Město Bohumín

28.2.2019 - Více dětí ve školách s alternativní výukou

Zdroj: Karvinský deník
Ročník a číslo: 50
Strana: 1
Autor: Gabriela Stašová

KARVINSKO – Když se paní Gabriela Cichá z Českého Těšína před sedmi lety rozhodovala, na jaký typ školy dá svou dceru, vybrala si školu a třídu, kde se první dva roky vyučovalo takzvaným daltonským systémem. "Lákalo mě především to, že systém nabízel jinou formu učení matematiky i českého jazyka, kde šlo především o logické chápání," říká Gabriela Cichá. Zároveň se jí líbilo, že dalším z pilířů této výuky je také naučit se samostatnosti, řešit různé problémy a nemít ostych ze spolupráce s ostatními dětmi. "Já jsem byla s tímto systémem spokojená a také dcera se naučila jinak a samostatně přistupovat k problémům," dodává maminka.

Rodičů, kteří volí pro své děti alternativní cestu ke vzdělávání, je více a své děti umísťují do těchto škol často s podobným záměrem a ze stejného důvodu – kvůli nespokojenosti se stávajícím systémem výuky. Druhým rokem funguje Základní škola Montessori Úsměv v Havířově, přidružená je také jedna Montessori třída v Mateřské škole Petřvaldská a Montessori centrum Bimbonido. "Zájem veřejnosti i města je čím dál větší, ačkoli je nám jasné, že zájem na severní Moravě nebude nikdy tak masivní, jako třeba v Praze," řekla Pavla Slamečková, ředitelka školy Úsměv, která funguje na takzvaných Montessori vzdělávacích principech.

Bez stresu

Do škol typu Montessori prý dává většina rodičů své děti ze stejného důvodu – nechat vzdělávat své potomky v klidném a nestresujícím prostředí. "Rodiče často nechtějí, aby bylo jejich dítě srovnáváno na základě známek. Některým ale naopak absence tohoto drilu po čase začne vadit a své děti stejně nakonec odhlásí," dodala Pavla Slamečková. Také v Bohumíně funguje základní škola Pianeta, kde se podle Montessori způsobu výuky vzdělávají už i školáci z druhého stupně. "Zájem rodičů je přiměřený, ale všichni k nám děti dávají kvůli nespokojenosti s klasickým vyučováním. Kromě bohumínských dětí k nám dojíždí také děti z okresu i Ostravy," tvrdí Petra Nováková, ředitelka školy Pianeta. "Občas se stane i to, že k nám přejde žák z jiné předchozí školy ve vyšším ročníku," dodává.

Waldorf, Montessori i Dalton

Zatímco Montessori model vzdělávání klade důraz na dítě a učitel je v roli zprostředkovatele, waldorfský model je charakteristický učením se látky v epochách. S jedním předmětem tak mohou děti strávit hodinu a půl. "Zájem rodičů o waldorfský systém vzdělávání je v Karviné minimální, protože nejsme oficiální škola, ale škola komunitní a naši žáci musí absolvovat přezkoušení. Rodiče nám ale obvykle svěří své děti s tím, že nejsou spokojeni se současným systémem školství, kde se děti musí učit velice narychlo," říká Marika Húsková, ředitelka společnosti ProWaldorf Karviná. Zde je větší zájem o přidruženou lesní školku, kterou podle Húskové často volí rodiče z důvodu, že nemají kapacitu poskytnout dětem pobyt v přírodě.



    Městský úřad