close google translator menu
Dnes je Neděle 25.8., svátek má Radim.
Radim - jméno slovanského původu. Znamená radostný.

Osobnosti narozené dnes:


  • Sean Connery (*1930) - Skotský herec, mj. Nejznámější představitel Jamese Bonda
  • Miroslav Plzák (*1925, +13.11.2010) - Český lékař
  • Leonard Bernstein (*1918, +14.10.1990) - Americký dirigent a skladatel
  • Alois Vašátko (*1908, +21.6.1942) - Český stíhací pilot RAF
  • Johann Gottfried Herder (*1744, +18.12.1803) - Německý spisovatel a filosof
  • Ivan IV. (*1530, +18.3.1584) - Ruský car
Změnit velikost textu: A- |  A |  A+

9.8.2019 - Bratři a jejich nezničitelný" ocelový most

Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 183
Strana: 16
Autor: Michal Poláček

PETROV NAD DESNOU - Vědci čekali, že povolí, ale více než stoletý most vydržel minulý týden extrémní zátěž 455 tun. Stejně tvrdí a houževnatí byli i jeho stavitelé.

Pro temperamentní povahu mu bratři přezdívali "Feuerkopf" neboli ohnivá hlava. Franz Klein vládl v 19. století proslulému rodinnému impériu, dalšími spolumajiteli byli právě jeho sourozenci. Ve starém Rakousku patřili k největším stavitelům silnic, železnic a mostů, vybudovali mimo jiné obrovské železárny ve Štěpánově na Olomoucku a v Sobotíně na Šumpersku. Lidé dodnes jezdí po kolejích či cestách, u jejichž vzniku stáli právě Kleinové.

Do středy minulého týdne k nim patřil do té doby nevýznamný silniční ocelový most v Petrově nad Desnou. Nad říčkou se tyčil od roku 1906, ale až teď ho proslavil pokus, při kterém vědci testovali nové technologie. Na mostě, který byl tak jako tak určený k demolici, se za pomoci jeřábu kupily betonové panely i obří vaky se štěrkem. Všichni marně čekali, kdy povolí. "Je vidět, že ho bratři Kleinové udělali velmi dobře. Přestože je značně zkorodovaný, tak nás jeho nosnost dokáže stále překvapit," uznal po pokusu Pavel Ryjáček z pražského ČVUT, které s Ředitelstvím silnic a dálnic experiment naplánovalo. Most před extrémním zatížením vědci vyztužili moderní technologií, právě její účinnosti si potřebovali ověřit. Bez kvalitního základu od Kleinů by to ale nešlo.

Bylo nás šest

Na začátku jich bylo šest. Bratři Kleinové pocházeli z poměrně chudých poměrů, na přelomu 18. a 19. století vyrůstali v Jeseníkách v Kociánově u Loučné nad Desnou. Podnikavého ducha podědili po otci Johannovi, který obchodoval s nejrůznějším zbožím, mimo jiné i se střelným prachem. Jeho potomci, kteří přišli na svět v rozmezí devatenácti let, ho mnohonásobně překonali. A to navzdory tomu, že valná část z nich měla možnost získat jen základní vzdělání na triviální venkovské škole. Z prostých chalupnických synků se nakonec stali bohatí velkopodnikatelé i šlechtici. Dodnes díky své píli patří mezi průkopníky železnice v někdejším mocnářství i v celé Evropě. "Rakousko-uherská železniční síť měla v roce 1867 celkem 6 080,6 kilometru pro veřejný provoz. A z nich podle našeho propočtu postavili Kleinové téměř třetinu. Stavěli železnice v nejrůznějším terénu, byli proslulí jako specialisté na obtížné horské trati s četnými tunely a viadukty. Známí byli i tím, že práce odevzdávali v termínu a v dobré kvalitě," ohodnotili Zdeněk Gába a Dagmar TempírováKotrlá v publikaci Bratři Kleinové, stavitelé silnic a železnic.

