Město Bohumín

28.11.2019 - Nové mýto: průjezd zajistí policie

Zdroj: Lidové noviny
Ročník a číslo: 276
Strana: 17
Autor: Michal Pavec

PRAHA - Nejzranitelnějším místem má být jihomoravský Lanžhot. Hraniční přechod se Slovenskem mohou podle odhadů zatarasit kolony o délce až 12 kilometrů. Důvod je jednoduchý: více než 100 tisíc nákladních aut, která běžně projíždějí Českem, stále nemá vyřízenou registraci do nového systému mýta. Satelitní výběr začíná fungovat už 1. prosince, tedy v noci ze soboty na neděli. Právě přes Lanžhot u Břeclavi se valí do země obrovské množství nákladních aut z cizinyv. V kombinaci s menším počtem odstavných ploch pro kamiony vyšel novému správci mýta, firmě CzechToll, jako nejrizikovější bod na mapě Česka. Dlouhé kolony ale hrozí také v Rozvadově na dálnici D5 nebo v Bohumíně na hranici s Polskem.

Mobilní prodejní místa

Kamiony, které ještě nejsou registrované a nemají novou palubní jednotku, skrze níž se zaplacení mýta kontroluje, si budou muset zkrátka vystát dlouhou frontu. Co ale zajímá především běžné řidiče, je to, zda se při přejezdu hranic se Slovenskem, Polskem či Německem nezastaví v koloně také. V akci kvůli tomu budou posílené hlídky policistů a celníků, pohotovost bude mít i 15 dodávek společnosti CzechToll, které budou fungovat jako mobilní prodejní místa. "Kamiony budou muset zůstat v pravém pruhu, aby nezablokovaly provoz a osobní vozidla mohla projet levým pruhem. Krizový scénář by způsobila obří nekázeň řidičů, ale věřím, že budou rozumní," popsal LN šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Na to, aby se šoféři nákladních aut "neroztahovali" do obou jízdních pruhů a neblokovali ostatní, budou dohlížet posílené policejní hlídky. Volnou cestu mají strážci zákona zajistit také řidičům kamionů, kteří už mají dálniční poplatek uhrazený a kterým nic nebrání vyrazit se svým zbožím do cíle.

Krize hrozí až v pondělí

Nedá se však s jistotou říci, že z přechodu ze starého na nový systém vyjdou řidiči osobních aut zcela bez úhony. Problém může nastat ve chvíli, kdy třeba v pondělí ráno zhoustne provoz. Jeden volný pruh už pak nebude stačit a i v něm se začnou auta sjíždět. "S ohledem na nižší víkendový provoz a nedělní zákaz jízdy nákladních vozidel očekáváme dopravní komplikace až od pondělního rána," potvrdil Miroslav Beneš, mluvčí společnosti CzechToll. Jinými slovy: ačkoliv mýto nabíhá už ze soboty na neděli, v tu dobu velké potíže nehrozí. Nákladní auta s vahou nad tři a půl tuny smějí jezdit kvůli víkendovému provozu jen do nedělní jedné hodiny odpoledne a vyrazit mohou zase až v deset večer. Je zřejmé, že nikdo nechce situaci podcenit. Pracovníci společnosti CzechToll mají v evidenci už 287 tisíc vozidel, z nich si zatím 178 tisíc vyzvedlo palubní jednotku. Podle jejich výpočtů ale Českem běžně projíždí 458 tisíc kamionů, jež by tedy měly být zapsané.

Pozor na hraniční benzinky

I proto bude mít CzechToll v provozu nejen běžná prodejní místa, jako jsou třeba čerpací stanice, ale jeho lidé ve žlutých vestách s logem Mytocz.eu budou "lovit" šoféry i v terénu. Neregistrované řidiče budou směrovat k prodejním místům – třeba už ke zmíněným dodávkám. "Běžným řidičům doporučujeme, aby se pokud možno vyhnuli čerpacím stanicím v těsné blízkosti hranic, kam budeme také směrovat řidiče kamionů. Raději by měli zajet dále do vnitrozemí," radil Miroslav Beneš z CzechTollu.

V terénu bude kvůli zavádění nového mýta vždy také pět desítek celníků, kteří se budou pohybovat po celé dálniční síti a pomocí speciální techniky monitorovat, kdo má zaplaceno a kdo ne. A to i u jedoucího kamionu. To znamená, že nebudou muset zastavovat každé nákladní auto. "Kontrolovat budeme prostřednictvím systému umístěného v hlídkových vozidlech, a to kamerovým a anténním systémem," popsala mluvčí Celní správy ČR Martina Kaňková.



    Městský úřad