročník a číslo: 47
Strana: 2
Autor: Petr Jiříček

OSTRAVSKO - V minulém týdnu na zvlněný úsek dálnice D1 mezi Ostravou a Bohumínem nastoupili silničáři a jali se fušerskou práci napravit. Problémové úseky dálnice nyní frézují a znovu asfaltují. Avšak jen dočasně. Záplaty vydrží tři roky, než rozhodne soud, kdo vše natropil. A pak bude dálnici nutné za čtyři miliardy v podstatě postavit od znova!

Víte, proč se "dé jedničce" v Ostravě říká dálnice? Přece proto, že termín opravy zvlněného úseku se odsouvá stále dál a dál. Tak tento fórek, kterým se bavili Ostravané posledních několik let, už neplatí. Avšak jen zčásti. Se začátkem minulého týdne na dálnici nastoupili silničáři itěžká technika a začalo frézování vadných úseků. A že jich u Ostravy není málo – Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) před lety napočítalo v širším úseku mezi Bělotínem a Ostravou rekordních 901 vad! "Dochází k neustálé degradaci dálnice, a to natolik, že nás dopravní policie už nějaký čas upozorňuje na hrozící bezpečnostní rizika," komentuje zvlněnou vozovku mluvčí tuje ŘSD Jan Rýdl.

Co řidičům na nynější dálnici – zejména na devítikilometrovém úseku od sjezdu na Mariánské Hory po Bohumín – hrozí? "Při vyšších rychlostech to vozidlem mává a může dojít ke ztrátě kontroly řízení. Navíc se zde vytvářejí nebezpečné kaluže, voda nemá kam odtékat," říká Jiří Hlavatý, ředitel úseku kontroly kvality ŘSD.

Po dálnici šedesátkou

Jím zmíněné vyšší rychlosti jsou zde k vidění spíše sporadicky. Rychlost na dálnici byla snížena na 80, a místy dokonce až na 60 kilometrů v hodině. Znovu připomínáme – na dálnici! Tomu je, alespoň dočasně, konec. Během pár týdnů ŘSD opraví problémové čtyři úseky za zhruba 50 milionů korun. "Pokud bychom chtěli dálnici opravit úplně, trvale, museli bychom odtěžit všechen nevhodný materiál v násypu," podotýká Hlavatý.

A do toho se ŘSD nyní pouštět nehodlá. Stále totiž neskončily soudní spory, kdože vlastně za současný stav může. ŘSD obviňuje konsorcium firem v čele s Eurovií (která se kvůli vedeným arbitrážím k tématu odmítá vyjadřovat), že současný stav zavinila použitím nekvalitního, chemicky nestabilního materiálu v podloží, firma ale vinu dlouhodobě odmítá. Do tří let však musí soud rozhodnout, a na koho ukáže prstem (ŘSD x Eurovia), ten poté zaplatí kompletní opravu.

Zcela nová dálnice

I když… opravu... Ono v podstatě půjde o výstavbu nové dálnice! Stavba 8,5 kilometru dlouhého úseku před 14 lety (začátek výstavby) stála 4,3 miliardy korun. A celková oprava dálnice bude při současných cenách ve stavebnictví stát podle Rýdla kolem 4,2 miliardy korun. "Stavět dálnici na místě, kde už stojí, je přitom ještě náročnější, protože původní nevhodný použitý materiál budeme muset odtěžit a někam odvézt," upozorňuje Rýdl s tím, že stavba nové dálnice zabere zhruba tři až pět let a po tu dobu bude pro řidiče uzavřená.

Dvacet let

Provizorní opravy přitom mělo ŘSD údajně připraveno už před dvěma lety. "Problém byl v tom, že jsme museli čekat, až tyto úseky přijdou osobně zkontrolovat pánové z rozhodčího soudu, protože kdybychom je opravili, aniž by je viděli, přestal by existovat důkaz, předmět doličný celého sporu," vysvětluje Rýdl s tím, že náklady i na tyto provizorní opravy bude ŘSD nárokovat po Eurovii.

Hrboly se na dálnici D1, tehdejší D47, objevily už na jaře 2008, bezprostředně po prosincovém otevření úseku. Ostravská dálnice tedy neodpovídá normálu už 11 let! A při dodržení všech lhůt by její nová verze měla stát dost možná až v roce 2026! Tedy dvaadvacet let od počátku výstavby původní dálnice.

Ostravská D1 v kostce aneb jak šel a půjde čas

  • 2004 – začíná se budovat severomoravská D47 (D1)
  • 2007 – v prosinci je diskutovaný úsek D47 dokončen
  • 2008 – na jaře ŘSD u Eurovie poprvé reklamuje vady
  • 2012 – žaloby, trestní oznámení, začínají soudní spory
  • 2015 – stát provádí drobné a provizorní opravy
  • 2018 – v listopadu ŘSD opravuje další úseky, opět dočasně
  • 2021 – do konce roku by měly skončit soudní spory
  • 2026 – nejzazší termín, kdy by měla stát nová dálnice


    Městský úřad