Průměrná délka života: 48 let

Jako první se do čela sourozeneckého byznysu postavil nejstarší z bratrů Josef Klein, brzy ale zemřel stejně jako další z bratří Engelbert.Dlouhověkost obecně k jejich rodu nepatřila. "Až na jednu výjimku všichni ostatní bratři zemřeli předčasně. Příčinou bylo vysoké životní tempo, stálé vypětí, cestování, nedostatek odpočinku," popsala Alena Turková, vedoucí Muzea silnic ve Vikýřovicích u Šumperka, kde je Kleinům věnovaná velká část expozice. Průměrná délka jejich života byla 48 let, což je i na 19. století málo. Skutečné impérium tak vybudoval až třetí z bratrů Franz. Nejprve po základní škole odešel v roce 1813 či 1814 do jihomoravské Lednice na lichtenštejnské panství, aby se vyučil zahradníkem. "Záhy sem zavolal starší bratry, dělali spolu různé práce v parku, zvláště vodní stavby," uvedli Gába s Tempírovou-Kotrlou. Kleinové se osvědčili a brzy upravovali či rovnou budovali celé parky. Zanedlouho dostali státní zakázku na první stavbu silnice a brzy následovala řada dalších, mimo jiné i vybudování cesty přes Červenohorské sedlo do Jeseníku.

Věhlas a miliony zlatých

"Významným mezníkem v jejich podnikání se stal počátek výstavby železnic v Rakousku v roce 1836. Kleinové byli jejich prvními průkopníky, získali evropský věhlas a nashromáždili velký majetek. Rozpočty na stavby železnic se pohybovaly většinou v milionech zlatých a tomu odpovídaly i zisky," připomněli Gába s Tempírovou-Kotrlou.

Od silnic a železnic bylo již blízko ke stavbám mostů. Kleinové se na ně do jisté míry specializovali a právě v Petrově nad Desnou měli jedno z výrobních center. Zdejší "nezničitelný" most, který tu postavili a jenž měl při dokončení nosnost 160 tun, ovšem patřil spíše mezi drobnější zakázky.

Naopak jednou z nejslavnějších byl 230 metrů dlouhý řetězový most přes Labe v Děčíně vybudovaný v letech 1853 až 1855. Železárny bratří Kleinů na něj dodaly přes 300 tun železných dílů, třeba horní řetěz měřil 238 metrů. "Tento most byl pokládán za jeden z technických divů. Po jeho snesení v roce 1933 se součásti prodávaly jako suvenýry," líčí Gába s TempírovouKotrlou.

Hlavou rodu se tak stal právě Franz Klein, fungoval v uvozovkách jako dispečer. Bratry, kteří se ho pro jeho temperament i trochu báli, vysílal na jednotlivé stavby v celé monarchii. Sám sídlil v Brně, v centru dodnes stojí jeho výstavní Kleinův palác zdobený litinovými arkýři ze sobotínských železáren. Lidé, kteří se s Franzem setkali, se shodli, že bylo na první pohled jasné, že jde o výjimečnou osobnost. "Vyzařovala z něj energie, železná vůle a přirozená inteligence. Jeho temperament a určitý vrozený neklid jej pudil od jedné práce k druhé, ještě obtížnější a náročnější. Uměl jednat jak s lidmi ve společenské hierarchii nejvýše postavenými, tak s prostými lidmi, ze kterých ostatně sám pocházel," zapsali Gába s Tempírovou-Kotrlou.

Ani Franz Klein se nedožil vysokého věku, umírá nečekaně v roce 1855 v 55 letech v práci při inspekci stavby trati z Bohumína do Osvětimi. Pro kleinovské impérium to byla obrovská ztráta. Řízení firmy se ujal jeho bratr Albert, jeho nejbližším spolupracovníkem se stal Franzův syn Franz II., jenž jako jediný z další generace již rozvětveného rodu pokračoval v podnikání. "Ostatní zvolili pohodlný, někdy až rozmařilý život, což byla také jedna z příčin úpadku kleinovského podnikání na přelomu 19. a 20. století," doplnila Turková.


Bratři a jejich nezničitelný
Velikost: 667 x 475 bodů - 105 kB

Bratři a jejich nezničitelný
Velikost: 671 x 677 bodů - 163 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.

 

Naposledy aktualizované

Vygenerováno za 0.43 sekund