Město Bohumín

5.3.2019 - Pohodlí ve vlaku zajistí České dráhy

Zdroj: Moravský sever
Ročník a číslo: 10
Strana: 8
Autor: Daniela Tauberová

OLOMOUCKÝ KRAJ - Národní dopravce již pořídil zánovní klimatizované jednotky německého výrobce Stadler, které budou jezdit také na Šumpersku a Jesenicku. Cestující na regionálních tratích v našem kraji budou nadále vozit České dráhy. Zastupitelstvo Olomouckého kraje odsouhlasilo zadat obslužnost po kolejích přímo, bez soutěže. Smlouva s "národním dopravcem" půjde do zastupitelstva v dubnu. Zlepšení si kraj slibuje zejména v motorové trakci. České dráhy již pořídily zánovní klimatizované jednotky německého výrobce Stadler Pankow a počítají s nimi pro Olomoucký kraj.

V závěru letošního roku končí dlouholetá smlouva s Českými drahami. "Postupně jsme vedli konzultace se třemi dopravci," informoval zastupitele náměstek hejtmana pro oblast dopravy Jan Zahradníček. "Chystáme přímé zadání pro České dráhy," sdělil. České dráhy koupily dvanáct klimatizovaných jednotek řady 646 výrobce Stadler Pankow a již dříve Deníku potvrdily, že počítají s jejich nasazením v Olomouckém kraji. Hejtmanství požadovalo obměnu vozového parku, na což jsou České dráhy připraveny. V motorové trakci si proto kraj slibuje od roku 2020 posun. Cenu za vlakový kilometr náměstek Zahradníček zatím nezveřejnil. "Cena, která byla nabídnuta, koresponduje s ostatními dopravci, kteří se uchytili v jiných krajích," sdělil.

Nové vlaky zásadní

Kraj může zadat obslužnost přímo, nebo prostřednictvím soutěže. Zvolil první variantu. "Mohli jsme říci, že soubor Haná bude jezdit jiný dopravce a dát mu to na přímo, ale nenabídl by nová vozidla, protože je nemá – to je poslední vyjádření Arrivy. A cena by nebyla zajímavější než ta, kterou nám daly České dráhy," vysvětloval na zastupitelstvu náměstek. Provozní soubory Haná a Sever zahrnují motorovou trakci s plněním od ledna 2020 do konce platnosti jízdního řádu 2028/2029. V elektrické trakci jsou do konce roku 2022 uvedeny dva soubory Elektrická síť střed a Elektrická síť nová infrastruktura. Jedná se o připravovanou elektrifikaci trati Šumperk – Uničov Olomouc, kterou chce Správa železniční dopravní cesty zahájit letos a dokončit do konce roku 2022. Proto je zde tříleté překlenovací období. Celkem chce Olomoucký kraj objednávat více než šest milionů vlakových kilometrů ročně.

Vyšší kvalita služeb

České dráhy Deníku potvrdily, že v Německu nakoupily dvanáct jednotek a pět již přivezly do Prahy. V barvách Deutsche Bahn byly nasazeny v provozním souboru Prignitz Express. Teď je čeká nejen periodická oprava, ale také modernizace. "V nejbližších týdnech vypíšeme zakázku na firmu, která opravu a modernizaci provede. Jedná se o zánovní jednotky, po jejich modernizaci dokážeme cestujícím na vybraných tratích nabídnout o třídu vyšší kvalitu služeb než doposud," uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Také klimatizace

Motorové jednotky by měly být nasazovány postupně. Pět vlaků by mělo jezdit vány ze Šumperku do Jeseníku, pět mezi Olomoucí, Moravským Berounem a Domašovem nad Bystřicí a dvě jednotky by vozily cestující na Hané na trati z Olomouce na Příkazy a do Senice na Hané. V porovnání se starými soupravami nabídnou klimatizované nízkopodlažní jednotky Stadler s kapacitou více než sto míst k sezení komfortnější svezení. "Nový bude audiovizuální informační systém, orientační majáky pro nevidomé, Wi-Fi připojení, elektrické zásuvky i čalounění sedadel," vyjmenovával Joklík. "Vozidla samozřejmě dostanou také lak v barvách ČD a v případě nasazení v Olomouckém kraji také Olomouckého kraje," doplnil.

Na elektrifikované trati Olomouc – Uničov – Šumperk po roce 2022 lze očekávat proměnu vozového parku. "Zde dojde nejen ke změně rychlosti vozidel, ale po modernizaci trati jsou přislíbena nová vozidla, která by zde měla jezdit," sdělil náměstek Zahradníček. Vylepšení vozového parku mohou cestující vyhlížet i na provozním souboru Elektrická síť střed. Závazek by byl tři roky plus dalších deset let pro České dráhy. "Zadáme na přímo na deset let a počítáme, že přijdou nová vozidla. Ta stará chceme alespoň částečně povyměňovat," uvedl náměstek Zahradníček.

---

Olomoucký kraj plánuje uzavřít smlouvu s Českými drahami na těchto tratích Provozní soubor Haná: 017: Dzbel – Moravská Třebová 271: Prostějov – Dzbel 273: Prostějov – Červenka 274: Litovel Předměstí – Mladeč 275: Olomouc – Drahanovice Provozní soubor Sever: 270: úsek Olomouc – Zábřeh na Moravě 291: Zábřeh na Mor. – Bludov – Šumperk 292: Šumperk – Bludov – Hanušovice – Jeseník – Krnov 294: Hanušovice – Staré Město pod Sn. 295: Lipová-lázně – Javorník ve Slezsku 297: Mikulovice – Zlaté Hory 310: Olomouc – Moravský Beroun Provozní soubor Elektrická síť – střed a Elektrická síť – nová infrastruktura: 270: Zábřeh na Moravě – Olomouc – Přerov (i mimo Přerov) – Hranice na Moravě – Bohumín 280: Hranice na Moravě – Vsetín 290: Olomouc – Uničov – Šumperk 291: Zábřeh na Mor. – Šumperk – Kouty nad Des. a Petrov nad Des. – Sobotín 300: Přerov – Nezamyslice – Vyškov 301: Olomouc – Prostějov – Nezamyslice



    Městský úřad