Město Bohumín

25.11.2019 - Česku hrozí obří zácpy

Zdroj: Týden
Ročník a číslo: 49
Strana: 12
Autor: Pavel Baroch

ČR - Desítky tisíc kamionů se stále nezaregistrovaly do nového mýtného systému, který bude na českých dálnicích spuštěn 1. prosince. Obrovské množství z nich to do uvedeného termínu nestihne. Příhraniční oblasti Česka proto zřejmě ochromí nekonečné kolony.

Po dvanácti letech se na českých dálnicích a vybraných silnicích první třídy mění systém výběru mýta pro kamiony a autobusy. Od 1. prosince se přechází z takzvaného mikrovlnného systému na satelitní technologii. Pro dopravní firmy to znamená nutnost vyměnit do konce listopadu palubní jednotky, což jsou nevelké krabičky, které vozí za čelním sklem. Jenže podle údajů nového provozovatele mýta, společnosti CzechToll, se do tohoto systému zatím nezaregistrovaly desítky tisíc nákladních automobilů. Dva týdny před ostrým startem mělo novou krabičku jen 51 procent z celkového předpokládaného počtu vozidel – především zahraničních. Na přechodech do Česka se tedy mohou tvořit kolony nákladních aut, a to desítky kilometrů dlouhé. Než totiž řidiči vjedou na české území, budou si nejprve muset zmíněné palubní jednotky vyměnit. "S ohledem na vývoj registrací můžeme říci, že dopravní komplikace zcela jistě nastanou," potvrdil TÝDNU Miroslav Beneš, mluvčí CzechToll.

Na kamionovou tlačenici na přechodech mohou doplatit i osobní auta. Generální ředitel společnosti CzechToll Matej Okáli dokonce v polovině listopadu vyzval motoristy, aby zvážili, jestli se na začátku prosince vydají na cestu přes hranice – mohou totiž uváznout v koloně kamionů. Jaká bude realita, ukáže přelom tohoto a příštího týdne. Firma chystá několik opatření, například posílení kapacity obchodních míst na hranicích s možností si novou krabičku vyzvednout nebo řízení provozu na místech, kde je největší riziko kolon.

Kde hrozí kolony

Nejhorší situace se očekává na hranicích s Polskem, Slovenskem a Německem. Podle odhadů CzechTollu mohou například na přechodu Lanžhot a Bohumín kolony dosáhnout délky až 40 kilometrů, v Českém Těšíně okolo 20 kilometrů. Desetikilometrový proud stojících vozidel hrozí v Mostech u Jablunkova, Náchodě a Krásném Lese. Nárazové dopravní komplikace nejsou vyloučeny ani u dalších přechodů a výdejních míst ve vnitrozemí, například poblíž frekventovaných benzinových stanic. K urychlení registrace nákladních aut vyzývá své zahraniční kolegy ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). "Jak to tak bývá, všichni všechno nechávají na poslední chvíli, proto apeluji na německé dopravce, aby se včas registrovali a nezpůsobovali pak na hranicích kolony," řekl český ministr v polovině listopadu svému bavorskému protějšku Hainsi Reichartovi. Výměna palubní jednotky zabere asi pět minut, navíc je možné ji poprvé v historii provést on-line – krabička posléze dorazí na stanovenou adresu.

Předvánoční shon

Někteří dopravní experti upozornili, že ministerstvo ještě pod vedením Dana Ťoka (za ANO) nezvolilo pro změnu mýta vhodný termín. Podle nich by bylo lepší počkat na přelom roku. Vidí v tom Ťokovu snahu co nejdříve od mýta odstřihnout původního dodavatele, společnost Kapsch, která u soudu napadla výběrové řízení, v němž vyhrálo konsorcium CzechToll/SkyToll. "Takto se největší zmatky a problémy odehrají v dopravnělogisticky nejsilnějším období, kdy po celé Evropě jezdí nejvíce kamionů, zásobují předvánoční trh, vozí zboží objednané z e-shopů," řekl TÝDNU úředník z resortu dopravy, který si nepřál být jmenován.

Ministerstvo dopravy tento názor odmítlo. "Pokud se podíváte na změnu systému touto optikou, není vhodný čas nikdy," sdělila TÝDNU jeho mluvčí Lenka Rezková a zdůraznila, že prosinec patří tradičně k měsícům s nejnižším provozem nákladní dopravy. "Zatímco loni v prosinci bylo na mýtném vybráno 730 milionů korun, v lednu o pětinu více, skoro 895 milionů. V lednu bychom tedy mohli čelit kolonám o pětinu delším," řekla Rezková.

Předregistrace do nového mýtného systému začala podle ní už 22. září, tedy s dostatečným předstihem. Odmítla rovněž, že ministerstvo nebo nový provozovatel mýta podcenili informační kampaň. "Byla zahájena k 21. srpnu, tedy více než tři měsíce před spuštěním nového systému a dva měsíce před zahájením samotné registrace," uvedla Rezková. "Faktem je, že malí dopravci povinnost odkládají na poslední chvíli," zdůraznila. Jenže ministerstvo dopravy se už nezmiňuje o výběru mýta na konci listopadu. Z detailních údajů je totiž patrné, že mezi 20. listopadem a 20. prosincem jsou tržby z mýta výrazně vyšší. Naopak na přelomu roku jezdí kamiony tradičně málo.

Zmatky na Slovensku

Pokud se skutečně začnou začátkem prosince tvořit na hranicích dlouhé kolony, zopakuje se tak víceméně situace na Slovensku z ledna 2010, kdy tam spouštěla mýtný systém společnost SkyToll, která o osm let později spolu s firmou CzechToll vyhrála výběrové řízení v Česku. "Na začátku roku lze na některých hraničních přechodech a silnicích na Slovensku očekávat fronty nákladních vozidel, jejichž majitelé se nestihnou přihlásit k placení elektronického mýta," informovala ČTK v prosinci 2009. Předpoklady se pak skutečně naplnily, dramatická situace vznikla například v Mostech u Jablunkova na česko-slovenském pomezí, kde se tvořila dlouhá kolona kamionů. Dopravci si stěžovali, že mýtný systém, který několikrát zkolaboval, nebyl dostatečně připraven. Slovenská vláda následně výběr mýta dočasně omezila a nechala systém výběru upravit. České ministerstvo dopravy nyní opakovaně ujišťuje, že nový systém je dobře připraven a k žádnému výpadku peněz nedojde.

---

Počet zaregistrovaných aut
(stav k 19. listopadu)
Země Dosud zaregistrovaných
Česko 98 000 (76 %)
Polsko 53 000 (45 %)
Rumunsko 12 000 (36 %)
Německo 6000 (22 %)
Maďarsko 14 000 (63 %)
Litva 9000 (54 %)
Zdroj: CzechToll



    Městský úřad