Město Bohumín

4.3.2019 - Nedostatkové zboží: strojvůdce

Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 53
Strana: 13
Autor: Darek Štalmach

OSTRAVA - Desítky tisíc korun náborového příspěvku nabízí strojvůdcům v regionu firmy za to, že k nim přestoupí od současného zaměstnavatele. "Dostal jsem takovou nabídku, stejně tak i kolegové, ale zůstávám u firmy, tady mám přece jen nějakou jistotu," přibližuje současnou situaci jeden ze strojvůdců pracující u Českých drah. Redakce jeho jméno zná, nepřál si je však zveřejnit. Od konkurenční společnosti dostal nabídku s vyšším platem i náborovým příspěvkem, zatím ale zůstává na svém místě. Další strojvůdce přitom hledají i samotné České dráhy.

"Do naplnění plného stavu bychom potřebovali zhruba 120 strojvedoucích, v současnosti jich u nás pracuje přibližně 3 500," vysvětlil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Kolik strojvedoucích by potřebovali zaměstnat v Moravskoslezském kraji, však zástupci Českých drah zveřejnit nechtějí. "Údaje za jednotlivé regiony neposkytujeme. Už z toho důvodu, že tato pozice není svázána s konkrétním místem, ale pohybují se po různých tratích a v různých regionech, především pokud jde o dálkovou dopravu. Na severní Moravě tak jezdí i strojvedoucí z Prahy nebo z jižní Moravy," řekl Šťáhlavský.

Strojvedoucí hledají vedle Českých drah také personalisté například společností AWT, Leo Express nebo RegioJet. Například společnost AWT nabízí možným novým strojvůdcům až padesát tisíc korun. "Podobně jako jiné dopravní společnosti řešíme dlouhodobý nedostatek strojvedoucích. V rámci náboru nabízíme kromě zajímavého finančního ohodnocení a systému zaměstnaneckých výhod také náborový příspěvek až padesát tisíc korun," řekl Lukáš Křesač, tiskový mluvčí společnosti AWT.

A firma nespoléhá jen na přetahování strojvedoucích od konkurence. "Nové strojvedoucí si vyškolujeme i v rámci kurzů, které naše společnost organizuje. Aktuálně hledáme přibližně deset strojvedoucích v České republice, na Slovensku nebo v Německu," řekl Křesač.
A nejde jen o strojvedoucí.

"Pro naši centrálu v Bohumíně hledáme aktuálně řidiče mikrobusu, finančního manažera, stevardy pro vlakové spoje, specialisty zákaznické podpory s polštinou a angličtinou, dispečery, elektromechaniky pro vlakové jednotky a také strojvedoucí," vyjmenoval tiskový mluvčí Leo Express Emil Sedlařík.

A v plné pohotovosti jsou také personalisté společnosti RegioJet, kteří zahájili nábor zaměstnanců pro zajištění provozu linky Ostrava–Brno od prosince. "Budeme přijímat desítky nových zaměstnanců včetně strojvedoucích. Těm se chystáme nabídnout nejlepší platové podmínky. Strojvedoucí si vychováváme sami, hlásit se mohou i zájemci takzvaně z ulice," doplnil mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj

Podle Stanislava Zapletala, ředitele Střední školy technické a dopravní v Ostravě-Vítkovicích, hlásí firmy zájem o desítky i stovky nových strojvůdců. "Máme speciální studijní obor pro tento post, loni se na něj přihlásilo dvanáct zájemců, letos by mohl být zájem ještě vyšší," říká ředitel Zapletal. "Firmy přitom avizují zájem o desítky, možná i stovky strojvůdců. Ale ne pro každého je toto povolání zajímavé, jde o těžkou práci, často i v noci. Ne každému se chce v takových podmínkách pracovat," upozornil.



    Městský úřad