Zpravodajství
27.11.2019 - Poslední omezení. Pak se vrátí vlaky zpátky na hlavní nádraží
Zdroj: Brněnský deník
Ročník a číslo: 275
Strana: 2
Autor: Michal Hrabal, Pavla Hloušková
JIŽNÍ MORAVA – Kvůli výluce na hlavním vlakovém nádraží musí Jihomoravané ještě pořádně zatnout zuby. Pak se ale dočkají velké úlevy. V polovině prosince tam po roce skončí velká výluka, kvůli které většina spojů končila na dolním nádraží, v Židenicích nebo Králově Poli. Dělníci opravovali výhybky a zabezpečovací zařízení. Aby mohli práci dokončit, nepojedou od soboty do poloviny prosince mezi Židenicemi a hlavním nádražím žádné vlaky. Všechny spoje od Veselí nad Moravou a Blanska zastaví v Židenicích nebo na dolním nádraží.
Z vlaku na šalinu
Ze Židenic lidi přepraví tramvaje. "Výrazně posílíme linky 2 a 3 hlavně v pracovních dnech ráno, kdy očekáváme nejvíc lidí. Doplníme i posilovou linku P3. Po sedmé ráno pojedou tramvaje každou minutu," sdělil provozní ředitel brněnského dopravního podniku Jan Seitl. V pátek zprovozní přes rok uzavřený Zábrdovický most. Nejtěžší část výluky způsobí problémy třeba Adrianě Mašové z Jedovnic na Blanensku. "Běžně dojedu vlakem přímo do centra Brna. Výluka je pro mě zdržení," poznamenala žena. Další komplikace bude oprava havarijního stavu silnice u židenického nádraží. Dělníci s ní začnou příští týden. "Lidé tam nezaparkují," upozornil židenický místostarosta Petr Kunc.
Od poloviny prosince se vrátí vlaky zpátky na hlavní nádraží, včetně mezinárodních spojů a rychlíků. Se změnou jízdního řádu vzniknou i nové vlakové spoje. Po čtyřiceti letech se vrátí železniční doprava do Židlochovic na Brněnsku, nově tam pojedou přímé vlaky z Brna. Trasu zvládnou za pětadvacet minut, ve špičce pojedou po půlhodině. Kvůli vyššímu počtu cestujících čekají změny i obyvatele z oblasti Pohořelic na Brněnsku. Autobusovou linkou 105 budou nyní v Brně zhruba o deset minut rychleji. Z Pohořelic totiž autobus pojede po dálnici. "Zlepší to komfort cestujících," podotkl pohořelický místostarosta Josef Svoboda.
Na lince mezi Brnem a Bohumínem zase začne jezdit místo Českých drah soukromý RegioJet. Je prodloužená z hlavního nádraží až do Králova Pole. Dopravce už dal do prodeje jízdenky s místenkou. "Denně nabídneme sedmnáct spojů v každém směru," uvedl už dřív mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Integrovaný systém se rozšíří i mimo kraj na Vysočinu nebo do Rakouska. Například z Šatova na Znojemsku do Retzu.
Lístek i ve vlaku
Od ledna se změní systém jízdného. Na území kraje začnou platit v osobních a spěšných vlacích jen jízdenky integrovaného systému. "Lidé je koupí na pokladnách, ve vlaku u průvodčího i v aplikaci Českých drah Můj vlak, jen nebude přestupní dále na autobusy," zmínil náměstek hejtmana Roman Hanák. Na linkách S2 a S3 budou vagony s průvodčími označené zeleným pruhem. Pokud někdo pojede z Brna třeba do Starého Města, může si podle ředitele firmy Kordis Jiřího Horského vybrat, zda pojede s krajskou jízdenkou, nebo lístkem Českých drah. Představitelé kraje do vlaků zavádí nově i úsekové a dvouúsekové jízdenky pro cesty na krátké vzdálenosti. Využijí je hlavně Brňané. "Budou stát deset a šestnáct korun," upřesnil Hanák.