14.11.2019 - Vysokorychlostní železnice: zlomový okamžik pro region!

Zdroj: Moravskoslezský deník
Ročník a číslo: 264
Strana: 1
Autor: Petr Jiříček

Za deset let se má zcela změnit postavení Moravskoslezského kraje i život jeho obyvatel. Vysokorychlostní trať (VRT) umožní být za 40 minut v Brně, za necelé dvě hodiny v Praze a za 2,5 hodiny ve Varšavě. Donedávna mnohými opovrhovaný region se stane bránou do světa.

DENÍK ZAUJALO

Ostrava – Francouzské TGV? Japonský šinkansen? Vysokorychlostní vlaky budeme mít brzy i u nás. Ještě donedávna se skloňovaly mnohem vzdálenější roky, ale realita bude výrazně jiná.

ZAČNOU ZA PĚT LET

Za pět let má Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) začít stavět vysokorychlostní trať na trase Ostrava – Brno – Praha a republika se napojí i na okolní země. "Může nám to přinést podobný zlom jako kdysi přivedení samotné železnice," tvrdí náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka, podle něhož lidé přestanou opouštět region, když se do Brna dostanou stejně rychle jako ve špičce autem z Poruby do centra Ostravy. Konkrétně Brno bude vzdálené čtyřicet minut, Praha o hodinu a deset minut více.

ŠANCE PRO SVINOV

Petr Provazník ze SŽDC, který se přípravou VRT zabývá, si je zcela jistý zprovozněním trati nejpozději do roku 2030. Už nyní se v terénu vyskytují geodetové, zpracovávají se studie a přípravy běží na vysoké obrátky. "Pro VRT je potřeba běžná šířka silnice první třídy, tedy stejný prostor jako pro běžnou dvoukolejnou železnici," vysvětluje Provazník.

Dodává, že další otázky budou lidem zodpovídat zástupci SŽDC v průběhu příštího roku ve všech dotčených regionech – a neoznamovat jim definitiva, ale otevřeně diskutovat. Zatímco úsek z Brna do Ostravy se má podél stávající trati a dálnice D1 stavět na zelené louce, ostravský uzel Svinov – hlavní nádraží – Střed a také trasa do Bohumína a Petrovic projde modernizací. Hlavní stanicí VRT bude Svinov. "Všude ve světě v konečné stanici VRT vznikla zcela nová moderní čtvrť, která má několik desítek tisíc lidí a firem, takže ze Svinova může být brzy jedna z nejmodernějších čtvrtí v zemi," zmiňuje další pozitivum Unucka, ale neopomíná ani negativa. "Do roku 2022 bude kraj rozkopaný kvůli obchvatům Frýdku-Místku a Třince či prodloužené Rudné, po roce 2022 se bude stavět znovu dálnice D1 a od roku 2025 se celý kraj rozkope kvůli nové trati."

VARŠAVA JAKO PRAHA

Jen stavba trati Moravská Brána, jak se úsek mezi Přerovem a Ostravou pracovně nazývá, má vyjít na několik desítek miliard korun. Jelikož na stavbě VRT pracují i okolní země, vznikne celoevropská síť, která má přinést novou dopravní revoluci. Například do Varšavy, z níž se má stát nový dopravní hub Evropy, se z Ostravy dostaneme do dvou a půl hodiny. "Sedmatřicet kilometrů od hlavního města vznikne centrální letiště, kde vznikne letecký a zároveň železniční dopravní uzel. Napojená na něj bude celá síť, tedy i Česká republika," říká Michal Jasiak za Centralny Port Komunikacyjny, jenž je jakýmsi protipólem SŽDC na polské straně. Podle Unucky Poláci investují do tohoto "železničního" letiště, na které se tak lidé z Ostravy dostanou stejně rychle jako na Letiště Václava Havla, kolem 250 miliard korun.

Jaké budou jízdní doby po zprovoznění VRT?

Ostrava – Brno: 40 minut
Ostrava – Praha: 1 hodina 50 minut
Ostrava – Katovice: 35 minut
Ostrava – Varšava: 2,5 hodiny


Počet zhlédnutí: 1 900

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

11 °C