17.10.2019 - Rychlíky stále bez soutěže

Zdroj: Lidové noviny
Ročník a číslo: 241
Strana: 20
Autor: Roman Šitner

ČR - Gustáv Slamečka, ministr dopravy úřednické vlády, v létě 2009 prezentoval ambiciózní plán. Slíbil, že stát postupně vypíše veřejné soutěže na rychlíky a provozovat je bude ten nejlepší. Tedy dopravce, který ideálně nabídne vyšší kvalitu za lepší cenu. V Česku to vyvolalo krátkou vlnu nadšení, že se lidé konečně dočkají lepšího cestování než byl u rychlíků tehdejší koženkový standard Českých drah. Ministr představil konkrétní plán, jak se budou postupně vypisovat tendry na jednotlivé skupiny rychlíkových tratí, aby do roku 2019 prošlo soutěží 75 procent všech rychlíků. Zbývající čtvrtina měla tak jako tak zůstat ČD. 

Po deseti letech je však zřejmé, že se z plánu neuskutečnilo téměř nic. Stát se pokusil soutěžit jen první soubor ze Slamečkova plánu, tendr byl ale zrušen. Důležitý je v tomto případě kontext. V červnu 2009 podala nově založená firma Regiojet Radima Jančury ministerstvu dopravy nabídku, že bude celkem 15 rychlíkových linek provozovat o 40 procent levněji, než to svedou České dráhy. Méně měl zaplatit nejen státní rozpočet ale i cestující, Jančura totiž nabídl také nižší jízdné. Sliboval i lepší vlaky. Měl silný argument – když má ministerstvo na stole nabídku s nižší cenou, mělo by se tím zabývat. Ještě dříve podal obdobné nabídky i v několika krajích. A čekal na reakci. Dva týdny po Jančurově tiskové konferenci ministr Slamečka vystoupil se zmíněnou reakcí. Slíbil dopravcům, že se bude soutěžit. Mohl tak nabídku Regiojetu hodit do koše a považovat ji za vyřízenou. Jančura se přece se svým záměrem může účastnit avizovaných tendrů. 

Soukromníci čekali, že se soutěže postupně rozeběhnou. Řada nadnárodních dopravců tak k České republice směřovala pozornost. To se ale přepočítali. Šéf Českých drah Petr Žaluda tehdy tlačil na politiky s jednoduchým vzkazem: firma je dlouhodobě podfinancovaná, a proto na konkurenci není připravená. Podařilo se mu prosadit změnu plánu. Česká železnice se sice otevře, ale České dráhy dostanou šanci se na novou éru důkladně připravit. Ministerstvo dopravy i všechny kraje tak v závěru roku 2009 se státním dopravcem uzavřeli smlouvy na deset let. 
Slamečka tvrdil, že se na otevírání železničního trhu nic nemění, protože ve smlouvě je i možnost, že se Českým drahám část rychlíků postupně vezme. Hejtmani tvrdili, že smlouva s drahami je výhodná, a to i když platili více peněz, než kolik ve své nabídce požadoval Jančurův Regiojet. 

Díky desetiletým smlouvám získaly České dráhy snadněji peníze na nové vlaky a výrazně do nich investovaly. Desítky miliard šly hlavně do Škody Transportation. Cestující se tak postupně skutečně dočkali lepšího cestování. Opravdový skok ale přišel s nástupem konkurence. V roce 2011 vyjel Regiojet, o rok později Leo Express. I když k žádné soutěži ze Slamečkova seznamu nedošlo, nakonec v prosinci dva soukromníci vyjedou. Z Bohumína do Brna bude rychlíky provozovat Regiojet, další pak Arriva. České dráhy nedokázaly nabídnout nižší cenu, než ministerstvu slíbili privátní dopravci. 



Rychlíky stále bez soutěže - Zvětąit
Velikost: 308 x 237 bodů - 24 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.
Počet zhlédnutí: 1 463

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

18 °C