close google translator menu
Dnes je Úterý 11.12., svátek má Dana.
Dnes má svátek Dana. Gratulujeme :)

Osobnosti narozené dnes:


  • Barbara Haščáková (*1979) - Slovenská zpěvačka
  • Martin Prusek (*1975) - Český hokejový brankář
  • Regina Maršíková (*1958) - Česká tenistka
  • Carlo Ponti (*1912, +10.1.2007) - Italský producent
  • Jaroslav Marvan (*1901, +21.5.1974) - Český herec
  • Alois Sedláček (*1852, +23.7.1922) - Český herec
  • Robert Koch (*1843, +27.5.1910) - Německý lékař a zakladatel bakteriologie
  • Alfred de Musset (*1810, +2.5.1857) - Francouzský básník, prozaik, dramatik
  • Joseph Mohr (*1792, +4.12.1848) - Autor koledy Tichá noc
Změnit velikost textu: A- |  A |  A+

4.12.2018 - Konec skákání aut po dálnici

Zdroj: Karvinsko
Ročník a číslo: 49
Strana: 4
Autor: Petr Jiříček

OSTRAVA, BOHUMÍN - Před dvěma týdny na zvlněný úsek dálnice D1 mezi Ostravou a Bohumínem nastoupili silničáři a začali s opravami fušerské práce stavitelů. Problémové úseky dálnice nyní frézují a znovu asfaltují. Avšak jen dočasně. Záplaty vydrží tři roky, než rozhodne soud, kdo vše natropil. A pak bude dálnici nutné za čtyři miliardy v podstatě postavit od znovu.

Víte, proč se "dé jedničce" v Ostravě říká dálnice? Přece proto, že termín opravy zvlněného úseku se odsouvá stále dál a dál. Tak tento fórek, kterým se bavili Ostravané posledních několik let, už neplatí. Avšak jen zčásti. V půli listopadu nastoupili na dálnici silničáři i těžká technika a začali s frézováním vadných úseků.

A že jich u Ostravy není málo – Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) před lety napočítalo v širším úseku mezi Bělotínem a Ostravou rekordních 901 vad. "Dochází k neustálé degradaci dálnice, a to natolik, že nás dopravní policie už nějaký čas upozorňuje na hrozící bezpečnostní rizika," komentuje zvlněnou vozovku mluvčí tuje ŘSD Jan Rýdl.

Co řidičům na nynější dálnici – zejména na devítikilometrovém úseku od sjezdu na Mariánské Hory po Bohumín – hrozí? "Při vyšších rychlostech to vozidlem mává a může dojít ke ztrátě kontroly řízení. Navíc se zde vytvářejí nebezpečné kaluže, voda nemá kam odtékat," říká Jiří Hlavatý, ředitel úseku kontroly kvality ŘSD.

Po dálnici šedesátkou

Jím zmíněné vyšší rychlosti jsou zde k vidění spíše sporadicky. Rychlost na dálnici byla snížena na 80, a místy dokonce až na 60 kilometrů v hodině. Znovu připomínáme – na dálnici!

Tomu je, alespoň dočasně, konec. Během pár týdnů ŘSD opraví problémové čtyři úseky za zhruba 50 milionů korun. "Pokud bychom chtěli dálnici opravit úplně, trvale, museli bychom odtěžit všechen nevhodný materiál v násypu," podotýká Hlavatý.

A do toho se ŘSD nyní pouštět nehodlá. Stále totiž neskončily soudní spory, kdože vlastně za současný stav může. ŘSD obviňuje konsorcium firem v čele s Eurovií (která se kvůli vedeným arbitrážím k tématu odmítá vyjadřovat), že současný stav zavinila použitím nekvalitního, chemicky nestabilního materiálu v podloží. Firma ale vinu dlouhodobě odmítá. Do tří let však musí soud rozhodnout, a na koho ukáže prstem (ŘSD v. Eurovia), ten poté zaplatí kompletní opravu.

Zcela nová dálnice

I když… opravu... Ono v podstatě půjde o výstavbu nové dálnice! Stavba 8,5 kilometru dlouhého úseku před 14 lety (začátek výstavby) stála 4,3 miliardy korun. A celková oprava dálnice bude při současných cenách ve stavebnictví stát podle Rýdla kolem 4,2 miliardy korun. "Stavět dálnici na místě, kde už stojí, je přitom ještě náročnější, protože původní nevhodně použitý materiál budeme muset odtěžit a někam odvézt," upozorňuje Rýdl s tím, že stavba nové dálnice zabere zhruba tři až pět let a po tu dobu bude pro řidiče uzavřená.

Dvacet let

Provizorní opravy přitom mělo ŘSD údajně připraveno už před dvěma lety. "Problém byl v tom, že jsme museli čekat, až tyto úseky přijdou osobně zkontrolovat pánové z rozhodčího soudu, protože kdybychom je opravili, aniž by je viděli, přestal by existovat důkaz, předmět doličný celého sporu," vysvětluje Rýdl s tím, že náklady i na tyto provizorní opravy bude ŘSD nárokovat

Hrboly se na dálnici D1, tehdejší D47, objevily už na jaře 2008, bezprostředně po otevření úseku. Ostravská dálnice tedy neodpovídá normálu už 11 let. A při dodržení všech lhůt by její nová verze měla stát dost možná až v roce 2026! Tedy dvaadvacet let od počátku výstavby původní dálnice.

---

OSTRAVSKÁ D1 V KOSTCE ANEB JAK ŠEL A PŮJDE ČAS

  • 2004 – začíná se budovat severomoravská D47 (D1)
  • 2007 – v prosinci je diskutovaný úsek D47 dokončen
  • 2008 – na jaře ŘSD u Eurovie poprvé reklamuje vady
  • 2012 – žaloby, trestní oznámení, začínají soudní
  • 2015 – stát provádí drobné a provizorní opravy 2018 – v listopadu ŘSD opravuje další úseky, opět dočasně
  • 2021 – do konce roku by měly skončit soudní spory
  • 2026 – nejzazší termín, kdy by měla stát nová dálnice


 

Naposledy aktualizované

Vygenerováno za 0.20 sekund