close google translator menu
Dnes je Čtvrtek 14.11., svátek má Sáva.
Dnes má svátek Sáva. Gratulujeme :)

Osobnosti narozené dnes:


  • Charles, princ z Walesu (*1948) - Nejstarší syn britské královny Alžběty II.
  • Astrid Lindgrenová (*1907, +28.1.2002) - Švédská spisovatelka
  • Claude Monet (*1840, +5.12.1926) - Francouzský malíř
  • Johann Nepomuk Hummel (*1778, +17.10.1837) - Rakouský hudební skladatel
  • Loeopold Mozart (*1719, +28.5.1787) - Rakouský skladatel
Změnit velikost textu: A- |  A |  A+

30.10.2019 - Dopis vládě. Starostové nechtějí obří vodní kanál

Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 251
Strana: 14
Autor: Josef Gabzdyl

Zastavte projekt nesmyslného vodního kanálu, žádá 56 starostů vládu. Kritizují projekt propojení řek Dunaj – Odra – Labe.

ZLÍNSKÝ KRAJ -  Více než padesát starostů ze tří regionů poslalo vládě dopis, ve kterém žádají ukončení příprav projektu vodního propojení Odry a Dunaje. Považují ho za nesmysl. Výzva nese 56 podpisů starostů z Novojičínska i přilehlých oblastí Olomouckého a Zlínského kraje. Vládě adresovali memorandum, ve kterém žádají ukončení projednávání studie proveditelnosti. "Tato myšlenka je překonaná, máme jiná technická řešení, jak přepravovat zboží. Například po železnici, která není dostatečně využívaná," prohlásil starosta Starého Města Josef Bazala.

Mezinárodní vodní cesta má propojit řeky Dunaj, Odru a Labe a umožnit jednodušší vodní dopravu se severními i jižními státy Evropy. Obří stavba by měla měřit přes 400 kilometrů a náklady se odhadují na více než 500 miliard korun. Projekt počítá i s řekou Moravou. Do jaké míry zasáhne obyvatele obcí u Baťova kanálu, zatím není jasné. Starostům už se sice podařilo změnit trasu, která původně měla vést historickou vodní cestou, s projektem ale stále nesouhlasí. "Ani tato varianta pro mě nic neřeší. Pořád mi nikdo nevysvětlil, proč je průplav užitečný a proč by se měl stavět," reagoval starosta Spytihněvi Vít Tomaštík.

Podle senátorky Jitky Seitlové, která memorandum iniciovala, podepsaní starostové reprezentují oblast, kde žije zhruba 110 tisíc lidí. "Projekt vodního kanálu je nesmyslný a nebezpečný, protože odčerpá z různých dotačních programů velké množství peněz, které jsou potřebné na mnohem realističtější stavby dopravní infrastruktury," řekl starosta Oder Libor Helis. O kanálu prý už slyšel mnoho nesmyslů. "Stavba ničemu nepomůže, a to ani zlepšení stavu vody. Prý se bude přečerpávat až z Dunaje. Člověk se někdy nestačí divit," povzdychl si. Podobně hovoří i starosta Jeseníku nad Odrou Tomáš Machýček. "Žijeme v jednadvacátém století, nikoliv v devatenáctém nebo dvacátém. Uváděné náklady stavby neodpovídají současným cenám. Projekt je prostě neekonomický a nereálný," konstatoval Machýček.

Poukázal na to, že současně nejsme schopní dokončit dálniční síť a o vysokorychlostní železnici většinou jen mluvíme. "A plánujeme nesmyslný kanál. Musím připomenout třeba i zábor zemědělské půdy," pokračoval starosta Machýček. Krajský úřad Moravskoslezského kraje už tak odmítavý není. Navrhuje však projekt rozdělit na dvě fáze. "Pro náš kraj je klíčové nejdříve protáhnout kanál od Baltského moře, který vede přes celé Polsko, až do Bohumína," poznamenal náměstek hejtmana Lukáš Curylo. I to však, jak nedávno upozornila MF DNES, obnáší řadu problémů, například hydrologických. Curylo dodal, že mezinárodní lodní doprava by kraji dala další ekonomické a logistické možnosti, ačkoliv za ještě zásadnější považuje vysokorychlostní železnici.

Moravskoslezský kraj pro stavbu vodní propojky stále drží územní rezervu. "Jsme vázáni celorepublikovou politikou územního rozvoje. Proto musíme trasu kanálu hájit v celé délce napříč krajem," vysvětlil náměstek Curylo. Mluvčí vlády na zaslané otázky neodpověděli, ale podle informací MF DNES budou ministři studii proveditelnosti kanálu projednávat v listopadu. Zabývat se mají i memorandem starostů. Poslanec Marian Jurečka avizoval, že bude žádat projednání studie Poslaneckou sněmovnou. "Má to být dražší investice než rozšíření atomových elektráren, takže o tom poslanci musejí jednat," konstatoval exministr zemědělství. Předseda Asociace DOL a někdejší ředitel Ředitelství vodních cest ČR Jan Skalický o iniciativě starostů ví. Domnívá se však, že nemají správné informace. "Budeme proto iniciovat jednání, na kterém budou jejich připomínky probírány. Přípravy projektu jsou na začátku a třeba i trasování se ještě může upřesňovat," uvedl už dříve.
Poukázal i na to, že když zastupitelům Přerova nedávno vysvětlili výhody průplavu, tak se k memorandu toto město nepřipojilo.


Dopis vládě. Starostové nechtějí obří vodní kanál - Zvětąit
Velikost: 455 x 366 bodů - 54 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.

 

Naposledy aktualizované

Vygenerováno za 0.41 sekund